گوناگون

ساختار و کارکرد خانواده ها باید زمینه ساز ظهور باشد

به گزارش خبرنگار مهر، راضیه علی اکبری دانشجوی دکترای دانشگاه ادیان و مذاهب قم در دهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت در مورد آسیب شناسی تحصیل زنان و راهکارهای مرتبط با نقش زمینه ساز آن به ارائه سخن پرداخت.

وی در ابتدای سخنانش گفت: در جامعه زمینه ساز، شرایط لازم برای پذیرش ولایت و حاکمیت حضرت حجت فراهم است؛ جامعه ای که از خانواده های کوچک شروع می شود و گستره جهان اسلام را در بر می گیرد، اما متأسفانه امروزه ساختار و کارکرد خانواده ها به گونه ای نیست که بتواند زمینه ساز ظهور باشد.

وی با بیان اینکه ازجمله عوامل آسیب زا در خانواده های امروزی، موضوع تحصیل و اشتغال زنان است، افزود: اگرچه فرصت تحصیل برای زنان در شکل گیری و پیشرفت جامعه و پرورش نسلهای منتظر مؤثر است اما در عصر جدید تحصیل زنان با گسترش فرهنگ غرب در زندگی شان همراه شده و آسیبهای بسیاری در پی داشته است.

این محقق با تأکید بر اینکه گرایش به تحصیلات، سبک زندگی اسلامی را تغییر داده، گفت: توسعه حضور زنان در مجامع علمی و دانشگاه ها، منجر به دگرگونی در خانواده ها شده است، در حالی که زنان در پرورش افراد جامعه رسالت تربیتی دارند و بیش از هر فردی می توانند جامعه را در زمینه سازی برای ظهور آماده کنند.

علی اکبری در پایان سخنانش گفت: مسئله تحصیل زنان، مانند هر پدیده اجتماعی دیگر، آسیبهایی در زندگی به همراه دارد که باید با ارائه راهکارهای متناسب و جامع نگر، به کاهش این آسیبها و جهت دهی به نقش زنان در زمینه سازی ظهور پرداخته شود.

همچنین سیدابوالفضل موسوی آقداش در ارائه مقاله خود با عنوان نقش تربیت الگویی در تحقق بایسته های اخلاقی جامعه زمینه ساز گفت: وجود الگو ازجمله بدیهیاتی است که دین مبین اسلام نیز بر آن تأکید دارد. منابع دینی ما به دو شیوه الگودهی و الگوزدایی به صورت عینی و توصیفی پرداخته اند. پیامبران الهی و ائمه اطهار و داستان اقوام و افراد گوناگون در قرآن و روایات تأیید عملی این ضرورت است.

وی افزود: به نظر بنده در عصر غیبت امام عصر، آیات و روایاتی که بیانگر ویژگیهای یاران و وظایف منتظران حضرت هستند از یک سو بهترین شیوه برای معرفی سبک زندگی اسلامی است و از سویی دیگر، بهترین شیوه برای تحقق جامعه زمینه ساز به شمار می رود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا