گوناگون

سازمان های مردم نهاد باید به دنبال احقاق حقوق شهروندان باشند

81210174 5776337

به گزارش خبرنگار ایرنا ˈعبدالحسن مقتداییˈ عصرشنبه در نشست با سازمان های مردم نهاد خوزستان در سالن شهید هاشمی استانداری در اهواز افزود: در بسیاری از مسائل مربوط به احقاق حقوق شهروندان، جای سازمان های مردم نهاد ˈ سمن ها ˈ خالی است و باید برای توسعه این گونه مجموعه ها تلاش کرد.

وی گفت: یکی از ضرورت هایی که سازمان های مردم نهاد باید به آن بپردازند تلفیق نیرو و انرژی جوانی با تجربه است.

استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: اگر این دو با هم تلفیق شوند به طور قطع موفقیت حاصل خواهد شد.

مقتدایی با تاکید بر حضور افراد با تجربه در NGO ها افزود: اگر افراد با تجربه در سازمان های مردم نهاد فعالیت کنند مسائل مالی نیز حل خواهد شد.

استاندار خوزستان گفت: تجربه، تخصص، کار کارشناسانه، استقلال مالی و یک مجموعه با پتانسیل و انرژی به عنوان مجموعه جوان در این خصوص از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی افزود: با حضور افراد شاخص و موجه اعتماد مردم نیز بیشتر خواهد شد.

مقتدایی تصریح کرد: باید بپذیریم که این سازمان ها مانند ملات بین خشت های جامعه هستند که در صورت وجود، دوام و قوام بین سازمان ها و تشکل ها با مردم ایجاد شده در غیر این صورت تمام سازمان ها مانند خشت هایی هستند که بدون ملات روی هم گذاشته شده و به راحتی فروپاشیده می شوند.

استاندار خوزستان تاکید کرد: این مجموعه های مردم نهاد باید سازمان های نقاد باشند نه ملتمس و بخشی از فعالیت های آنها از نوع فعالیت های نرم برای حکومت است یعنی رفع بخشی از مشکلاتی که دولتها توانمندی یا اعتبارات لازم را نداشته و از مردم کمک می خواهند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان نیز گفت: سند دوسالانه توسعه سازمان های مردم نهاد تدوین شده و برنامه های ما بر اساس این سند تهیه شده است.

ˈمهرداد شریف مخمل زادهˈ افزود: در فصل دوم سند، چهار بخش با موضوعات تشکیل سازمان های مردم نهاد جدید، توانمند سازی، حفظ و نگهداشت و راه اندازی شبکه های تخصصی سمن ها در نظر گرفته شده است.

وی گفت: استان از نظر تعداد این سازمان ها نه تنها از استان های همتراز بلکه از برخی استان های دیگر پایین تر است پس هدف ما در برنامه دوسالانه، توسعه و تاسیس سازمان های مردم نهاد جدید است.

شریف مخمل زاده تصریج کرد: در این برنامه برای هر10 هزار نفر جمعیت، تاسیس یک سازمان در نظر گرفته شده است.

مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان افزود: بنابراین 400 سازمان برای دو سال در نظر گرفته شده است.

وی گفت: برای امور شهروندی، منابع طبیعی، فناوری و دفاع مقدس و بسیاری از مسائل دیگر، هنوز هیچ گونه سازمان مردم نهاد تخصصی شکل نگرفته است.

شریف مخمل زاده افزود: مهمترین برنامه سند توسعه سازمان های مردم نهاد، در حوزه توانمندسازی آنها برنامه ریزی شده که آموزش، کلیدی ترین برنامه در این بخش است.

مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان ادامه داد: آموزش در دو سطح عمومی و تخصصی برنامه ریزی شده و برای امسال چند کارگاه آموزش و تخصصی طراحی شده است.

مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان افزود: سازمان های مردم نهاد فرصت هستند نه تهدید، فرصت های بی بدیلی هستند که نقش مهم و تاثیرگذاری در نهادینه کردن فرهنگ مشارکت دارند.

وی گفت: سازمان های مردم نهاد متشکل از مهمترین افراد و جوانانی هستند که می توانند خواسته های سطح محلی و منطقه ای را به برنامه ریزان کشور و استان انتقال دهند.

شریف مخمل زاده افزود: این سازمان ها به عنوان بخشی از جامعه مدنی هستند که از سویی ارتباط نزدیکی با مردم و مسائل آنها دارند و از سوی دیگر سعی دارند مسائل مردم را به حاکمیت منتقل کنند.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان گفت: غیر دولتی بودن، سازمان یافتگی، مردمی بودن، غیر دولتی و غیرسیاسی و انجام کارهای داوطلبانه از مهمترین ویژگی های سازمان های مردم نهاد است.

شریف مخمل زاده پیشنهاد کرد: ضرورت دارد شورایی با عنوان توسعه سازمان های مردم نهاد با حضور دستگاههای مرتبط به منظور تحقق سند دوسالانه تشکیل شود و با توجه به گستردگی برنامه های آموزشی، باید ردیف اعتباری برای آن در نظر گرفته شود یا برخی شرکت های بزرگ دولتی به عنوان معین برای توسعه آنها در نظر گرفته شود.

نماینده سازمان های مردم نهاد در هیات نظارت بر سمن های خوزستان نیز در این نشست گفت: سازمانهای مردم نهاد می توانند برقرار کننده تعادل موثر بین مردم و دولت باشند.

ˈداریوش مرادیˈ افزود: این سازمان ها با ایجاد تعادل بین مردم و دولت می توانند حافظ منافع مردم بوده و نیازهای آنها را رفع کنند.

وی تصریح کرد: استفاده بهینه از سازمان های مردم نهاد باید به صورت غیر دولتی و غیر انتفاعی باشد و تدابیری برای خودکفایی آنها در نظر گرفته شود.

نماینده سازمان های مردم نهاد در هیات نظارت بر سازمان های مردم نهاد خوزستان افزود: اگر مدیران به جایگاه خود واقف باشند سازمان های مردم نهاد را به عنوان فرصتی برای توسعه می بییند.

مرادی خاطرنشان کرد که استاندار خوزستان و کارگروه متخصص بارقه امید را در دل سازمان های مردم نهاد زنده می کنند.

دکتر ˈایزدی زادهˈ، یکی دیگر از سخنرانان این نشست با اشاره به آیات قرآن کریم و روایات گفت: هر فردی در هر ارگان و سازمان که آن نهاد مردم محور است باید ایده آل هایی که برای خود می پسندد برای زیر مجموعه خود به پسندد.

538/7157

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا