گوناگون

سیستان و بلوچستان کویری و پرآب، اما همواره تشنه

81221477 5796015

به گزارش ایرنا، سیستان و بلوچستان شامل دو منطقه سیستان در شمال و بلوچستان در جنوب، در حوزه آب و آبرسانی نیز با دو معضل متفاوت رو به رو است.

سیستان با شهرستانهای پنجگانه زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز همواره برای تامین آب نیازمند کشور همسایه و رودخانه هیرمند است که از 15 سال پیش تاکنون با پدیده خشن خشکسالی رو به رو بوده است.

تالاب بین المللی هامون که زمانی مامن و زیستگاه پرندگان، خزندگان، چرندگان و سایر حیوانات بود و هزاران نفر از نعمات خدادادی آن بهره مند می شدند سالها است خشکیده و بستر آن به مرکز تولید گرد وغبار و شن روان تبدیل شده و زندگی را برای باقیمانده ساکنان این خطه سخت کرده است.

آب مورد نیاز برای آشامیدن شش شهرستان زابل، نیمروز، هیرمند، زهک، هامون و زاهدان از منابع طبیعی ˈچاه نیمه هاˈ تامین می شود که اگر همین منابع نیز نبود امکان تخلیه سیستان به جد وجود داشت.

جنوب استان سیستان و بلوچستان با شهرستانهای خاش، سراوان، مهرستان، سیب سوران، ایرانشهر، دلگان، فنوج، قصرقند، نیکشهر، سرباز، کنارک و چابهار با آن همه ظرفیت و توانمندی در بخش کشاورزی از نعمت بارشهای فصلی فراوانی برخوردار است که سالیان متمادی تنها ضرر و زیان آن نصیب مردم سختکوش این ناحیه می شد.

ایجاد سدها و بندهای مختلف پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون در این منطقه موجب شده تا بخشی از آبهایی که در گذشته به هدر می رفت جمع آوری و ذخیره سازی شود و همین تلاشها می رود تا بلوچستان را به یکی از مراکز تولید محصولات منحصر به فرد گرمسیری تبدیل کند.

با این وجود زاهدان شهر مرکزی استان با جمعیتی حدود یک میلیون نفر به سبب کمبود آب و کند بودن روند ساخت خط دوم انتقال آب از زابل به زاهدان هر روز تشنه تر از روز قبل چشم انتظار رحمت الهی است.

آغاز فصل تابستان و گرمای زیاد این منطقه نیاز به آب را برای شهروندان بیشتر می کند اما مشکل همچنان بخشی از ساکنان محلات مختلف زاهدان را رنج می دهد. گفته می شود افزون بر 150 هزار نفر از جمعیت این شهر از آب آشامیدنی بهداشتی محروم هستند.

از آنجا که سفره های زیرزمینی این شهر جوابگوی نیاز مردم نبود و آب موجود در آنها نیز کیفیت لازم را برای آشامیدن ندارد مسوولان وقت اقدام به اجرای خط انتقال آب از چاه نیمه های سیستان به زاهدان کردند که به گفته برخی کارشناسان اقدامی غیرکارشناسی و نسنجیده بود زیرا علاوه بر پنج شهرستان شمال استان که وابسته به آب هیرمند و در واقع نیازمند کشور همسایه بودند، شهر مرکز استان را نیز به آن وابسته کردند.

این در حالی است که خط انتقال آب از چاه نیمه نیز مشکل را حل نکرد و به همین سبب خط دوم انتقال آب از چاه نیمه های سیستان به شهر زاهدان به اجرا در آمد.

عملیات اجرایی این خط در سال 1389 با اعتبار 242 میلیارد تومان با سرمایه گذاری قرارگاه خاتم الانبیاء آغاز شد و قرار بود در مدت سه سال به اتمام رسد ولی تاکنون پیشرفت قابل توجهی نداشته است.

آبرسانی به شهرها و روستاهای سیستان و بلوچستان با مشکلات عدیده ای رو به رو است بطوری که به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان: از مجموع شش هزار و 553 روستا، به هزار و 36 روستا با تانکر به صورت سیار آبرسانی می شوند.

ˈنصرالله چاریˈ به خبرنگار ایرنا گفت: همچنین دو هزار و 573 روستا در سیستان و بلوچستان دارای شبکه آبرسانی هستند که از این تعداد هزار و 955 روستا به صورت فعال و 518 روستا نیز به صورت نیمه فعال آبرسانی می شوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان افزود: چهار هزار و 80 روستای این استان فاقد شبکه آبرسانی هستند که به عنوان بزرگترین مشکل این شرکت محسوب می شود.

وی اظهار داشت: به منظور بهره مند کردن روستاهای بالای 20 خانوار جمعیت از شبکه آبرسانی هزار و 550 میلیارد تومان و برای ایجاد شبکه آبرسانی در همه روستاهای بدون آب استان دو هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است که رقم بسیار بالایی را تشکیل می دهد.

او گفت: اعتبارات آبرسانی تناسبی با برنامه شرکت آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان و عقب افتادگی زیرساختهای استانی ندارد لذا نیازمند توجه دولت است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان افزود: این مجموعه، استاندار، نمایندگان مجلس، شرکت آب و فاضلاب کشور و وزیر نیرو برای انجام یک حرکت جمعی فعال شدند تا بخشی از اعتبارات بهداشت سلامت را به این موضوع اختصاص دهند که بطور قطع کمک قابل توجهی به آبرسانی به روستاهای استان خواهد شد.

چاری گفت: این شرکت در زمینه مطالعه مشکلات روستاهای سیستان و بلوچستان پیشرو است و هم اینک کار مطالعه بیش از هزار روستای استان را به پایان رسانده و برای دیگر روستاها هم ردیف اعتباری دارد.

وی افزود: مشاوران این شرکت تا دو یا سه سال آینده کار مطالعه تمامی روستاهای استان را به اتمام خواهد رساند و برای هر روستا نقطه مهندسی و مطالعه فنی تهیه خواهد شد.

او گفت: سیستان و بلوچستان تنها استان کشور به حساب می آید که جمعیت روستایی آن با 51 درصد سهم جمعیت استان، بیشتر از جمعیت شهری است در صورتی که بر اساس آمار کشوری شهرنشینان 71 درصد و روستاییان 29 درصد جمعیت را تشکیل می دهند.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای سیستان و بلوچستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به افزایش 50 درصدی منابع آبی استان نسبت به سال گذشته، امسال از نظر تامین آب در این خطه مشکلی نخواهیم داشت.

ˈاحمد عاقبت بخیرˈ با اشاره به وجود 33 سد مخزنی، تغذیه ای و انحرافی با حجم دو میلیارد و 100 میلیون مترمعکب در سیستان و بلوچستان افزود: سالجاری به دلیل بارندگی مناسب در شمال و جنوب استان یک میلیارد و 500 میلیون مترمعکب آب در پشت سدها ذخیره سازی شده است.

وی گفت: سه سد کهیر، شهری کور و گوهرکوه در سیستان و بلوچستان در حال ساخت است که در صورت تخصیص اعتبار برای آنها، 427 میلیون مترمعکب به ظرفیت سدهای استان افزوده خواهد شد.

او با بیان اینکه سالانه حداقل یک میلیارد و 300 میلیون مترمکعب روان آب در جنوب سیستان و بلوچستان به دلیل نبود شرایط جذب در خاک هدر می رود افزود: با بهره برداری از سه سد در دست اجرا و همچنین تامین اعتبار و آغاز عملیات ساخت 14 طرح سد و شبکه آبیاری زهکشی در دست مطالعه با ظرفیت 850 میلیون مترمکعب مشکل هدر رفت روان آبهای جنوب استان برطرف می شود.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای سیستان و بلوچستان گفت: 94 درصد از حجم مخازن آبی اسان در حوزه کشاورزی مصرف می شود که این آمار در کشور 91 درصد است و همچنین پنج درصد از منابع آبی استان به عنوان آب آشامیدنی(کشوری هفت درصد) و کمتر از یک درصد به حوزه صنعت (کشوری دو درصد) اختصاص دارد.

وی افزود: با توجه به اینکه مزارع و باغها بیشترین بخش مصرف آب را در منطقه دارند باید از طریق رسانه ها و برنامه های مختلف اصلاح الگوهای کشت و مصرف آب در بخش کشاورزی اطلاع رسانی شود.

عاقبت بخیر متوسط سالانه ریزش باران در سیستان و بلوچستان را 103 میلیمتر عنوان و بیان کرد: میزان بارش در استان تقریبا 20 میلیارد مترمکعب در سال است که 85 درصد آن به دلیل اقلیم خشک، وزش باد و توفان تبخیر می شود.

وی گفت: از 15 درصد باقی مانده هشت درصد معادل 1،6 میلیارد مترمکعب روان آب است و هفت درصد نیز معادل 1،4 میلیارد مترمکعب به سفره های آب زیرزمینی نفوذ می کند.

سرپرست آب و فاضلاب شهری سیستان و بلوچستان نیز اظهار داشت: خشکسالی متوالی چندساله تاثیر نامطلوبی بر منابع آبی استان گذاشته بطوری که باعث تغییر کمی و کیفی آب در برخی شهرهای تحت پوشش شده است.

ˈابوالفضل صدرائیهˈ اظهار داشت: با توجه به بارندگیهای امسال در برخی شهرها مشکل کمی و کیفی آب کم رنگتر شده اما مشکل تامین آب همچنان وجود دارد.

وی گفت: تولید و مصرف آب در برخی شهرهای سیستان و بلوچستان در نقطه سر به سر است بطوری که در روزهای گرم سال پیک مصرف باعث قطعی موقت یا کم فشاری آب در شهرها می شود.

سرپرست آب و فاضلاب شهری سیستان و بلوچستان ادامه داد: با توجه به این شرایط به شهروندان توصیه می شود تغییر رژیم مصرف به معنی کاهش مصرف در ساعات پیک مصرف داشته باشند.

وی گفت: در برخی شهرهای سیستان و بلوچستان مانند سوران، اسپکه، فنوج، زابلی و پیشین باید آب را از مناطق دور دست با احداث خط انتقال و ایستگاه پمپاژ انتقال داد تا مشکل مردم این شهرها بطور کامل برطرف شود.

او شمار مشترکان آب را در سیستان و بلوچستان 287 هزار و 968 فقره تا پایان سال 92 ذکر و بیان کرد: سرانه مصرف مشترکان شبکه آب و فاضلاب شهری استان اعم از خانگی، اداری، صنعتی، کشاورزی و فرهنگی و غیره به ازای هر نفر 155 لیتر در روز است.

وی گفت: میزان تولید آب در استان تا پایان سال گذشته 103 میلیون و 464 هزار و 688 مترمکعب و مصرف آب نیز 77 میلیون و 183 هزار و 200 مترمکعب بوده است.

او میزان هدر رفت یا پرت آب در شبکه آب و فاضلاب شهری سیستان و بلوچستان را نیز به دلیل کهنگی شبکه و ترکیدگی لوله ها 4/25درصد عنوان و بیان کرد: برای رفع فرسودگی و اصلاح شبکه آب و فاضلاب شهری تعهد بودجه سال گذشته سه هزار و 175 کیلومتر بود که دو هزار و 254 کیلومتر آن محقق شد.

سرپرست آب و فاضلاب شهری سیستان و بلوچستان با اشاره به مشکل آب شیرین زاهدان نیز گفت: در صورت راه اندازی خط دوم انتقال آب از چاه نیمه زابل که عملیات ساخت آن تاکنون 28 درصد پیشرفت داشته است، این مشکل برطرف می شود.

وی با اشاره به ویژگیهای خط دوم انتقال آب از زابل به زاهدان افزود: این خط 193 کیلومتر طول دارد که با 322 میلیارد تومان اعتبار توسط قرارگاه سازندگی خاتم در حال ساخت است.

او جمعیت زیرپوشش این خط را 800 هزار نفر عنوان کرد و گفت: در صورت پرداخت به موقع اعتبارات پیش بینی می شود عملیات ساخت خط دوم انتقال آب از زابل به زاهدان تا سال 95 به اتمام برسد و مشکل تامین آب شیرین مناطقی از زاهدان که دارای آب شور هستند برطرف شود.

سرپرست آب و فاضلاب شهری سیستان و بلوچستان افزود: در شهرستانهای چابهار و کنارک نیز کارخانه آب شیرین کن با هزینه بالا و با استفاده از توان بخش خصوصی در دست ساخت است که در اواسط تابستان امسال به بهره برداری می رسد و مردم این مناطق از آب باکیفیت برخوردار خواهند شد.ک/4

7312/7307/653/660

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا