گوناگون

رییس عشایر کشور: بهداشت و درمان جامعه عشایری نیازمند توجه جدی است

81197590 5754700

به گزارش ایرنا، کرم علی قندالی چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه زمینه های مختلفی برای عشایر فراهم شده افزود: جامعه عشایر با ویژگی های فرهنگی و اجتماعی خاص خودشان زندگی مناسب و منحصر بفردی دارند .

وی گفت:در زمینه فرهنگی عشایر یکی از میراث داران فرهنگی کشورند که از مهمترین خصوصیت آنها مشارکت، اعتماد، صداقت، وطن دوستی و دین داری می باشد که در طول زمان تغییری نداشته و پایدار مانده است.

این مقام مسوول ادامه داد: هرچند شاخص سواد در جمعیت عشایر کشور طی سال های گذشته از 14 درصد به 70 درصد افزایش داشته ولی با این وجود هنوز جامعه عشایری در موضوع سواد آموزی از جمعیت شهری و روستایی عقب تر است.

قندالی دلیل افت شدید سواد در جمعیت عشایر در مقایسه با جمعیت شهری و روستایی را در نبود زیربنا برشمرد و بیان داشت : 92 درصد از فرزندان عشایر در مقطع ابتدایی به تحصیل اشتغال دارند اما در مقطع راهنمایی این شاخص به 60 درصد و در مقاطع دبیرستان و دانشگاه به حدود 20 درصد می رسد.

رییس سازمان امورعشایر کشور همچنین گفت: اگر منابع مورد نیاز عشایر را در زمینه سوخت تامین کنیم بی تردید آسیب کمتری به محیط زیست وارد می شود که در این ارتباط لازم است دولت هزینه ها تامین انرژی تقبل نموده و سوخت پاک را جایگزین سوخت فسیلی کند.

رییس سازمان امورعشایر کشور با اشاره به اینکه حجم اعتبارات امسال امور عشایر کشور بین 150 تا 170 میلیارد تومان می باشد اظهار داشت: با اختصاص چهار هزار میلیارد ریال از صندوق توسعه ملی، می توان 2 میلیون واحد دامی را در مجموعه عشایر فعال و زمینه افزایش تولید گوشت قرمز را تا 30 میلیون تن در سال ، فراهم کرد.

وی حجم راه های عشایری کشور را 56 هزار کیلومتر دانست و گفت: تمام این راه ها در طول سال نیازمند اصلاح، مرمت و بهسازی بوده و در بعضی مسیرها هم احداث راه جدید ضروری است.

قندالی در خاتمه خاطرنشان کرد: طی سه دوره سرشماری، جمعیت مطلق عشایر همواره بین یک میلیون و 100 تا یک میلیون و 300 هزار نفر متغییر بوده است.ک/2

7374/ 667

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا