گوناگون

سدهراز آمل با استفاده از سرمایه گذاری چینی ها ساخته می شود

81211367 5778499

ˈمحمدابراهیم یخکشیˈ روز یکشنبه در حاشیه آیین بهره برداری از تونل انحراف آب سدمخزنی هراز به خبرنگار ایرنا در آمل افزود: مقدمات اولیه همکاری پیمانکاران چینی برای سد هراز آمل در حال انجام است و آنان با قرارگاه خاتم الانبیاء که بخشی از مراحل ساخت این سد را در دست اجرا دارند، به صورت مشارکتی کار خواهند کرد.

وی با بیان اینکه برای ساخت سد، شبکه های پایین دست وجاده جایگزین درمسیر سد هراز آمل که یکی از بزرگترین سدهای برقی، شربی و کشاورزی شمال کشور در مجموع به حدود 700میلیارد تومان اعتبار نیاز است، ادامه داد: با وجود مشکل کمبود بودجه برای سد هراز آمل ، تلاش خواهد شد تا از طریق فاینانس روند ساخت سد هراز شتاب بیشتری بگیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران با بیان اینکه هم اکنون با وجود چندین سدفعال در این استان فقط حدود چهار درصد آب های سطحی مازندران مهار می شود، اضافه کرد: با ساخت سدهراز آمل ، این سد به تنهایی بیش از 14 درصد آب های سطحی مازندران را مهار خواهد کرد.

یخکشی ادامه داد: ساخت کانال انتقال آب غرب مازندران از چالوس به سدهراز نیز در حال انجام است که این مهم نیز تاثیرزیادی در مهار آب های سطحی غرب استان خواهد داشت.

وی، در خصوص مشخصات فنی سدهرازآمل تصریح کرد: سد هرازبا ارتفاع 150متر، با طول تاج 377متر ظرفیت تنظیم نهایی حدود 650میلیون متر مکعب آب در پشت سد را دارد.

یخکشی، با اشاره به اینکه تولید25 مگاوات انرژی برق در ساخت سد هراز آمل پیش بینی شده است خاطرنشان کرد: با بهره برداری از سد هراز حدود 96هزارهکتار زمین کشاورزی وآب شرب حدود یک میلیون نفر ازساکنان شهرستانهای آمل ، بابل ، محمودآباد ، فریدنکنار وبابلسر تامین خواهد شد.

عصریکشنبه با حضور مسئولان استانی وشهرستانی تونل انحراف آب سد مخزنی هراز آمل به عنوان بزرگترین سد مخزنی ونیروگاهی مازندران با هدف آغاز ساخت دیواره وبدنه سد عصریکشنبه بهره برداری شد.

تونل انحراف آب سد هراز به طول 582 متر وقطر 5 متر در مدت حدود سه سال با 600میلیارد ریال اعتبار بهره برداری شد.

سدهزار در فاصله حدود 20کیلومتری شهرآمل در جاده هراز بر روی روخانه پر آب هراز درحال ساخته است.ک/3

/7327/608

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا