گوناگون

سایه گرانی ارز بر سر نمایشگاه کتاب

81157271 5683104

به گزارش خبرنگار ایرنا ، هر چند بیست و هفتمین نمایشگاه بین الملی کتاب امسال در فضایی به وسعت 135 هزار مترمربع برپا و در آن 266 هزار و 429 عنوان کتاب داخلی و 132 هزار عنوان کتاب خارجی عرضه شده اما بخش بین المللی و به خصوص لاتین آن که معمولا مورد استقبال دانشجویان و اساتید دانشگاهی است به دلیل تخصیص نیافتن ارز بانکی برای واردات و بالا بودن قیمت دلار در بازار آزاد عرضه کتاب در این بخش را محدود کرده است.

بخش ناشران بین الملل نمایشگاه کتاب تهران در فاصله کمی از ورودی مصلی در ضلع جنوبی نمایشگاه بین المللی کتاب قرار گرفته است. مخاطبان این بخش اغلب خاص هستند و بیشتر دانشجویان و قشر تحصیل کرده ی جامعه را در بر می گیرند.

کتاب هایی که دربخش بین الملل نمایشگاه به فروش می رسند براساس قیمت جهانی عرضه می شود ، ناشرین در سال های گذشته با ارز یارانه ای که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد به آن ها اختصاص می یافت کتاب ها را خریداری می کردند اما این ارز امسال به ناشرین این بخش تعلق نگرفته است و بنابراین آنها نیز مجبور شده اند با بودجه شخصی کتاب ها را خریداری کنند.

البته همین امر سبب شده تا آثار بخش بین الملل نمایشگاه امسال با قیمت های بالایی عرضه شود ضمن اینکه ناشران برای کاهش هزینه ها، کتاب های مربوط به سال های 2010 تا 2012 میلادی را به نسبت بیشتر از کتاب های به روز سال های 2013 و 2014 میلادی در نمایشگاه عرضه کرده اند.

قیمت بالای کتاب های بخش خارجی قدرت خرید مخاطبان را کاهش داده و به همین دلیل بیشتر خریداران سالن بین الملل شرکت ها و موسسات هستند.

البته برخی از ناشران معتقدند این مشکلات به دلیل تغییر اولویت واردات کتاب از ششم به دهم است که براساس آن کتاب تحت پوشش واژه «کالاهای دیگر» کتاب های خارجی و کاغذ دسته بندی شده است.

این در حالی است که پیشتر این واردات در اولویت بندی ششم (کتاب و مجلات خارجی ) قرار داشت و نیازی به ثبت سفارش نبود ، بدون انتقال ارز به کشور محموله کتاب ها به گمرکات وارد و پس از ترخیص در اختیار مصرف کنندگان که عمدتا دانشگاهیان، موسسات پژوهشی، اساتید و پزشکان بودند ، قرار می گرفت اما در پی انتقال اولویت کتاب و مجلات خارجی از رتبه 6 به 10 که به استناد بخشنامه ابلاغی 24 شهریور 92 وزارت صنعت ، معدن و تجارت به گمرک است، کلیه کتاب های وارده از گمرک قابل ترخیص نیستند، به دلیل اینکه عملیات ثبت سفارش و انتقال ارز در مورد آن ها صورت نگرفته است و گمرگ نمی تواند کتاب ها را ترخیص کند.

بنابراین طبیعی است که در چنین شرایطی و با تخصیص نیافتن ارز یارانه ای و تغییر اولویت واردات کتاب بخش بین الملل کتاب کم فروغ تر از سال های گذشته شود .

اما در عین حال گمرک ایران روزهای گذشته اعلام کرد تسهیلات و امکانات ویژه ای را برای ترخیص کتب خارجی جهت شرکت دربیست وهفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اختصاص داده است به نحوی که به منظور تسریع و تسهیل در انجام تشریفات گمرکی و خدمات رسانی هرچه بیشتر به نمایشگاه ، تسهیلات ویژه ای از سوی این گمرک برای ترخیص کتاب های خارجی جهت عرضه در نمایشگاه از جمله انجام رویه ترانزیت و ورود قطعی در کوتاه ترین زمان وهمچنین کاهش ارزش محاسباتی کتاب های خارجی در نظر گرفته شده است.

استقرار کشیک شامل کارشناس ارزیاب، بارشمار و انباردار در ساعات غیراداری و ایام تعطیل در حوزه نمایشگاهی گمرک تهران و محل برگزاری نمایشگاه فعلی کتاب، حمل یکسره کامیون ها ، استقرار اکیپ های ویژه و افزایش تجهیزات جهت تسریع در امر تخلیه و بارگیری در اماکن گمرکی از دیگر تسهیلات گمرک جهت ترخیص کتاب است.

علی گل اندامیان نماینده شرکت نگارستان آبی در این خصوص به ایرنا گفت: در سالن بین الملل نمایشگاه، کتاب ها بر اساس قیمت جهانی به فروش می رسند قیمت ها بسیار بالا است و وزارت ارشاد امسال ارز یارانه ای خرید کتاب را به ما نداده؛ طبیعی است با توجه به این مساله شاهد حضور تعداد کمی از مخاطبان در این بخش از نمایشگاه باشیم.

وی افزود: به هر حال با این وضعیت باید بگویم اگر کسی از بن کارت های ویژه کتاب و یا امکانات وزارت ارشاد برخوردار باشد شاید بتواند کتاب را با قیمت مناسب تری خریداری کند.

به گفته ی گل اندامیان شرکت نگارستان آبی در نمایشگاه امسال با 6 هزار عنوان کتاب حضور یافته که از این تعداد سه هزار عنوان جزو آثار جدید هستند.

این شرکت نمایندگی یکی از ناشرین بین المللی را در آلمان برعهده دارد و در زمینه های فنی ، مهندسی علوم انسانی ، پزشکی و علوم پایه به علاقه مندان کتاب ارائه می دهد.

همچنین مدیر انتشارات کوکب نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در دو سال گذشته سهمیه ارزی برای واردات کتاب به ناشران تعلق نمی گیرد و به همین دلیل تعداد کتاب های به روز خارجی ارایه شده در این نمایشگاه کمتر از سال های گذشته است.

جواد عبهری افزود: علاوه براین گرانی کتاب به دلیل بالا بودن نرخ ارز در بازار آزاد سبب شده تا تعداد خریداران در نمایشگاه امسال کم شود.

وی اظهارداشت: بالا بودن قیمت ها سبب شده تا در نمایشگاه کتاب های موجود سال های گذشته را عرضه کنیم و تعداد کتاب های مربوط به سال جاری میلادی تنها یک تا سه جلد در این غرفه باشد.

به گفته عبهری ؛ بالا بودن قیمت ها سبب شده تا اساتید و دانشجویان نیز استقبالی از نمایشگاه نکنند و بیشتر خریداران نیز شرکت ها باشند.

وی افزود: بیشتر ناشران خارجی به دلیل مشکلات ارزی ضعیف تر از سال های گذشته در این نمایشگاه حضور یافته اند.

همچنین نماینده شرکت دانش رسانی کتاوا که در بخش مجلات و مقالات انگلیسی فعال است و پخش کننده بین المللی کتب محسوب می شود نیز در این خصوص به ایرنا گفت: حجم واردات کتاب در سال جاری به دلیل تخصیص نیافتن ارز یارانه ای به شدت کاهش یافته است و بسیاری از ناشران نیز به همین دلیل در نمایشگاه امسال حضور نیافتند.

محمد رضا حسنات تصریح کرد: هر چند تعداد بازدیدکنندگان از نمایشگاه کتاب در سال جاری به میزان مناسبی بود اما میزان فروش به دلیل گرانی کتاب ایده آل نیست.

وی گفت: حتی کتابخانه ملی که همه ساله مشتری بزرگ این نمایشگاه محسوب می شد نیز در سال جاری استقبال چندانی نداشته است.

حال که به روزهای پایانی بیست و هفمتمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب نزدیک می شود و طبیعی است که هر گونه توصیه به مسئولان برای رفع مسائل کنونی بی مورد خواهد بود ، انتظار می رود تا برای نمایشگاه سال آینده تدابیر جدی از سوی دستگاه های مسئول از جمله وزارتخانه های امور اقتصادی ودارایی ، صنعت ، معدن و تجارت و فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گیرد ، چرا که موضوع آثار بین الملل نیاز جدی و اولویت مهم دانشجویان ، استادان و پژوهشگران و …رشته های مختلف است و هر گونه بی توجهی به طور قطع آسیب خود را به حوزه علم وارد می کند ، انتظار می رود تا دستگاه های ذیربط تخصیص ارز دولتی را در این حوزه جدی بگیرند و به سادگی از کنار آن نگذرند .

از : مینا ساعتچی

اقتصام(5)**9141**1601**

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا