گوناگون

ضریب نقدینگی واحدهای تولیدی 26برابر افزایش داشته است

81213752 5782721

به گزارش خبرنگار ایرنا، یدالله صادقی به همراه گروهی از اصحاب رسانه روز دوشنبه در تور بازدید خبری از واحدهای تولیدی شهرک صنعتی پرند در سالن اجتماعات شرکت پیش ساخته سازان سبلان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در چندسال گذشته، بیش از تشدید اعمال تحریم ها و افزایش نرخ پایه معاملاتی ارز خارجی، واحدهای صنعتی برای تامین کالا و مواد اولیه مورد نیاز فقط 10 درصد به صورت ریالی به حساب بانکی واریز می کردند.

وی افزود: در این دوره واحدهای تولیدی به ازای ثبت سفارش و حمل کالا بعد از شش ماه با دریافت کالا یا مواد اولیه مورد نیازشان، 90 درصد بقیه بهای مواد وارداتی را با نرخ 14 تا 17 درصد نرخ بهره بانکی تسویه می کردند.

صادقی در ادامه گفت: با بروز شرایط سخت اقتصادی و افزایش نرخ ارز، واحدهای تولیدی علاوه بر پرداخت مابه التفاوت نرخ پایه پولی ارز مورد معامله که دو تا سه برابر افزایش یافته بود باید 130درصد نیز قیمت کالا یا مواد اولیه وارداتی را نیز پیش پرداخت می کردند.

وی با اشاره به اینکه واحدهای تولیدی تا پیش از این فقط 10 درصد قیمت کالای وارداتی را پرداخت می کردند، بیان کرد: در این شرایط علاوه بر پرداخت 100 درصد بهای کالای وارداتی، 30 درصد نیز باید به عنوان تضمین ورود کالای درخواستی به بانک واریز می شد.

رییس سازمان صنعت و معدن تهران تصریح کرد: در مجموع شرایط پیش آمده میزان ضریب نقدینگی واحدهای صنعتی تا 260 درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه این واحدها نتوانستند به میزان ظرفیت اسمی قید شده در پروانه کارشان نیز تولید کنند، یادآور شد: در دو سال اخیر یکی از دلایل رکود و کاهش تولید واحدهای صنعتی نبود تامین مالی برای سرمایه در گردش و توسعه در سرمایه گذاری است.

این مقام مسوول با تاکید بر اینکه قصد محکومیت نظام بانکی را ندارد، افزود: سیستم بانکی در این شرایط به خوبی نتوانست در تامین منابع مالی و رفع مشکل گردش نقدینگی واحدهای تولید عملیات کارسازی را انجام دهد.

وی تصریح کرد: با روی کار آمدن دولت یازدهم و ایجاد شرایط جدید امید است با وعده داده شده در مسیر کنترل تورم، افزایش تولید و رونق اقتصادی با اعمال برنامه های جدید و سیاست های حمایتی شاهد رشد و شکوفایی در بخش صنعت و معدن باشیم.

رییس سازمان صنعت و معدن تهران در مورد تور بازدید خبرنگاران از واحدهای صنعتی گفت: امسال یکی از ابتکارات سازمان صنعت معدن و تجارت استان تهران برگزاری تورهایی برای خبرنگاری است.

وی ادامه داد: در این برنامه ها اصحاب رسانه با حضور در محل های مختلف تولیدی و مصاحبه با صنعت گران و معدن کاران، از نزدیک با واقعیات موجود در بخش صنعت و معدن آشنا می شوند.

صادقی افزود: در این ارتباط مستقیم، خبرنگاران با آگاهی از توانمندی ها، ظرفیت ها و مشکلات موجود در بخش صنعت و معدن، می توانند مسایل و معضلات این بخش ها را به عنوان مطالبه صنعتگران و معدن کاران به گوش مسوولان کشور و مردم برسانند.

صادقی در این مراسم با تقدیر از گلشاد نصیری رییس هیات مدیره شرکت پیش ساخته سازان سبلان گفت: مدیریت این شرکت توانست با اراده و سرعت عمل در عرض پنج ماه و نیم این مجتمع عظیم تولیدی را راه اندازی کند.

در ادامه این مراسم رییس سازمان صنعت و معدن تهران به همراه مهدی داداشی دبیر ستاد تسهیل امور و پشتیبانی واحدهای تولیدی و شهرکهای صنعتی و ریاضتی مدیر روابط عمومی سازمان صنعت و معدن تهران و جمعی از اصحاب رسانه و مسوولان واحدهای صنعتی در شهرک صنعتی پرند از واحدهای تولیدی این مجتمع بازدید کردند.

تهرام/1699/ 699

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا