گوناگون

شرایط ایجاد شده طی هشت سال گذشته موجب سر باز کردن دمل 80 ساله اقتصاد شد

81203947 5765602

سید محمد بحرینیان روز دوشنبه در این زمینه به ایرنا اظهار کرد : ما بعد از 80 سال هنوز راهبرد و نقشه جامع راه در حوزه اقتصاد نداریم که از جمله ضرورت ها برای بهبود وضعیت تولید ،اقتصاد و فضای کسب و کار است.

وی افزود : شرایط هشت سال گذشته همانند یک کاتالیزور عمل کرد و باعث باز شدن این دمل گردید که اگر این اتفاق نمی افتاد ، هفت ، هشت سال آینده بالاخره باز می شد که خیلی دیر بود اما الان که فرصت است و می توان چاره ای اندیشید باید با تدبیر و اقدام به موقع از تله ای که در آن گرفتار شده ایم ، رها شویم.

وی گفت : طی این سال ها سطح اشتغال تقریبا ثابت مانده چنانکه مقایسه اشتغال در سال 90 نسبت به سال 86 علیرغم اینکه بی نظیر ترین منابع به این حوزه در کشور تزریق شد همچنان ثابت ماند و حتی اشتغال صنعتی 415 هزار مورد و در ساختمان هم 120 هزار شغل کاهش یافت.

وی افزود : در واقع در این اقتصاد هر چه بیشتر منابع مالی و پول ترزیق شد وضعیت آن بهم ریخته ترگردید زیرا در توزیع و تخصیص هم اشکالات جدی و فاحشی وجود داشت و کمتر به تولید پرداختیم.

وی با اشاره به آمار سال 90 گفت : بر این اساس 51،7 درصد اشتغال کشور در دو بخش صنعت و معدن و نیز کشاورزی بوده است و مابقی مربوط به حوزه ساختمان و خدمات است.

وی بیان کرد : این در حالی است که دو بخش صنعت و معدن و کشاورزی با داشتن بیش از نیمی از اشتغال کشور فقط 32 درصد منابع مالی کشور را داشته و مابقی این منابع به بخش های خدمات و ساختمان اختصاص یافته است.

وی در ادامه گفت : از سویی امروز صنایع ما دیگر قابلیت رقابت در دنیا را ندارند چنانکه ما الان محصولاتی در کشور داریم که نزدیک 85 درصد آن با فناوری های بسیار پایین تولید می شود.

بحرینیان افزود : با این اوضاع و با توجه به وجود رقبای توانمند و شرایطی که بر کشور تحمیل شده ، عملا قدرت رقابت با دنیا را کاهش داده است.

وی گفت : این در حالی است که خام فروشی منابع اعم از سنگ آهن ،پتروشیمی و مانند آن نیز هدر دادن منابع کشور است.

وی ادامه داد : انتظار است که دولت یازدهم شرایط اقتصادی که کشور با آن مواجه است را برای مردم شفاف سازی نموده و مشخص نماید که طی این هشت سال چه ضربه هایی به اقتصاد وارد شده و راه حلها را یافته و اجرایی نماید.

بحرینیان افزود : امروز بیش از همه به توجه و تمرکز بیشتر بر اقتصاد بویژه حوزه تولید مطابق با فناوری روز نیاز داریم .

وی گفت : اگر برنامه دولت همان برنامه نفت باشد که 120 سال آن را داشته ایم ، مشکلی را حل نخواهد کرد.

وی اظهار کرد : اگر برنامه اقتصادی با تمرکز بر بخش ساختمان باشد باید یاد آور شد که تا کنون منابع عظیمی در کارهای عمرانی و ساختمانی طی این سال ها صرف شده اما باز هم گرهی باز نشد زیرا اگر قرار بود جواب دهد طی هشت سال گذشته نتیجه ای مطلوبی حاصل می شد.

این فعال اقتصادی بیان کرد : صرف گفتن و حرف زدن نمی توان مشکل اقتصاد را حل کرد زیرا بخش تولیدی طی سال ها گذشته دو بار ضربه اساسی خورده است و امروز باید در عرصه حمایت و تقویت آن به طور جدی وارد شد.

وی گفت : معتقدم که در این زمینه کمبود منابع بانکی هم نداریم و این موضوع با هزاران دلیل قابل اثبات است.

2713/659

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا