گوناگون

عدم تفکیک زباله های پزشکی در بیمارستان ولیعصر اراک/28 شهر استان مرکزی فاقد تصفیه خانه فاضلاب

به گزارش خبرنگار مهر، امیر انصاری ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: علیرغم آنکه بخش بهداشت خود متولی تامین نیازهای بهداشتی و بسترهای لازم برای سلامت افراد جامعه اند متاسفانه عملکرد ضعیف این بخش در خصوص زباله های بیمارستانی باعث تاسف است.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی اراک باید در برخورد جدی با پزشکان متخلف در زمینه تفکیک زباله های پزشکی جدی وارد شود و پروانه فعالیت پزشکان متخلف را باطل کند.

انصاری یادآور شد: اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی طی نامه ای به مورخ 5/3/93 به ریاست دانشگاه علوم پزشکی اراک خواستار ساماندهی زباله های بیمارستانی شده است.

وضعیت نامطلوب استان مرکزی در 12 شاخص

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه وضعیت زیست محیطی شهرستانهای 12 گانه استان مرکزی در 12 شاخص مطلوب نیست، گفت: وضعیت 12 شهرستان استان مرکزی در شاخصهایی چون کیفیت هوا، کیفیت آب، کیفیت خاک، مدیریت پسماند،تنوع زیستی، تصفیه خانه فاضلاب، میزان فضای سبز، تخلفات شکار و صید، الودگی و تخریب، آموزش و فرهنگ سازی، تعداد صنایع آلاینده و اجرای مدیریت سبز مطلوب نیست.

این مقام مسئول ادامه داد: در شاخص کیفیت هوا وضعیت شهرهای اراک و شازند نامطلوب است و در سایر شهرستانها نیز این شاخص در وضعیت متوسط تا مطلوب قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: در شاخص کیفیت آب نیز شهرستان اراک از وضعیتی نامطلوب برخوردار بوده ، شهرستانهایی چون آشتیان، تفرش و ساوه نیز وضعیتی متوسط دارند و در سایر شهرستانها کیفیت آب از متوسط به بالا گزارش شده است.

انصاری با بیان این که در شاخص خاک نیز اراک از وضعیت نامطلوبی برخودار است گفت: علاوه بر اراک شهرستانهای دلیجان شازند، خمین، زرندیه و خنداب نیز از وضعیتی نامطلوب برخوردارند.

وی یادآور شد: در شاخص تغییر تنوع زیستی استان مرکزی هم شهرستان های کمیجان، آشتیان وضعیت خوبی ندارند و به دلیل کمبود نیرو نیز هر دو شهرستان با یک نیرو اداره می شود.

28 شهر استان مرکزی فاقد تصفیه خانه فاضلاب

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در ادامه از عدم تجهیز شهرستان های استان مرکزی به تصفیه خانه فاضلاب انتقاد کرد و گفت: در 12 شهرستان و 34 شهر موجود در استان مرکزی تنها 6 شهر دارای تجهیزات تصفیه خانه فاضلاب است

انصاری ادامه داد: 28 شهر استان مرکزی فاقد تصفیه خانه فاضلاب است و تمامی فاضلابهای این شهرها به سمت چاه های آب می روند.

وی با اشاره به شاخص فضای سبز در استان مرکزی گفت: در استان مرکزی بجز شهرهای خمین، آشتیان، شازند، تفرش و خنداب مابقی شهرهای استان از فضای سبز خوب و کافی محروم اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در ادامه وضعیت کلان شهر اراک در شاخص آلودگی و تخریب را هشدار داد و گفت: در بین شهرهای استان مرکزی وضعیت کلان شهر اراک در این شاخص وخیم است.

انصاری با بیان این که این شاخص در شهرهای تفرش، خمین، آشتیان و کمیجان پایین است افزود: در سایر شهرهای استان نیز این شاخص نگران کننده است.

دلیجان رکورد دار صنایع آلوده در استان مرکزی

وی با اشاره به شاخص صنایع آلاینده در شهرهای استان مرکزی گفت: شهر دلیجان با در برگرفتن 29 صنعت آلوده کنند هرکورد تعداد صنایع آلاینده استان را به خود اختصای داده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: تعداد صنایع آلاینده دراراک 26 واحد،  تفرش 2 واحد، در شازند 3 واحد، خمین 7 واحد، ساوه 6 واحد، زرندیه 4 واحدآ آشتیان 1 واحد است و درشهر کمیجان صنعت آلوده ای نداریم.

انصاری با اشاره به وجود 40 صنعت آلاینده فعال در استان مرکزی افزود: از مجموع 40 صنعت بزرگ آلاینده استان مرکزی تنها 4 تا 5 واحد صنعتی استان مجهز به سیستم پایش آنلاین آلودگی هستند و ما بقی از این تجهیزات محروم اند.

وی با انتقاد از بی توجهی بخش صنعت به مباحث زیست محیطی گفت: متاسفانه مسائل زیست محیطی در اولویت کاری صنایع ما قرار ندارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: بی توجهی صنایع استان مرکزی به مسائل زیست محیطی باعث شده تا علیرغم آنکه استان مرکزی یک استان صنعتی است و بیش از 2هزار و 800 واحد صنعتی در آن فعال است متاسفانه هر سال بین یک یا دو صنعت در آن موفق به دریافت گواهینامه صنعت سبز می شوند این در حالیست که دیگر استانهای کشور علیرغم وجود تعداد کم صنایع در آنها هر سال حجم قابل توجهی گواهینامه های صنعت سبز را به خود اختصاص می دهند.

انصاری تاکید کرد: تمامی صنایع تا آخر سال 92 مکلف به رفع نواقص زیست محیطی خویش شدند که این مهلت تا پایان برنامه پنجم توسعه تمدید شده و در صورت عدم انجام تعهدات، این صنایع اعمال ماده 30 شده و از فعالیت آنها جلوگیری خواهد شد.

انصاری در ادامه از اتمام وقت ارائه گزارش شرکت املاح معدنی ایران در خصوص کاهش اثرات سوء شرکت املاح معدنی اراک اشاره کرد و گفت: این طرح که چند روز پیش به اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ارجاع شده متاسفانه نتوانست نمره قبولی از محیط زیست بگیرد.

وی ادامه داد: این شرکت باید با کمک مشاور تخصصی نسبت به تهیه طرح خویش اقدام کند.

نقش رسانه ها در حل مشکلات زیست محیطی استان مرکزی

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در ادامه با اشاره به نقش رسانه ها در حل مشکلات زیست محیطی استان مرکزی افزود: رسانه ها باید با چشم تیزبین و قلم خویش فریاد دادخواهی حوزه حفاظت محیط زیست استان مرکزی را به گوش همگان برسانند.

وی با بیان اینکه از سر جمع اعتبارات استان مرکزی تنها نیم درصد آن سهم حفاظت محیط زیست این استان است اظهارداشت: علیرغم آنکه استان مرکزی به عنوان یک استان صنعتی و دارای تنوع زیستی بسیار در کشور مطرح است متاسفانه اعتبارات تخصیص یافته به اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی برای حل چالشهای زیست محیطی پیش رو کافی نیست.

وی ادامه داد: کمبود اعتبارات، نیروی انسانی و تجهیزات از چالشهای فراروی ادار کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی برای انجام تعهدات خویش است به گونه ای که رقم اعتبارات زیست محیطی در شهرستان محلات صفر است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی تاکید کرد: حل چالشهای زیست محیطی فراروی استان مرکزی با دست خالی و بدون تخصیص اعتبارات کافی امکانپذیر نیست.

انصاری با بیان این که اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با استانداردهای نیروی انسانی در این حوزه فاصله بسیار دارد، افزود: به علت کمبود نیروی انسانی متاسفانه هم اکنون در هر 30 هزار تا 40 هزار متر یک محیط بان در استان مرکزی مستقر است که این امر فاصله بسیاری با استانداردها دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا