گوناگون

شهرداری ها فاقد متولی مشخص هستند

81199314 5757591

به گزارش ایرنا از روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، سید جعفر تشکری هاشمی در نشست فصلی معاونان حمل و نقل و ترافیک شهرداری های کلان شهرهای کشور که روز پنج شنبه به میزبانی شهرداری تهران برگزار شد گفت: وزن شهرداری های کلان شهرها به لحاظ گردش مالی، گستردگی سازمانی، مسئولیت های اجتماعی و تنوع وظایف اگر از وزن برخی وزارت خانه ها بالاتر نباشد، پایین تر نیست.

وی با تاکید بر اینکه نباید سنگینی هزینه اداره شهر را روی دوش شهرداری ها و شهروندان انداخت گفت: حق گذشتن از سهم مصوب دولت و بودجه ای که دولت به عنوان حق شهروندان به شهرداری ها می پردازد ندارند.

معاون شهردار تهران گفت: ضمن احترام ویژه به دولت باید بگوییم یک سال از استقرار دولت یازدهم گذشت و سال اول مسئولیت دولت سپری شد اما کمک های مورد انتظار از دولت تحقق نیافت .

تشکری هاشمی ابراز امیدواری کرد: بی مهری های دولت گذشته نسبت به مدیریت شهری تهران مجددا تجربه و تکرار نشود.

وی تصریح کرد: در همکاری با وزارت کشور و وزارت اقتصاد و دارایی به جای صرف انرژی برای به رخ کشیدن ضعف ها دستمان را در دست یکدیگر بگذاریم تا بتوانیم گام های بلندی به منظور خدمت به مردم کشور بر داریم.

معاون شهردار تهران گفت: مداخله دستگاه ها در امور شهر، برنامه ریزی های مدیریت شهری را مختل می کند همچنین در پرداخت سهم هر شهر از اعتبارات قانونی باید وزن آن شهر در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: بی توجهی دولت به شهرها مانع توسعه شهری می شود و نمودارهای موجود نمایانگر روند نزولی اعتبارات دولتی کلان شهرها در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی است.

وی با بیان این که نباید با قوانین و مقررات سلیقه ای برخورد شود و قانون باید مبنا و محور تمام امور باشد، تصریح کرد: طبق قانون تمام ردیف های ترافیکی از جمله اخذ جرایم رانندگی، بودجه عمرانی مترو و یارانه بلیت اتوبوس و مترو در قالب قانون توسعه حمل و نقل عمومی قرار دارند و تمام اعداد و ارقام بر مبنای این قانون تعریف شوند اما این گونه عمل نمی شود، بلکه سلیقه ای و با مداخلات نا به جا و ناروا متن صریح قانون زیر پا گذاشته می شود.

تشکری هاشمی با بیان اینکه به ازای هر مسافر که از طریق مترو جا به جا می شود، عملاً حدود یک و نیم لیتر در مصرف بنزین صرفه جویی اتفاق می افتد، خاطرنشان کرد: هر خط مترو که راه اندازی می شود ظرف دو تا دو سال و نیم بعد، صد در صد سرمایه گذاری که برای ساخت آن انجام شده را از محل صرفه جویی در مصرف بنزین جبران می کند.

وی افزود: این نشان دهنده ظرفیت فوق¬العاده مترو است و وزارت نفت و وزارت کشور باید این موضوع را دنبال کنند تا از این ظرفیت قانونی استفاده شود.

وی همچنین با تصریح براینکه آلودگی هوا مختص شهر تهران نیست و تمام شهرهای بزرگ دنیا نیز با آن درگیر هستند گفت : برخورد علمی و کارشناسی با این موضوع، منشاء آن، راهکار های مبارزه با آلودگی هوا و برنامه های اجرایی مورد نیاز مساله مشترک کلان شهرهای ایران است.

معاون شهردار تهران تصریح کرد: شرکت کنترل کیفیت هوای تهران مطالعات تخصصی و تحقیقات آزمایشگاهی گسترده ای را درباره منشا آلودگی هوای تهران انجام داده که می توان نتایج این مطالعات و تحقیقات را در اختیار سایر کلان شهرها و شهرهای کشور قرار دهد.

تشکری هاشمی موضوعات مورد نظر مدیریت شهری مانند موتورسیکلت های برقی، فیلترهای دوده و خودروهای هیبریدی را در ردیف مطالبه های عمومی عنوان کرد.

564/7561/

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا