گوناگون

طاق نصرتی با 8000 لامپ رنگی در خیابان شهدای همدان/ ایده ای که جشنهای هیئت ملا جلیل را ماندگار کرد

به گزارش خبرنگار مهر، میدان مرکزی شهر همدان را که خود واگویه هزارن اتفاق ماندگار در تاریخ دارد را با ریسه ای قرمز رنگ که نیم دایره وار چشمانم را به طاق نصرتی نورانی جهت می دهد می پیمایم، خیابان آشنایی که نقطه نقطه آن از رنگ رخسار شهدای انقلاب اسلامی خبر می دهد.

در میانه این خیابان که وقایع مهمی چون کلید خوردن انقلاب اسلامی را در قلب خود رویش داده کوچه ای وجود دارد که به محله آخوند معروف است و در این محله که بیت شهید مدنی، حوزه علمیه همدان و دفتر سابق امام جمعه شهر قرار دارد حسینیه ای وجود دارد که بدون شک بر گرفته از همین مکانها رویش و پایه ریزی شده است.

از قدیمی های هیئت های همدان که پرس وجو می کنی همگی بدون استثنا از زمانی یاد می کنند که به یاد دارند در حسینیه ملا جلیل برای امام زمان(ع) در نیمه شعبان جشن برپا بوده است و به گفته خود آنها در زمانی که در شهر جشنی برپا نمی شد این مکان رونق خاصی داشت.

همه مردمی که این روزها از خیابان شهدا که از میدان مرکزی شهر همدان به شمال شرق منتهی می شود عبور می کنند با رسیدن به طاق نصرتی زیبا در میانه این خیابان چند لحظه ای ایستاده و قلب خود را به نور محفل دوستاران ولی عصر خوشنود می کنند چراکه بیش از 100سال است که هیئت مسجد ملاجلیل در محله آیت الله آخوند برنامه های خود را برای جلوه دادن به جشن میلاد ولی عصر در پیاده رو خیابان شهدا برگزار می کند امری که این جشن را در ذهن ها ماندگار کرده است.

555(4)

نزدیکتر که می شوی قطعه ای بهشتی با دیوارهایی شیشه ای تزیین شده و با سروهای زیبایی در جلو آن پذیرای دوستارانش است و شعله هایی قدیمی نیز در جلوی در قرار داده شده که هدیه ای از طرف شهردار همدان در سال 1342 هجری شمسی است و طاق نصرت بسته شده نیز با گنبدی طلایی دلها را به بارگاه ائمه اطهار می ربرد.

سری که به داخل گاراژ قدیمی هیئت که در کنار خیابان قرار دارد و تجهیزات در آن نگهداری می شود می زنی، نگاهت به عکس های مرحومان آیت الله عندلیب زاده، درگاه، سه برادر فتحی، اسد الله همه کسی پدر شهید همه کسی، تفریجانی، محمد ملکی، شیرزادی، امیر خوشنود، جوان ناکام نوروزیان، جعفر نقاب دوست و حاج حسین اسلامیان می افتد که اینان اسیران خاک هیئتند که با چشمانشان نظاره گره عملکرد همه عاشقان این راه هستند.

یکی از اعضای این هیئت به مهر گفت:سالهای سال است که در این خیابان جشن در ماه شعبان گرفته می شود و از زمانی که به یاد دارم در هیئت بودم.

مسجد ملاجلیل از پایگاه های انقلاب در همدان بود

نقاب دوست با اشاره به وقایع زمان حضور آیت الله مدنی در محله آخوند و مسجد ملاجلیل به ماجرای حرکت ایشان برای جلوگیری از ورود تانک ها به همدان از جاده کرمانشاه اشاره و اذعان داشت: مسجد ملاجلیل یکی از پایگاه های انقلاب در همدان بود.

یکی از فعالان انقلابی شهر همدان نیز عضو همین هیئت قدیمی همدان است، غلامعلی شعبانی با چهره ای جذاب و خندان ساعتی برایم از تاریخچه هیئت گفت.

وی در خصوص تاریخچه هیئت ملاجلیل گفت: 60سال است در این هیئت هستم و سابقه حسینیه به بیش از 100 سال قبل  بر می گردد.

شعبانی با بیان اینکه ملاجلیل فردی بوده که در این منطقه  مکتب خانه داشته و به ترویج احکام و قرآن می پرداخته است، است، گفت: وی فردی شریف و اهل عرفان بوده و اگر در جایی مسجد می سازند و  آن ماندگار می شود این امر بستگی به نیت ان فرد داشته است.

شعبانی با اشاره به اینکه پس از وی این حسینیه به دست پدر و عموی حاج رضا فاضلیان امام جمعه حال حاضر ملایر می رسد، افزود: خاندان فاضلیان این هیئت را می چرخاندند و در سالهای 30 تا 40 شمسی به بعد نیز امام جمعه حال حاضر ملایر اقدام به مدیریت هیئت می کرده است.

شعبانی ادامه داد: از سال 1330به بعد حسینیه شناخته تر و ارتباط با حوزه علمیه آخوند و حسینیه بسیار قوی می شود.

وی در خصوص سالهایی که خود وارد هیئت شده است گفت: در زمان رضا خان حسینیه ها با مشکلات برنامه های خود را اجرا می کردند و حتی در زیر زمین ها اقامه اعزا می کردند اما پس از سقوط رضا خان جو راحت تری برای اقامه برنامه ها و عزاداری ها ایجاد شد.

IMG23372392

این فعال مذهبی همدان با تاکید برای اینکه از این زمان به بعد تا زمان کودتای سال 1332 فعالیتهای هیئت ها و عزاداری های آنها به صورت علنی انجام می شده است، افزود: در واقع از زمان قیام امام خمینی (ره)هیئت ها علنی شدند.

حسینیه ملا جلیل رهبران فکری خوبی داشته است

وی با اشاره به اینکه حسینیه ملا جلیل رهبران فکری خوبی داشته است، اذعان داشت: این مجموعه انسجام خوبی پیدا کرد و از حسینیه های به نام همدان شد.

این فعال مذهبی افزود: از قبل از سالهای 1300شمسی جشن های نیمه شعبان در مسجد ملا جلیل سابق که اکنون تخریب و بازسازی شده نیز برگزار می شده است و این امر بر اساس عکس هایی که از این مراسم وجود دارد قابل اثبات است.

وی که  کلید خوردن این مراسم باشکوه را از میلاد حضرت ابوالفضل العباس عنوان می کرد، افزود : اول تا سوم شعبان و پانزدهم شعبان در این مکان جشن برگزار می شود.

شعبانی در خصوص علت برگزاری جشن در پیاده رو خیابان شهدا به جای مسجد گفت: در سال 42 تمام کوچه و محله معروف به آخوند در ماه شعبان چراغانی می شد و حتی به یاد دارم شهردار فقید همدان مرحوم بالاخانلو  چراغ های شعله مانندی که اکنون نیز در جشن استفاده می شود را به هیئت هدیه داد.

وی با بیان اینکه در مسجد ملا جلیل نیز جشن های با شکوهی گرفته می شد اما نیمه شعبان سال 57 که مصادف با فوت آیت الله معصومی بود اولین تظاهرات ها در همدان در تشییع وی روی داد و در سال 56 و57 این هیئت جشنی برگزار نکرد، گفت: در سال 58 جشن را پس از پیروزی انقلاب از مسجد ملا جلیل به مسجد جامع همدان بردیم و از آیت الله خزئلی نیز برای سخنرانی دعوت کردیم.

می خواستیم مردم بیشتر در مراسم شرکت کنند

وی با اشاره به اینکه در زمان جنگ برگزاری جشن های مفصل در کل کشور تعطیل شد تا اینکه به سال 71 رسیدیم، ادامه داد: در این زمان با تدبیر اعضا هیئت جشن از مسجد ملا جلیل به خیابان کشیده شد، چرا که می خواستیم مردم بیشتری در مراسم شرکت کنند و برنامه فقط به هیئت ها محدود نشود.

شعبانی اذعان داشت: بیرون کشیدن جشن به خیابان در راستای تببین این امر بود که حرکت ما متصل به انقلاب اسلامی است چراکه مسجد ملا جلیلی یکی از پایگاهای انقلاب در همدان بود.

وی با بیان اینکه این جشن که اکنون مردم در آن حضور می یابند نتیجه 22 سال تجربه و 45 روز کار در سالجاری است، ادامه داد: استقبال مردم از این برنامه بسیار عالی است و در طی سالها جشن تکمیل تر شده است.

IMG23372027

این عضو هیئت ملا جلیل با اشاره به اینکه از سال 75 تا 86 به علت مشکلات مالی نتوانستیم جشن را در این سطح برپا کنیم، اظهار داشت: از سال 87 نیز تا 92 مشغول ساخت حسینیه برای هیئت بودیم که این عوامل باعث شد نتوانیم مراسم را برپا کنیم.

وی با تشکر از کسبه خیابان شهدا و کوچه آخوند اذعان داشت: روند ما به گونه ای است که از هر فردی هدیه برای امور هیئت قبول نمی کنیم تا به حلال بودن آن پول پی نبریم.

شعبانی با اشاره به اینکه تا کنون برای ساخت حسینیه هیئت 300 میلیون تومان هزینه شده است، افزود: از این میزان 200 میلیون را خود اعضا هیئت کمک کرده اند.

این فعال مذهبی با اشاره به اینکه ساختمان این مجموعه با معماری سنتی تزیین شده است، افزود: یکی از اهداف ساخت حسینه جذب جوانان و به خصوص بانوان برای برنامه فرهنگی و کلاس های آموزشی است.

نصب هشت هزار لامپ در طاق نصرت

وی در خصوص برگزاری جشنهای ماه شعبان توسط هیئت ملاجلیل همدان به این وسعت در سالجاری گفت: قبل از ماه رجب با همفکری اعضا بار دیگر تصمیم گرفتیم جشن را در خیابان برگزار کنیم و از قبل از  ماه شعبان شروع کریم و اکنون در این خیابان حدود هشت هزار لامپ در طاق نصرت و 46 مهتابی در مکان بسته شده است که در نوع خود مدیریت کردن آن کار بسیار دشواری است.

شعبانی با تشکر ویژه از فرماندار همدان برای همراهی با هیئت برای برگزاری و یاری رساندن در خصوص هزینه های برق برگزاری مراسم اذعان داشت: همه نهادها خدمات رسان از شهرداری تا نیروی انتظامی یاریگر ما در برگزاری جشن میلاد حضرت مهدی(عج) هستند.

IMG23372807

وی در خصوص جذب جونان در این هیئت گفت: از زمانی که در پنج سالگی وارد هیئت شدم کارهایی از سوی بزرگان به بچه ها محول می شد و هم اکنون نیز این روند ادامه دارد چراکه هیئت ها باید کارکرد فرهنگی داشته باشند .

وی در خصوص آفات گرفتار شده هیئت ها نیز گفت: در خانه امام حسین (ع) باید رو راست وارد شد، نفس اماره را زیر پا گذاشت و اگر این هیئتی مورد اقبال مردم توجه ائمه اطهار است از این رو است که با نیت خالصانه وارد شده اند.

بدون شک همین قدم های کوچک در فراگیر کردن نهضت مهدوی در عالم می تواند نقش داشته باشدچراکه انتظار فرج چون خون در رگ یکایک عاشقان ولی عصر از غربی ترین نقطه زمین تا شرقی ترین آن ساری و جاری است است و امری که توانسته است اسلام ناب محمدی را در برابر همه خطرات وهجمه ها در عالم فراگیر کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا