گوناگون

سوختن چربیهای ذخیره ای با کلید روشن و خاموش کردن

charbii سوختن چربیهای ذخیره ای با کلید روشن و خاموش کردن

محققان طرز تبدیل چربی سفید به چربی بژ را یافته  و کلید آن وآف کردن این فرآیند را پیدا کردند، به این ترتیب داروهای نوینی برای معالجه  دیابت و چاقی در آینده ساخته خواهد شد. نویسنده  این تحقیق بر این باور است که : فهم  چگونگی ارزیابی  تشکیل چربی بژ خیلی مهم است چون در اینصورت ما قادر به بهبود استفاده  انرژی و کاهش ذخیره چربی و چاقی خواهیم بود.

دانشمندان گزارش نمودند که یک مسیر مولکولی بنام mTORC1  را یافته اند که کنترل تبدیل چربی سفید ناسالم به چربی بژ را بعهده دارد این تبدیل هدف دلخواهی برای افزایش مصرف انرژی و کاهش چاقی است. این گروه از محققین در دانشگاه علوم بهداشت تگزاس همچنین پروتئینی به نام Grb10را یافتند که به عنوان کلید خاموش و روشن کردن پیام رسانی مسیر mTORC1  و تبدیل شدن چربی سفید به چربی بژ است. این یافته ها به تولید داروهای جدید دیابت و چاقی کمک خواهد کرد. نتایج این تحقیق در شماره ی این ماه مجله ی Cell Metabolism  منتشر گردید.

گرما در پاسخ به سرما

پروتئین Grb10  بوسیله ی سرما که یک استرس محسوب می شود، تحریک شده و سبب می شود بدن انرژی خود را با سوزاندن چربی سفید تأمین کند.

 پرفسور Feng Liu  نویسنده ی ارشد این مقاله می گوید: ما می دانیم که اگر بخواهیم لاغر بمانیم باید از نوترینت های اضافه در بدنمان خلاص شویم و این به معنی سوزاندن انرژی بیشتر است. او می افزاید: درک چگونگی تبدیل شدن چربیهای سفید به چربی بژ بسیار مهم است زیرا به این ترتیب می توانیم مصرف انرژی را بهبود بخشیم.

ذخیره سازی نامطلوب

بافت چربی یا ادیپوز شامل دو نوع بافت چربی سفید و قهوه ای است که تنظیم کننده های مهم متابولیسم هستند. داشتن بافت چربی سفید به مقدار زیاد و نسوزاندن آن بوسیله ی ورزش یا سایر موارد موجب چاقی و بروز بیماریهای متابولیک نظیر دیابت نوع۲ می شود.

پرفسورLily Dong  می گوید: در حالت طبیعی هنگامیکه غذا می خوریم بدن ما آنرا بصورت چربی سفید ذخیره می کند هنگامیکه غذای بیش از حد نیاز مصرف شود بهتر است به جای ذخیره ی آن، راهی برای مصرف کردن وسوزاندن کالری اضافه پیدا کنیم. بنابراین تبدیل چربی سفید به چربی بژ و سوزاندن انرژیی که ذخیره  کرده ایم یک پتانسیل بالقوه ی درمانی برای درمان چاقی و بیماریهای مرتبط با آن است. از آنجائیکه  مسیر mTORC1در فرآیند پیری، بیماری های قلبی- عروقی و سرطان  نقش دارد یافتن تنظیم  کننده ی این مسیر یعنی Grb10برای سایر زمینه های تحقیقاتی  بسیار مهم است.

منبع-http://diabetestma.org

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا