گوناگون

صادرات ماهی برنامه مشخص می‌خواهد

رییس اتحادیه آبزی‌پروران خوزستان گفت:‌ ‌برداشت ماهی تقریبا آغاز شده اما نبود برنامه مشخص صادراتی، بازار آن را دچار مشکل کرده است.

سیدمصطفی موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)‌منطقه‌خوزستان افزود: در حال حاضر بزرگ‌ترین مشکل ما تولید زیاد بدون بازار است. در همه کشورها ابتدا قبل از تولید، برای محصول بازاریابی می‌شود و پس از آن اقدام به تولید می‌کنند اما این جریان در کشور ما برعکس اتفاق می‌افتد.

وی افزود:‌ برنامه‌ریزی مدون برای صادرات، می‌تواند هزینه بخش زیادی از حجم تولید ماهی را تامین کند. بنابراین در شرایط فعلی لازم است متولیان تولید ماهی فکری به حال تولید ماهی و بازار آن کنند. متاسفانه متولیان تولید ماهی اراده قوی برای این کار ندارد و حتی در جلسات مربوط به ساماندهی بازار ماهی حضور نمی‌یابند.

رییس اتحادیه آبزی‌پروران خوزستان اظهارکرد: ‌از سوی دیگر نبود تشکل‌های قوی در این زمینه نیز بر مشکلات فعلی بی‌تاثیر نبوده است. سال‌هاست که تشکل‌های آبزی‌پروری ما به دلیل بی‌توجهی، روز به روز ضعیف‌تر شده و قدرت تاثیرگذاری آن‌ها نیز کم رنگ‌تر می‌شود. ‌اگر شرایط فعلی به این شکل ادامه یابد تولیدات آبزیان قطعا با مشکلات بزرگی مواجه خواهند شد.

موسوی خاطرنشان‌کرد: به دلیل عدم برنامه‌ریزی در تولید و عرضه ماهی، قیمت آن هم‌زمان با شروع برداشت به‌طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

وی گفت: با وجود افزایش چند برابری نهاده‌های تولید ماهی، قیمت آن کمتر از سه سال‌گذشته است. در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم ماهی کپور 9 هزار تومان، آمور 11 هزار تومان و فیتوفاک و بیگ‌هد 3500 تومان است، در حالی که نهاده‌های تولید چند برابر این قیمت‌هاست.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا