گوناگون

شاخص غرورآفرین ایران در اهدای خون/ سهم ناچیز زنان از اهدای خون

دکتر علی اکبر پورفتح اله در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، سال گذشته 107 میلیون واحد خون در 167 کشور دنیا اهدا شد که سهم کشور ما دو درصد از خونهای اهدایی است.

وی افزود: سال گذشته ایرانیها دو میلیون و 100 هزار واحد خون اهدا کردند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، شعار امسال روز جهانی اهداکنندگان را “اهدای خون برای مادران، آنان که زندگی می بخشند”، عنوان کرد و گفت: علت انتخاب این شعار برای امسال این است که بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، هر سال 150 هزار مادر در دنیا به علت عدم دسترسی به خون و فرآورده های خونی، جان خود را از دست می دهند.

وی ادامه داد: هم اکنون در کشورهای با رشد شاخص پایین و متوسط، روزانه 800 مادر جان خودشان را به کمبود خون و فرآورده های خونی، از دست می دهند. به خاطر همین، سازمان جهانی بهداشت، با هدف فرهنگسازی اهدای خون، و نگاه ویژه اهدای خون برای مادران به عنوان نجات بخشان زندگی، این روز را گرامی می دارد.

IMG14145648

پورفتح اله با اشاره به گزارش سازمان جهانی بهداشت که اعلام کرده تا سال 2020 می بایست میزان اهدای خون داوطلبانه در دنیا به مرز صد درصد برسد، از اهدا کنندگان خون در کشورمان به عنوان سرمایه های ملی و کسانی نام برد که توانسته اند تحولات اجتماعی را ایجاد کنند.

به گفته مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، اهداکنندگان خون بدون هیچ چشم داشت و پاداشی و تنها برای خدمت به همنوع است که به پایگاههای انتقال خون مراجعه و خون خود را اهدا می کنند.

وی از ایران به عنوان اولین کشور در میان کشورهای در حال توسعه نام برد که توانست قبل از سال 2020 به آمار صد درصدی اهدای خون و حذف خون جایگزین دست یابد.

پورفتح اله با اعلام اینکه برنامه حذف خون جایگزین از سال 76 شروع شد، گفت: در سال 81 موفق شدیم به شاخص 95 درصدی اهدای خون برسیم و فقط در دو استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان اهدای خون جانشین داشتیم و بالاخره در سال 86 موفق شدیم این دو استان را از لیست خون جایگزین حذف کنیم و در سال 1387 توانستیم در سازمان جهانی بهداشت به عنوان کشوری که صد درصد اهدای داوطلبانه را داشته است، نام ایران را ثبت کنیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران ادامه داد: در حال حاضر کشورهایی که به جمع کشورهای اهدا کننده صد درصد داوطبانه رسیده اند، 60 کشور از مجموع 167 کشور دنیا هستند.

وی افزود: نکته دیگری که در گزارش اخیر سازمان جهانی بهداشت وجود دارد، این است که از 107 میلیون واحد اهدای خون در دنیا، 50 درصد در کشورهای صنعتی و شاخص بالای اهدای خون بوده است که تنها 15 درصد جمعیت دنیا را دارند. به عبارتی، 85 درصد جمعیت جهان به 50 درصد منابع خونی دسترسی دارند در حالی که 15 درصد به 50 درصد دیگر دسترسی دارند.

پورفتح اله گفت: شاخص اهدای خون در کشورهای توسعه یافته و صنعتی 39 واحد به ازای هر 1000 نفر جمعیت است که این شاخص در کشورهای متوسط 12 واحد به ازای هر 1000 نفر و در کشورهای رشد پایین چیزی در حدود 4 واحد به ازای 1000 نفر جمعیت است.

وی تاکید کرد: شاخص اهدای خون در ایران 27 واحد به ازای هر 1000 نفر جمعیت است که در میان کشورهای توسعه یافته، شاخص ویژه و غرور آفرینی است. ما با توجه به حجم اعمال جراحی که در کشور داریم، این شاخص می تواند مشکل ما را در زمینه تامین منابع خونی در کشور مرتفع کرده است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران به وضعیت شاخص اهدای خون زنان در دنیا اشاره کرد و افزود: شاخص اهدای خون در کشورهای رشد متوسط و پایین، سهم زنان بسیار ناچیز است. در حالی که در کشورهای توسعه یافته، زنان سهم 50 درصدی را در اهدای خون دارند و تنها کشور با شاخص رشد بالا، ایتالیا است که این شاخص برای اهدای خون زنان 30 درصد است.

وی به وضعیت اهدای خون زنان ایرانی اشاره کرد و گفت: متاسفانه این سهم در کشور ما بسیار ناچیز است. به طوریکه نزدیک به 4.5 درصد شاخص اهدای خون در بانوان است که در سالهای گذشته با افت این شاخص مواجه بوده ایم. زیرا، زمانی این شاخص 10 درصد بود که به 4.5 درصد تقلیل یافته و می بایست یک فرهنگسازی ویژه ای در اهدای خون بانوان انجام بدهیم.

پورفتح اله در ادامه به توزیع سنی اهدا کنندگان خون در دنیا و ایران اشاره کرد و افزود: بیشترین رنج سنی اهداکنندگان 25 تا 44 سال است که حدود 39 درصد اهداکنندگان را در جهان شامل می شوند. در ایران، رده سنی 25 تا 45 سال، سهم 65 درصدی از اهدا کنندگان را دارند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران افزود: اگر سن اهدای خون را مقداری کوتاهتر کنیم، بیشترین جمعیت اهداکننده در کشورمان را جوانان با سن 25 تا 30 ساله هستند که 20 درصد اهداکنندگان ما را تشکیل می دهند که سرمایه بزرگی برای کشور ماست. با این مفهوم که می توانند سالها، اهدای خون را حمایت کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا