گوناگون

شفاف سازی و مبارزه با تقلب شرط اجرای اقتصاد مقاومتی است

81150451 5671137

ناصر پرتوی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این که، ااقتصاد مقاومتی مفهومی است که در ابتدا، در سال 89 توسط مقام معظم رهبری مطرح شد افزود: اگر بخواهیم در کوتاه ترین عبارت، اقتصاد مقاومتی را تعریف کنیم، می توان گفت اقتصاد مقاومتی، اقتصادی است که برای ملت حتی در شرایط فشار و تحریم زمینه رشد و شکوفایی را فراهم کند، زیرا اقتصاد مقاومتی مقابل و ضد اقتصاد وابسته است.

وی ادامه داد: مهم ترین هدف و نتیجه اقتصاد مقاومتی رشد و شکوفایی اقتصاد کشور همراه با عدالت اجتماعی یا عدالت مردمی است که البته کاری سخت، اما شدنی است.

دبیر کل انجمن حسابداری ایران با بیان آن که، اقتصاد مقاومتی می تواند دارای شاخه ها و زیر گروه های مختلفی باشد، اظهار داشت: اقتصاد ترمیمی، اقتصاد دفاعی و اقتصاد هجومی که هر کدام از این شاخه ها(روش ها) راهکارهای خاص خود را می طلبد و حتی می توان شاخه های اقتصاد مقاومتی را همزمان اجرا کرد.

پرتوی تصریح کرد: برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی مجبور به گذر از چهار مرحله هستیم که در این خصوص به سه مرحله اول باید توجه کرد

وی، تشخیص داشته ها و مدیریت هماهنگ آن را از مراحل دستیابی به اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: از لحاظ جغرافیایی، ایران در موقعیت استثنایی و بسیار مناسبی قرار گرفته است و طبق آخرین بررسی، ما اولین کشور دنیا در ذخایر گازی و سومین کشور دنیا در ذخایر نفت هستیم، ضمن آن که جزو 10 کشور اول دنیا در ذخایر معدنی نیز به شمار می رویم و بالاخره، دارای نیروی انسانی با هوش نیز هستیم.

پرتوی با تاکید بر اینکه، مدت ها است در دنیا اقتصاد مبتنی بر دانش و دانایی جای اقتصاد مبتنی بر منابع را گرفته است، گفت: با همین داشته ها باید از مرحله اول گذر کرد و باید در این مرحله داشته هایمان را مدیریت هماهنگ و یکپارچه کنیم.

وی با بیان این که، ابتدا این امر به هماهنگی و همدلی سه قوه نیاز دارد افزود: روسای سه قوه باید هماهنگ با یکدیگر حرکت کنند و حتی در برخی مواقع، ضروری است گذشت فردی و شخصی کنند تا این مرحله با جامعیت به پایان برسد.

پرتوی با بیان اینکه در سال 89 این فرمان صادر شد، سال های 89 و 90 و 91 و 92 به صحبت و حرف گذشت و تنها راهکار ارایه کردیم، گفت: وقتی نتایج ملموس نیست، معنایش این است که کاری انجام نشده است.

وی گفت: وقتی فرمان صادر شده و رئیس جمهور نیز اواخر سال 92 و با تاکید بیشتر از ابتدای سال 93 بارها به این موضوع اشاره داشته، بنابراین حرف ها و صحبت ها باید به عمل برسد، دیگر نباید گفته شود راهکارها چیست، باید چه کارهایی انجام دهیم، چه کارهایی می خواهیم انجام دهیم.

دبیر کل انجمن حسابداری ایران افزود: از وزرا به سطوح پایین تر که مدیران اجرایی و جهادی کشور محسوب می شوند، باید فرمان، دستور و خواست ملت ایران را به اجرا و عمل تبدیل کنند. نکته و موردی که شاید ده ها سال مفقود شده، هماهنگی و یکپارچه عمل کردن مدیران اجرایی است که در مرحله اول که گذر از شناخت داشته هایمان است، از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

وی مرحله دوم را تشخیص حوزه های احتمالی فشار به ترتیب اولویت عنوان کرد و گفت: پس از انجام و گذر از مرحله اول، برای گذر از مرحله دوم که تشخیص حوزه های احتمالی فشار به ترتیب اولویت است، باید اقدام شود. هر چند اکنون تا حدود زیادی حوزه های فشار و تحریم را شناخته ایم، ولی باید روسای کمیسیون امنیت و کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی همراه با برخی از مسوولان دولت، نشستهای ماهانه ای برای این منظور داشته باشند و نتیجه هر جلسه به اطلاع روسای سه قوه اعلام شود که هماهنگ عمل کنند.

پرتوی تلاش برای کنترل یا بی اثر کردن فشارها را مرحله سوم این طرح دانست و اظهار داشت: به منظور بی اثر کردن فشارها، آموزش مداوم لازم است. آیا پس از گذشت بیش از سه سال، نظام آموزشی کشور متناسب با اقتصاد مقاومتی تدوین شده و اصولا نظام آموزشی ما به این باور رسیده است؟ آیا دو وزارتخانه آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اقدامی در این زمینه کرده است؟ آیا سازمان امور مالیاتی، سازمان بورس و اوراق بهادار و… متناسب با فرمان، دستور و خواست ملت، برنامه ریزی کرده اند؟ آیا بانک مرکزی در سه سال گذشته، پیش بینی رویدادهای فعلی را کرده بود؟

وی تاکید کرد: در این مرحله وظیفه دو ارگان یعنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان امور مالیاتی(وزارت امور اقتصادی و دارایی) مهم تر از بقیه ارگان ها است، وزارت علوم باید درس یا دروسی را برای بیشتر رشته ها برنامه ریزی کند به خصوص برای رشته های مدیریت، حسابداری، حسابرسی، اقتصاد و غیره است.

وی گفت: اکنون که در ابتدای سال 93 قرار داریم، وزارت علوم باید از کلیه کمیته های برنامه ریزی رشته های مختلف و مرتبط بخواهد که درس یا دروسی را(حداقل یک درس برای بیشتر رشته ها و حداقل دو درس برای رشته های مدیریت، حسابداری، حسابرسی و اقتصاد) برنامه ریزی کنند و بالاخره مهم ترین وظیفه را در این خصوص، سازمان امور مالیاتی به عهده دارد.

دبیر کل انجمن حسابداری ایران تصریح کرد: وضع مالیات بر دارایی(ثروت) ضروری است یا بهتر است گفته شود وضع مالیات بر برخی از دارایی ها مانند املاک و اتومبیل ضروری است. اینجا ارتباط اقتصاد و فرهنگ پدیدار خواهد شد.

به گفته وی، فرهنگ، تنها در بخش های هنری نیست، بلکه در مصرف بهینه و پرهیز از مصرف زدگی نیز هست. فرهنگ سازی در این گونه موارد از وضع اخذ مالیات صحیح بر برخی از دارایی ها (ثروت) ایجاد می شود. تصور کنید عوارض سالانه فردی که یک آپارتمان 200 میلیون تومانی دارد و فردی که یک آپارتمان 5 میلیارد تومانی دارد، چقدر تفاوت دارد؟ آیا عدالت رعایت می شود؟ سازمان امور مالیاتی (دولت) باید لایحه ای به مجلس تقدیم کند که از ارزش روز هر نوع ملک یک در هزار و از ارزش روز هر نوع اتومبیل یک در صد مالیات سالانه اخذ شود.

وی گفت: در نگاه اول و ابتدایی درصد پوشش بودجه دولت تا حدی اضافه خواهد شد، ولی اگر نگاه عمیق تری به این موضوع شود، بالاترین فرهنگ سازی ایجاد خواهد شد.

به گفته پرتوی، استفاده کنندگان ارزش های بالاتر، هر ساله مالیات بیشتری پرداخت می کنند که خود، نوعی فرهنگ سازی در جهت پرهیز از مصرف زدگی و استفاده در حد نیاز خواهد بود.

وی در پایان توصیه کرد که باید به مدیریت هماهنگ و یکپارچه،آموزش همراه با بینش،شفاف سازی، ثبات و سلامت مالی، مبارزه با فساد، تقلب و پولشویی، اخذ مالیات بر ثروت به طور صحیح و به تبع آن فرهنگ سازی را باید برای اجرای اقتصاد مقاومتی اجرایی کرد.

اقتصام(4)**9141**1594

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا