گوناگون

سه هزار تن جو بین دامداران خراسان شمالی توزیع شد

81156569 5681952

ˈعلی مبارکیˈ روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: به علت کمبود بارندگی ها، مراتع استان از غنای کافی برای چرای دام برخودار نیستند که برای جبران این فقر گیاهی بناگزیر باید نهاده های دامی بین آنان توزیع شود.

وی افزود: برای جبران کمبود علوفه در مراتع 10 هزار تن جو خریداری شده که برای تامین خوراک دام با قیمت هر کیلوگرم 85 هزار ریال در اختیار دامداران استان قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه تغذیه دام در این استان به مراتع وابسته است، افزود: 70 درصد از دام سبک، 90 درصد شتر و 50 درصد از گاو و گوساله این استان به چرا در مراتع وابسته اند که بروز خشکسالی موجب کاهش تولیدات دامی در این منطقه می شود.

مبارکی گفت: تولید عسل و شیلات نیز تا حد زیادی وابسته به وضعیت مراتع و کوهستانها و منابع آبی است که متاثر از شرایط خشکسالی با تلفات و کاهش تولید در این بخشها مواجه می شویم.

معاون بهبود تولیدات دامی اداره کل جهاد کشاورزی خراسان شمالی بر ضرورت مدیریت خشکسالی تاکید کرد و گفت: به منظور حمایت از دامداران و تشکل های صنفی در امور دام تسهیلاتی از صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی و صندوق دامپروری کشور در اختیار فعالان این بخش قرار می گیرد.

وی افزود: بخشی از این تسهیلات با هدف تامین سرمایه در گردش و افزایش نقدینگی برای خرید علوفه دستی بین دامداران این استان توزیع می شود.

مبارکی افزود: سال گذشته از این دو صندوق 24 میلیارد ریال تسهیلات به دامداران این استان پرداخت شد که روند پرداخت تسهیلات در سال جاری نیز ادامه دارد.

وی گفت: به منظور مدیریت خشکسالی و حمایت از دامداران طرح های ساخت آبشخور، تامین آب مورد نیاز دامداران، توسعه بیمه دام و مدیریت بیماریها از طریق پوشش کامل واکسیناسیون اجرا می شود.

هم اکنون سه میلیون و 500 هزار واحد دامی در استان خراسان شمالی نگهداری می شود.

سازمان مدیریت بحران کشور، خراسان شمالی را به علت کاهش نزولات جوی در سال زراعی جاری، جزو هفت استان درگیر با پدیده خشکسالی قلمداد کرد که در شاخص های مختلف رتبه اول تا هفتم را دارد.

براساس گزارش اداره کل هواشناسی خراسان شمالی در هفت ماه سال زراعی جاری میزان بارش باران در این خطه به نسبت سال قبل 27 درصد و به نسبت دوره آماری 38 درصد کاهش داشته است.

میانگین بارندگی سالانه در استان خراسان شمالی 250 میلی متر است. ک/3

7184/626

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا