گوناگون

سوت قطار جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان در همدان به صدا درآمد

به گزارش خبرنگار مهر، استان همدان امسال همانند سال های اخیر میزبان بیست و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان است که  مراسم افتتاح این جشنواره شامگاه سه شنبه در سالن ورزشی ابن سینا همدان در میان استقبال پرشور کودکان و نوجوانان همدانی برگزار شد.

گروه های کودکان با لباس های محلی، گروه کودکان با لباس مدارس، گروه کودکان با چادرهای سفید و صد ها کودک دیگر شامگاه سه شنبه در سالن ورزشی ابن سینا نظاره گر مراسم افتتاح این جشنواره بودند.

این مراسم هم همانند سایر مراسم با قرائت قرآن و پخش سرود جمهوری اسلامی توسط گروه کودکان آغاز شد، در وسط سالن قطاری بود که پس از پایان سرود جمهوری اسلامی، با پخش آهنگ شاد شروع به حرکت کرد که کودکان همدانی بر آن سوار بودند، آتش بازی در اطراف قطار و پخش موسیقی شاد و حرکت قطار شور و هیجان خاصی بین کودکان حاضر در سالن ایجاد کرده بود.

IMG21572974

پس از اجرای حرکت قطار و خواندن شعر توسط عمو حمید( حمید رضایی مجد) مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان  بر روی سن آمد و گفت: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با نام هگمتانه عجین شده است.

ترجمه همزمان سخنان سخنرانان برای مهمانان خارجی از دیگر ویژگی های مراسم افتتاحیه جشنواره بود، پس از سخنرانی، کودکان تبریزی رقص آذری را بر روی سن اجرا کردند.

سخنرانی معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان بعد از رقص آذری کودکان تبریزی بود که محمد ابراهیم الهی تبار خداوند را برای میزبانی جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان شکر کرد.

دبیر بیست و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان بر روی سن آمد و سخنانش را اینگونه آغاز کرد: به نام خداوند جان و خرد و سلام به صلح، سلام به عشق، سلام به کودکی.

پیام دهکردی افزود: کودکان و نوجوانان و مهمانان به آیین گشایش بیست و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان خوش آمدید.

IMG21573058

وی در ادامه گفت: امروز نه به عنوان دبیر جشنواره بلکه به عنوان یک مدرس تئاتر که تا پیش از پذیرش مسئولیت دبیری جشنواره روز بدون تدریس نداشته ام، سخن می‌گویم.

وی افزود: از روزهای آغازین شروع به کار دبیری جشنواره بیست و یکم در تهران تاکنون که اینجا ایستاده‌ام، روز بدون یادگیری نداشته ام، یادگیری نکات تلخ و شیرین که البته تلخی ها بیشتر بود.

دهکردی تصریح کرد: پس از جشنواره با دقت بیشتری سر کلاس ها حاضر شده و مبحث کودکی را که نخستین سرفصل تدریس و آموزش من است با درک بیشتری آموزش می دهم.

دبیر بیست و یکمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان بیان کرد: بر این باور هستم که فقدان کودکی در وجود اغلب هنرمندان، هنر را از ناب بودن دور می کند که باید به رفع این مهم توجه بیشتری صورت گیرد.

دهکردی ابراز داشت: به کودکی اجازه دهیم که بر ما بخندد و بی پروا حرکت کند، باید به کودکان اجازه کودکی کردن دهیم.

IMG21572882

اجرای نمایش گروه اسپانیایی در مراسم افتتاحیه از جمله ویژگی های برنامه بود، هنرمند اسپانیایی ملبس به لباس زرافه در بین کودکان حرکت می کرد و آنها را به شور و وجد می آورد.

بعد از اجرای نمایش توسط گروه اسپانیایی ، ورزشکاران نوجوان همدانی ورزش زیبای باستانی پهلوانی ایران زمین را در وسط  سالن به اجرا گذاشتند.

اجرای برنامه های شاد همراه با موسیقی و حرکات نمایشی افرادی که لباس های محلی استان همدان را بر تن داشتند از جمله برنامه های مراسم افتتاحیه بود.

در پایان مراسم همه بچه های داخل سالن وسط سالن آمدند تا سوار بر قطار جشنواره صدای شدی خود را به گوش همه کودکان برسانند .

مراسم افتتاحیه بیست و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان منسجم تر از سال قبل بود، بیست و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان با شرکت 39 گروه نمایشی از سراسر کشور و چهار گروه نمایشی خارجی و بیش از 25 گروه نمایشی از استان همدان و در 11 بخش شامل کودک، نوجوان، بین المللی، خردسال، خیابانی، همدانی، پوستر و عکس، نمایشنامه خوانی، پژوهش و مقاله، کارگاه های آموزشی و نشست های تخصصی برگزار می شود.

IMG21573161

در بخش کودک هشت گروه، نوجوان هفت گروه، بین الملل چهار گروه و در بخش دانش آموزی پنج گروه، خردسال هفت گروه و خیابانی هفت گروه، بخش ویژه همدان چهار گروه و نمایشنامه خوانی سه گروه حضور دارند.

نمایش های بیست و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان در هشت سالن شهر همدان به اجرا در می آید.

گفتنی است بیست و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان از 15 تا 21 مهر ماه سال جاری در استان همدان برگزار می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا