گوناگون

سود 22 درصد تسهیلات بانکی قطعی نیست/ پرداخت سود علی الحساب به سپرده های یکساله

81219338 5792431

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، ولی الله سیف با اشاره به مصوبه شورای پول و اعتبار تاکید کرد: سقف تسهیلات وام مسکن 35 میلیون تومان است و بانک مسکن هیچ مشکلی در پرداخت این وام ندارد و بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار بانک مسکن باید به آن عمل کند. همچنین مبلغ وام مسکن برای زوج های جوان 50 میلیون تومان است.

رئیس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه سود 22 درصد تسهیلات قطعی نیست، گفت: در نظام بانکداری بدون ربا هیچ نرخ و سود سپرده ای قطعی نیست، اگر بانک ها در رقابت های افراطی تعهداتی سنگین تر از آنچه که می تواند حاصل شود بر عهده بگیرند، مشکلاتی را در پی خواهد داشت.

وی با اعلام اینکه بانک مرکزی طبق برآوردی که از سودآوری جامعه بانکی در این موضوع کرده است، نرخ علی الحساب برای سپرده گذاران تعریف کرده است، تصریح کرد: برای سپرده های یک ساله، سود علی الحساب پرداخت می شود.

سیف گفت: بر اساس فرمول ابلاغی بانک مرکزی درباره محاسبه نرخ سود بانکی، در پایان سال که صورت های مالی در مجمع بانک مربوط حسابرسی می شود، سود قطعی سپرده گذاری که در طول سال ناشی از عقود اسلامی حاصل می شود بین بانک و سپرده گذار بصورت مشاع تفکیک می شود.

رئیس شورای پول و اعتبار با بیان اینکه بخشی از این سود متعلق به بانک و منابعی است که بانک درگیر کرده است گفت: بخش دیگر که بخش غالب است متعلق به سپرده گذاران است. بخش سود سپرده گذاران را با آن 22 درصد هایی که علی الحساب داده اند محاسبه و تفاوت آن را پرداخت می کنند.

سیف با اشاره به اینکه سود سپرده گذاری در بانک ها خلاصه نمی شود، اضافه کرد: در بعد اعطای تسهیلات نیز به همین ترتیب است و برای عقود مشارکتی نرخ تعیین شده است، اما در پایان عقود مشارکتی وقتی که عملیات شرکت مدنی خاتمه می یابد، سود واقعی محاسبه و بر آن مبنا، تسویه حساب میان بانک و گیرنده تسهیلات صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه رقم اعلامی بانک ها باید به اطلاع بانک مرکزی برسد، گفت: همه بانک ها مکلف شده اند که قبل از برگزاری مجمع صورتحساب مالی خود را به بانک مرکزی اعلام کنند و اگر بانک مرکزی صحت آن را تاییدکرد، آنگاه می تواند در مجمع مورد تصمیم گیری قرار گیرد.

اقتصام(1)** 9141**1594

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا