گوناگون

سنت های دیار شهید رضایی نژاد در ماه مبارک رمضان

81221085 5795380

به گزارش ایرنا، ماه مبارک رمضان یکی از مناسبت هایی است که مردم مومن آبدانان برای آن منزلت خاصی قائلند و از دیرباز تاکنون آن را با آداب و رسو م خاصی برگزار می کنند.

سید «خدارحم موسوی» از ریش سفیدان شهرستان آبدانان گفت: با حلول ماه رمضان چهره مردم این دیار عوض می شود و از آنجا که در گذشته وسایل ارتباط جمعی (رادیو، تلویزیون، حتی ساعت و…) وجود نداشت، مردم به شکل های گوناگون آغاز و پایان سحر و هنگام افطار را به یکدیگر اطلاع می دادند.

وی افزود: اعلام سحر در آبدانان تا چند سال پیش جالب بود، به طوری که در هر کدام از کوچه ها و محله ها، چند نفر از ریش سفیدان و افراد مسن و مومن با آوازخوانی یا به صدا درآوردن طبل و دهل مردم را از آغاز سحر با خبر می کردند.

گروهی نیز با نگاه کردن به ماه و ستاره ها، حدود ساعت را تشخیص می دادند و مردم را برای خوردن افطار آگاه می کردند.

«رحمن کریمی» از دیگر بزرگان شهرستان آبدانان نیز بیان کرد: رمضان در آبدانان مانند هرجای دیگر، ماه دوستی و نزدیکی و صله ارحام بوده و هست، مردم این دیار معتقدند که قهر و دشمنی با برادران دینی به روزه و نماز لطمه می زند و عباداتشان را خدشه دار و مانع قبولی طاعات آنها می شود، به همین علت پیش از آغاز ماه مبارک رمضان به دیدار یکدیگر می رفته و می روند و طلب عفو و بخشش می کنند.

«محمد دامیار» کارشناس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان آبدانان نیز گفت: یکی دیگر از سنت های رایج و قدیمی در ماه مبارک رمضان که مردم آبدانان به آن تقید خاصی دارند، پخت غذا و گسترانیدن سفره افطار برای دوستان و آشنایان و همسایه ها، مهمانان و به ویژه فقرا و مستمندان است.

وی بیان کرد: دیدن دوستان و آشنایان پس از افطار از سنت های رایج در ماه مبارک رمضان است که در این نشست ها افراد فامیل یا دوستان دور هم جمع می شوند و به شب نشینی و پذیرایی از همدیگر می پردازند.

این کارشناس ادامه داد: زیارت اهل قبور، شرکت در نماز جماعت، برپایی نشست وعظ ،شرکت در آیین شب های قدر و برگزاری روزهای سوگواری مولی علی(ع) نیز از آداب و رسوم مردم دیار آبدانان بوده و هست.

به گفته «علی غضنفر» از ریش سفیدان آبدانان، توسعه محافل قرآنی در منازل، عیادت از بیماران، همنشینی و نشست با عالمان دینی، دعا برای بیماران، کمک به موسسه های خیریه، پخت و پخش غذا بین روزه داران و مستمندان و گسترانیدن سفره های افطاری در مساجد به مدت یک ماه برای عموم نمازگزاران روزه دار از دیگر سنت های دینی و اجتماعی مردم مومن شهرستان آبدانان در ماه مبارک رمضان است که از صدها سال پیش تاکنون وجود دارد.

«نور مراد محمدی» از روحانیان شهرستان آبدانان هم در پیوند با این موضوع بیان کرد: عفو و بخشش مجرمان و افراد خطاکار، گذشت از بدهکاران و نیازمندان بی بضاعت و احترام و تقدس سفره های افطاری از زیباترین آداب اسلامی مردم آبدانان است که ریشه در تاریخ و پیشینه مردم این منطقه دارد.

شهرستان 55 هزار نفری آبدانان در جنوب خاوری استان ایلام قرار دارد.

آبدانان مرکز این شهرستان در 165 کیلومتری واقع است. ک/4

7174/565

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا