گوناگون

زمینه ساز ایجاد سرطان پستان لوازم ارایش است

 دکتر شهین زلالی در کارگاه آموزشی یک روزه “سرطان‌های شایع زنان و ضرورت ترویج فرهنگ خودمراقبتی” که با همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی و اداره کل امور خانواده و بانوان آذربایجان شرقی در مرکز درمان ناباروری آذربایجان وابسته به جهاد دانشگاهی برگزار شد، گفت: آموزش‌های خودمراقبتی باید از ابتدای کودکی فرد شروع شود.

وی با بیان این‌که سلامتی درازمدت را فدای لذت‌های کوتاه مدت نکنیم، ادامه داد: عموم مردم ما پیگیر درمان‌های سریع هستند، در حالی که پروسه درمان باید در محدوده زمانی مشخص و کافی صورت گیرد.

وی با اشاره به حدیث “بهشت زیر پای مادران است” ادامه داد: با تأسی از این حدیث باید قدر و منزلت این قشر دانسته شود؛ در کشورهای مختلف اختصاص جایگاه‌های اجتماعی و مدیریتی به زنان مورد اهمیت است، ولی باید طوری فرهنگ سازی کنیم که یک زن در جامعه ما بیش از هر چیز به خاطر مادر بودن ستایش شود.

وی با اشاره به نقش پزشک خانواده در تشخیص سریع و سازماندهی شده یک بیماری گفت: در صورتی که پزشک خانواده جایگاه خود را در سیستم درمان بیابد بسیاری از بیماری‌ها به موقع تشخیص داده شده و درمان می‌شوند.

وی یادآور شد: سرطان به عنوان یکی از بیماری‌های مزمن و شایع در بسیاری از کشورهای جهان شناخته شده است. محققان می‌گویند عوامل بسیاری در شیوع این بیماری نقش دارد که رژیم غذایی نامناسب، سبک زندگی نادرست، نداشتن تحرک و افزایش آلاینده‌ها بخشی از آن است.

زلالی یادآور شد: معمولا مادران مهم‌ترین نقش مراقبتی را بر عهده دارند و باید به سلامتی خود توجه کنند؛ سرطان‌های تخمدان، دهانه رحم، رحم و سینه مواردی هستند که در کمین سلامت زنان بوده و مراقبت و تشخیص به موقع آن، می‌تواند گامی بزرگ در حفظ سلامت آنان باشد.

وی رواج استفاده بیش از حد لوازم آریشی در جامعه ایرانی را یکی از علل ابتلا به سرطان به ویژه سرطان پستان در میان زنان ایرانی دانست.

وی ادامه داد: متاسفانه بانوان جامعه به ورزش اهمیت کافی نمی‌دهند که این مورد با ایجاد استرس و افسردگی آنها رابطه مستقیم داشته و به صورت غیر مستقیم باعث افزایش آمار سرطان در این قشر می‌شود.

مدیر مراکز پزشکی جهاد دانشگاهی استان اضافه کرد: کمبود ویتامین به خصوص ویتامین D در اغلب زنان ایرانی شایع است؛ گفته می‌شود کمبود این ویتامین در بروز سرطان سینه نقش دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا