گوناگون

ظریف: موضوع حقوق بشر نباید به ابزار تبدیل شود

وزیر امور خارجه با بیان این که موضوع حقوق بشر نباید به ابزار تبدیل شود، گفت: محروم کردن مردم کشوری از دستیابی به دارو و غذا نقض حقوق بشر و نقض حق حیات است.

به گزارش ایرنا، محمد جواد ظریف رییس دستگاه دیپلماسی ایران روز سه شنبه پس از دیدار ژان اسلبورن وزیر خارجه لوکزامبورگ در نشستی خبری مشترک درباره موضوع حقوق بشر در ایران افزود: حقوق بشر باید هدف و نباید ابزار باشد.

وی تصریح کرد: نمی توان با موضوع حقوق بشر انتخابی برخورد کرد، حقوق بشر مجموعه ای بهم پیوسته است از این رو از نظر ما اگر مردم کشوری با پول خودشان نتوانند دارو تهیه کنند، نقض گسترده و سیستماتیک حقوق بشر است.

وزیر امور خارجه ادامه داد: اگر قرار است درمورد حقوق بشر بحث شود نباید به آن به عنوان ابزار نگاه کرد بلکه باید آن را به عنوان یک هدف و به صورت جدی مورد بررسی قرار گیرد.

ظریف همچنین در پاسخ به سوالی درباره انتخابات در سوریه اظهار امیدواری کرد: همه کشورها با واقع بینی به مساله سوریه نگاه کنند و از پیشداوری بپرهیزند.

** ایران به عنوان بازیگر جدی منطقه ای تمایل به گفت و گو دارد

وزیر امور خارجه همچنین درپاسخ به سوالی درباره سطح روابط ایران و لوکزامبورگ و برنامه های ایران برای ارتقای سطح روابط با این کشور گفت: امکان همکاری های بانکی، سرمایه گذاری مشترک، فنی، مهندسی، نفت، گاز و پتروشیمی و دیگر رشته های تخصصی بین ایران و لوکزامبورگ وجود دارد.

وی با بیان این که لوکزامبورگ نقش قابل توجهی در اروپا دارد، ادامه داد: در ایران زمینه برای فعالیت در این حوزه ها فراهم است و ما امیدواریم با حرکت به سمت جلو، شاهد حضور موثر لوکزامبورگ در سرمایه گذاری در ایران باشیم.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران همچنین اظهار داشت: من اعتقاد دارم که ایران به عنوان کشوری که هم از نظر موقعیت جغرافیایی و هم نیروی انسانی، سابقه تاریخی و همچنین استقلال سیاسی که نتیجه انقلاب اسلامی و سیاست های جمهوری اسلامی ایران است، توان بازیگری موثر را در منطقه و در سطح جهان دارد.

ظریف تاکید کرد: ایران به عنوان بازیگر جدی منطقه ای و بازیگر قابل توجه در عرصه بین المللی، تمایل به گفت و گو، فهم مشترک و رسیدن به راه حل های مشترک دارد و می تواند نقش قابل توجهی را ایفا کند.

وی تصریح کرد: این نقش، ثبات آفرین است و مخصوصا در منطقه پیرامونی ایران و در منطقه خلیج فارس این نقش بسیار مهم است.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران ادامه داد: برای ما خلیج فارس از اهمیت استراتژیک برخوردار است و دیدار دیروز امیر کویت از ایران که برای اولین بار پس از نزدیک به 50 سال انجام شد، نشان دهنده این همکاری ها است.

ظریف تصریح کرد: امروز ما با کشورهای منطقه روابط بسیار خوبی داریم و امیدواریم این روابط با همه همسایگان سازنده و موثر باشد.

وی یادآور شد: این تصویری است که از آینده ایران به عنوان یک قدرت در منطقه در نظر داریم، کشوری قدرتمند که برای نشان دادن قدرت خود نیاز به ابزار نظامی و کشور گشایی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: کشوری که نزدیک به سه قرن به هیچ یک از همسایگان خود تجاوز نکرده ولی هربار که مورد تجاوز قرار گرفته است با جدیت، با خودباوری و با اعتماد به نفس از خود دفاع کرده است.

وزیر امور خارجه یادآور شد: این سابقه خوب تاریخی ایجاد می کند تا ما بتوانیم نقش مهم و موثری را داشته باشیم و این نقش در جهت منافع همه کشورهای منطقه است.

ظریف تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به این هدف آماده همکاری با همه کشورهای منطقه خلیج فارس و سایر همسایگان خود است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا