گوناگون

عامل مسمومیت جمعی در بندرعباس مشخص شد

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت:استفاده از قرص برنج از نظر سازمان حفظ نباتات ممنوع بوده و با متخلفان فروش قرص برنج در شهر بندرعباس که منجر به مسمومیت و مرگ تعدادی از شهروندان شده، به شدت برخورد می شود.

پرویز ترابی ، عصر یکشنبه در گفت و گو ایرنا افزود:هنوزمشخص نشده این قرص سمی از کجا تهیه شده، اما در صورت مشخص شدن این موضوع از سوی دستگاه های انتظامی ، سازمان جهاد کشاورزی در حیطه مسوولیت خود با متخلفان فروش برخورد خواهد کرد.

وی با بیان این که هم اکنون در حدود 50 مرکز مجاز فروش سم در هرمزگان فعال است، گفت فعالیت این مراکز زیر نظر نظام مهندسی کشاورزی بوده و حضور یک کارشناس فنی که دارای تحصیلات گیاه پزشکی و یا سایر رشته های مرتبط باشد، در آنها الزامی است.

مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان ادامه داد:سازمان نظام مهندسی کشاورزی همواره با حساسیت ویژه بر فعالیت مراکز فروش سم نظارت دارد ، اما در صورت مشاهده تخلف نمی تواند اقدام به تعطیلی واحد متخلف کند بلکه با اعلام به نیروی انتظامی،خواستار اعمال قانون می شود.

مدیر مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان هم پیشتر دراین مورد اظهار کرد:بامداد یکشنبه (15تیر)، جمعی از ساکنان مجتمع مسکونی پیامبر اکرم (ص) بندرعباس با علائم سرگیجه، سردرد، اسهال ، دل پیجه و تهوع به مراکز درمانی شهر بندرعباس مراجعه کردند که برای همه این افراد مسمومیت تشخیص داده شد.

فاطمه نوروزیان گفت:در اثر این مسمومیت سه نفر شامل دو بانوی 43 ساله و 21 ساله و یک کودک چهار ساله جان خود را از دست دادند.

وی گفت:چند کودک دیگر از ساکنان مجتمع یاد شده بر اثر این حادثه در بیمارستان کودکان بندرعباس بستری هستند که حال آنان چندان رضایت بخش نیست و تحت مراقبت های ویژه قرار دارند.

قرص برنج که اسم علمی آن ˈ فسفید آلومینیوم ˈ و اسم فرنگی آن ˈ سلفوسˈ است ،ماده ای است با ترکیب فسفید که به صورت قرص های سه گرمی و به رنگ خاکستری تیره در بسته های استوانه ای، به میزان 10 قرص در هر بسته عرضه و با قیمتی نازل فروخته می شود.

این قرص که برخی از آن برای جلوگیری از فساد برنج و ماندگاری آن استفاده می کنند خاصیت تصعید (تبدیل جامد به بخار) دارد و در اثر این تصعید، گاز فسفین آزاد می کند و گاز آزاد شده سبب می شود لارو یا حشرات در دانه های غلات به ویژه غلات انبار شده از بین برود.

اگر گاز این قرص در فضای آزاد رها شود قابل استشمام خواهد بود که بویی بسیار نامطبوع همچون ماهی گندیده دارد و استنشاق آن برای انسان خطر آفرین است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا