گوناگون

سرنگونی ایرباس ایران، کارنامه ای سیاه برای آمریکا

81223862 5800042

دوازدهم تیر 67 هواپیمای مسافری ایرباس ایران که از بندرعباس عازم دبی بود، مورد هدف ناو آمریکایی قرار گرفت و برای 298 نفر مسافر سفری ناتمام رقم خورد، انسانهایی بی گناه به شهادت رسیدند و کارنامه ای سیاه از آمریکا و استکبار جهانی برجای ماند.

در این حادثه تلخ که مصادف با سوم ژوئیه 1988 بود هواپیمای مسافربری ایران بر فراز آب های خلیج فارس و در نزدیکی جزیره ˈهنگامˈ در حال پرواز بود مورد اصابت موشک های ناو آمریکایی مستقر در آب های خلیج فارس قرار گرفت و سقوط کرد.

این هواپیما که با موشک ناو جنگی وینسنس مورد حمله عمدی نیروهای تجاوزگر و جنایت پیشه شیطان بزرگ قرار گرفت، حامل 298 مسافر و خدمه بود که تمامی آنها اعم از مرد و زن و کودک و نوجوان و کهنسال با وقوع این جنایت فجیع به شهادت رسیدند.

در این حادثه 66 کودک زیر 13سال، 53 زن و 46 نفر تبعه کشورهای خارجی کشته شدند.

ساقط کردن هواپیمای مسافربری ایران از سوی جنایتکاران آمریکایی، در حقیقت یکی دیگر از مراحل رویارویی استکبار جهانی با جمهوری اسلامی ایران برای تقویت متجاوزان عراقی در جبهه های جنگ بود.

پس از سقوط این هواپیما، مقامات آمریکایی برای توجیه این جنایت نابخشودنی، دلایل ضد و نقیضی عنوان و کوشیدند این اقدام خصمانه را یک اشتباه قلمداد کنند.

اما با توجه به مجهز بودن کشتی جنگی وینسنس به پیشرفته ترین سیستم های راداری و رایانه ای و همچنین مشخص بودن نوع هواپیمای در حال پرواز، مسلم شد که احتمال اشتباه وجود نداشته و این اقدام، کاملا خصمانه بوده است.

با این حال مقام های آمریکایی پس از چندی، در توهینی آشکار به ملت ایران، مدال شجاعت بر گردن ناخدای این ناو انداختند و بدین سان حمایت رسمی خود را از این جنایت اعلام کردند. این جنایت نیز در کنار جنایات بی شمار دولت آمریکا، در پرونده سیاه استکبار جهانی ثبت شد و لکه ننگ دیگری بر تارک جنایت پیشگان نقش بست.

ملت ایران این حادثه تلخ و رفتار غیرانسانی آمریکا را هرگز فراموش نخواهد کرد.

پس از وقوع این حادثه دردناک و بهت آفرین ، دولت آمریکا با دروغ و فریبکاری تلاش کرد ، افکار عمومی جهان را منحرف و حقایق را تحریف کند.

از این رو در یک اقدام عجولانه ادعا کرد که باتوجه به اینکه هواپیما نظامی بوده و فرمانده ناو احساس خطر کرده دستور هدف گیری صادر شده است، ولی زمانی که تصاویر اجساد زنان و کودکان قربانی و بارها و لوازم شخصی آنها که بر روی آبها سرگردان بود از سوی رسانه ها منتشر شد ،ناچار به عقب نشینی از ادعای واهی خود شد.

همچنین آمریکا مدعی شد هواپیما خارج از کریدورهای بین المللی و در حال کاهش ارتفاع به منظور حمله به ناو این کشور بوده است که تصاویر ماهواره ای نادرستی این ادعا را نیز اثبات کرد.

آمریکا زمانی دست به این اقدام تجاوزکارانه و جنایت منشانه زد که ملت ایران با توکل به خداوند متعال و هدایت پرچمدار انقلاب اسلامی، حلاوت پیروزی های مکرر مجاهدان خود را درجبهه های جنگ تحمیلی می چشید.

از این منظر سرنگون کردن هواپیمای مسافری جمهوری اسلامی ایران برفراز خلیج فارس ادامه حمایت های آشکار و علنی آمریکا از دشمنان ایران به ویژه رژیم متجاوز عراق در دوره جنگ تحمیلی به شمار می رود.

هر چند که در ابتدا این حادثه، مجامع جهانی به راحتی از کنار این فاجعه عظیم انسانی و جنایت بی نظیر تاریخ گذشتند و آمریکا نیز اعلام کرد که حاضر نیست از این بابت غرامت به دولت ایران بپردازد، اما سرانجام دادگاه بین المللی لاهه پس از گذشت شش سال تمام از فاجعه ایرباس، در برابر دلایل محکم و مستند ایران مبنی بر سقوط عمدی هواپیمای مسافربری ایران از سوی آمریکا، تسلیم شد و آمریکا را به پرداخت غرامت به ایران و خانواده های قربانیان این تهاجم وحشیانه محکوم کرد، غرامتی که نشان دهنده محکومیت سیاست ساکنان کاخ سفید در برخورد با جهانیان است.

آمریکا که هیچگاه نپذیرفته بود بابت بدنه هواپیما خسارتی بپردازد ، به دنبال اقامه دعوی در این خصوص و با استفاده از مواضع و فرصت های حقوقی مجبور شد، بابت بدنه هواپیما نیز خسارت بپردازد.

اگرچه آمریکا بر اساس قوانین بین المللی مجبور به پرداخت غرامت به ایران شد ، ولی ننگ اقدام ضدانسانی نظامیان آمریکایی با همه عمق و ابعاد آن، تا همیشه تاریخ بر پیشانی آمریکا خواهد ماند و هرگز از یادها نخواهد رفت.ک/4

7265/1496 / 1539/668

گزارش از ناهید حاجی خانی

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا