گوناگون

سرانه کتابخانه در شهرستان قدس تنها 0.65 درصد است

 به گزارش خبرنگار مهر، یوسف عباسی ظهر امروز در نشست انجمن کتابخانه های عمومی و نهضت مطالعه مفید شهرستان قدس که با حضور رئیس انجمن کتابخانه های عمومی استان تهران، مسئولان فرهنگی شهرستان، اعضای شورا اسلامی شهر و شهردار برگزار شد، گفت :آمار یاد شده نشان دهنده این موضوع است که همه مسئولان باید به فکر توسعه فیزیکی کتابخانه های این شهرستان باشند.

این مسئول افزود: به ازای هر نفر باید 5/1 کتاب وجود داشته باشد که در شهرستان قدس هر سه نفر هم یک کتاب ندارند، همچنین 5/2 درصد از جمعیت شهرستان عضو کتابخانه ها هستند که بر اساس سند نهضت مطالعه مفید باید سالانه دو درصد به جمعیت عضو کتابخانه ها افزوده شوند.

وی ادامه داد:  انجمن کتابخانه های عمومی مانند همه نهادها و دستگاه های دولتی طی چند سال گذشته با مشکل مالی روبرو بود و برای این که این مشکلات برطرف شود باید یک برنامه یک ساله در خصوص فضا، امانت و کتاب پیش بینی شود.

توسعه کتابخانه ها توسعه فرهنگ جامعه است

فرماندار شهرستان قدس نیز با اشاره به اهمیت کتاب و کتابخوانی گفت: توسعه کتابخانه ها توسعه فرهنگ جامعه است.

نورمحمد فردی ادامه داد: مقام معظم رهبری امسال را به عنوان سال “اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی”  نامگذاری کردند که گواه اهمیت بسیار بالای اقتصاد و فرهنگ در نظام جمهوری اسلامی است.

وی افزود: رهبری همچنین مسائل فرهنگی را مقدم بر مسائل اقتصادی می دانند زیرا پایه و اساس تمام امور امور فرهنگی است؛ امور فرهنگی ماهیت کیفی دارند و در دراز مدت محقق می شوند اما فرهنگ سازی در تمام بخش ها و فعالیت ها لازم و ضروری است.

این مسئول ادامه داد: اعتباری که در امور فرهنگی خرج می شود، هزینه نیست بلکه سرمایه است، اگر فرهنگ سازی در جامعه صورت گیرد بسیاری از ناهنجاری ها کاهش می یابد؛ توسعه کتابخانه ها موجب توسعه فرهنگ در جامعه می شود، در واقع با توسعه کتابخانه ها اندیشه و فکر در جامعه حاکم می شود.

فردی تصریح کرد: در کتابخوانی باید سه مقوله را در نظر گرفت، ابتدا برنامه ریزی صحیح مورد نیاز است و پس از آن فضای لازم برای احداث کتابخانه و سپس خود کتاب، اگر این سه عنصر فراهم شود آمار مطالعه رشد چشمگیری خواهد داشت.

وی بیان کرد: با توجه به این که شهرستان قدس یک شهرستان تازه تأسیس است زیر ساخت های فرهنگی آن بسیار ضعیف هستند و در حال حاضر تنها 6 کتابخانه در این شهرستان فعال است که در ازای هر 65 هزار نفر یک کتابخانه در شهرستان وجود دارد که آمار بسیار ضعیفی است و همه مسئولان باید تلاش کنند تا این سرانه افزایش یابد.

فرماندار قدس اظهار داشت: فرهنگ سازی باید از خانواده ها آغاز شود و نقش جامعه و دولت پشتیبانی از فرهنگ تولید شده در خانواده ها است، کتابخانه ها هم باید برای افزایش کارایی خود در راستای جذب جوانان و نوجوانان تلاش کنند.

اختصاص 30 هزار جلد کتاب به ایستگاه های مطالعه شهر قدس

جانشین رئیس انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان قدس به عنوان دیگر سخنران این جلسه اظهار داشت: شهرستان قدس در مجموع دارای 6 کتابخانه عمومی شامل سه مجموعه متعلق به نهاد کتابخانه ها و سه کتابخانه باقیمانده مشارکتی با شهرداری است، علاوه بر این دو کتابخانه “مهدیه” و مسجد “باب الحوائج” نیز در شرف پیوستن به کتابخانه های مشارکتی هستند.

عالیه یوسفی افزود: همچنین سه ایستگاه مطالعه نیز در راستای نهضت مطالعه مفید در بیمارستان 12 بهمن، شهرداری و کمیته امداد فعال است و خرداد ماه جاری بیش از 30 هزار جلد کتاب سهمیه این ایستگاه ها دریافت شد که هنوز توزیع نشده اند.

وی ادامه داد: در کتابخانه های عمومی شهرستان بخش های جانبی نظیر دفاع مقدس، کتب کارشناسی ارشد، نوآموزان، سوادآموزان، تخصصی کودک و بانک نشریات نیز فعال و آماده خدمات رسانی به شهروندان هستند، همچنین کتابخانه مرکزی شهرستان از خرداد ماه به سامانه اینترنتی مجهز شده و تمامی فعالیت هایش را تحت وب انجام می دهد.

اعطای 10 میلیون تومان از سوی شهرداری برای خرید کتب مرجع

در ادامه جلسه رئیس شورای اسلامی شهر قدس گفت: یکی از دغدغه های شورای شهر ایجاد و احداث کتابخانه در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته شهر است که در همین راستا مقرر شد که دو کتابخانه در مناطق “جوادآباد” و خیابان 20 متری حضرت ولیعصر(عج) احداث شود.

خدابخش محمدزاده پودینه افزود: شهرداری این کتابخانه ها را پس از احداث به صورت مشارکتی در اختیار انجمن کتابخانه های عمومی قرار می دهد تا همه شهروندان بتوانند با هر نوع وضعیت مالی از نعمت کتاب و کتابخوانی بهره مند شوند؛ همچنین شورا و شهرداری طرحی دارند که طی آن 10 میلیون تومان بابت خرید کتاب های مرجع به انجمن اعطا می کنند.

بر پایه این گزارش، در جلسه مذکور پیشنهاد شد که انجمن کتابخانه های عمومی کمیته های همکاری با آموزش و پرورش و بسیج تشکیل دهد و کتابخانه های مدارس و پایگاه های بسیج را تجهیز کند تا افراد بیشتری در تمام سطح شهرستان از خدمات این نهاد فرهنگی استفاده کنند.

همچنین در خصوص زمین کتابخانه مرکزی واقع در شهرک “ابریشم” مقرر شد که شهرداری، شورای اسلامی شهر و نهاد کتابخانه های عمومی با یکدیگر توافق و مشکل را برطرف کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا