گوناگون

عراقچی: پیشرفت محسوسی در مذاکرات رخ نداد/ اگر تا 30 تیر به توافق نرسیم دنیا به آخر نرسیده است

2261375 596به گزارش خبرنگار اعزامی باشگاه خبرنگاران به وین، عباس عراقچی مذاکره‌کننده ارشد کشورمان با حضور در جمع خبرنگاران ایرانی در خصوص این دور از مذاکرات گفت: طی این چند روز مذاکراتی را در سطوح مختلف داشتیم و بحث‌ها بسیار جدی بود.

وی افزود: مذاکرات در فضای کم و بیش بدون تنش صورت گرفت اما همچنان اختلاف نظرها در سطح گسترده‌ای وجود دارد.

مذاکره‌کننده ارشد کشورمان تاکید کرد: بحث‌های مفیدی رخ داد اما در راستای مذاکرات برای رسیدن به نگارش متن پیشرفتی صورت نگرفت که این امری طبیعی است، چرا که در حقیقت این دور از مذاکرات اولین مذاکرات رسمی بوده و ما در سه دور گذشته بیشتر با یکدیگر گفتگو می‌کردیم.

عراقچی تصریح کرد: در این دور از مذاکرات به پیشرفت محسوسی دست نیافتیم.

تاریخ نهایی مذاکرات خرداد ماه اعلام خواهد شد

وی افزود: هر دو طرف مصمم هستیم که مذاکرات را ادامه دهیم.

مذاکره کننده ارشد کشورمان در خصوص دو دور مذاکرات در ماه خرداد اظهار داشت: تاریخ این مذاکرات مشخص است اما از آنجا که منتظر تایید نهایی برخی از هیئت‌ها هستیم در آینده تاریخ آن را اعلام خواهیم کرد.

عراقچی با اشاره به تاریخ 20 جولای به عنوان نقطه پایانی گام اول توافق ژنو گفت: اگر دو طرف تا این تاریخ به توافق نرسند باید در خصوص نحوه ادامه توافق ژنو تصمیم بگیریم البته این توافق قابل تمدید است اما صرفا برای مدت شش ماه دیگر چراکه طول دوره مذاکراتی یک سال است و اگر ما تا سی تیر به توافق نرسیم تنها شش ماه وقت داریم.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: امیدواریم تا قبل از سی تیر به نتیجه مطلوبی برسیم چرا که طرف مقابل نیز با جدیت وارد صنه مذاکرات شده است. رسیدن به توافق مطلوب به شرطی است که این توافق تامین کننده حقوق هسته ای ملت ایران باشد.

وی با اشاره به موارد اختلافی میان طرف‌های مذاکرات افزود:‌هر دو طرف مواضع خاصی را دارند و ما در موقعیتی نیستیم که نسبت به مواضع آن‌ها قضاوت کنیم مهم این است که طرف غربی با جدیت در صحنه مذاکرات حضور دارد.

سیستم‌های دفاعی ما اصولا قابل مذکره نیست

عراقچی تصریح کرد: امیدواریم مذاکرات در بستری منطقی معقول و واقع‌بینانه ادامه پیدا کند.

معاون وزیر امور خارجه با اشاره به خبری مبنی بر اختلافات سیزده‌گانه طرف‌های مذاکرات گفت: نمی‌دانم این خبر از کجا آمده چراکه اختلاف‌ها بسیار بیشتر از این‌ها است و اصولا اگر اختلافی وجود نداشت نیازی به مذاکره نداشتیم.

عراقچی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران در مورد اینکه آیا موشک‌های ایران در مذاکرات قرار دارد یا خیر گفت:‌همانطور که بارها گفته‌ایم بحث سیستم‌های دفاعی ما اصولا قابل مذکره نیست.

مذاکره کننده ارشد ایران در ادامه جلسه پرسش و پاسخ با خبرنگاران ایرانی در خصوص جلسه سه جانبه‌ای که لحظه آخر بین طرف ایرانی کاترین اشتون و وندی شرمن نماینده آمریکا برگزار شد گفت: جلسه سه‌جانبه اخرین لحظه ما با اشتون و شرمن از نظر روند مذاکرات جدید نیست. هر جایی که در طول مذاکرات احساس نیاز کنیم با طرف‌های مقابل مذاکرات دو یا سه جانبه برگزار می‌کنیم مانند مذاکره دوجانبه با چین، آمریکا و یا غیره. حال اینکه طرف سوم این مذاکرات چه کشوری باشد بسته به نیاز آن لحظه دارد.

چرا با آمریکایی‌ها بیشتر سر میز مذاکره می‌نشینیم؟

وی در ادامه با اشاره به تعدد دفعات مذاکره با طرف آمریکایی گفت: با طرف آمریکایی بیشتر مذاکره می‌کنیم چرا که بخش قابل توجهی از تحریم ها تحریم‌های یکجانبه آمریکایی‌ها است و به همین خاطر است که با آمریکایی‌ها بیشتر سر میز مذاکره می‌نشینیم.

عراقچی ضمن گلایه از برخی گمانه‌زنی‌هایی که در مورد موارد اختلافی راه حل‌های پیش رو و دیگر موارد صورت می‌گیرد تصریح کرد: از دوستان خواهش می‌کنم که به گمانه‌زنی‌ها در مورد اختلافات، راه حل‌های پیش رو، تعداد سانتریفیوژها و دیگر مواردی که بعضا از سوی برخی رسانه های داخلی و یا خارجی منتشر می‌شود توجه نکنند چرا که این گمانه زنی ها صحت ندارند و قابل اعتماد نیست.

پیگیر این نیستیم که به هر قیمتی تا 30 تیر به توافق برسیم

بخش دیگری از صحبت های عراقچی در خصوص گمانه‌زنی ها به رسانه‌های خارجی اختصاص داشت و وی درباره این نوع ازگمانه زنی ها عنوان داشت: گمانه زنی هایی که در رسانه‌های خارجی منتشر می‌شود هدف خاصی را دنبال می‌کنند و من در همین جا عنوان می‌کنم که مذاکرات ادامه دارد، اختلاف هست اما تلاش ما برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها است.

مذاکره‌کننده ارشد تیم هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه به هر توافقی رضایت نمی‌دهیم عنوان کرد: فشار خاصی برای اینکه به هر قیمتی تا سی‌ام تیرماه به نتیجه برسیم وجود ندارد و ما هم پیگیر این نیستیم که به هر قیمتی تا این تاریخ به توافق برسیم. ما به توافقی رضایت می‌دهیم  که حقوق ما را تثبیت کند، ضمن اینکه پس از این تاریخ شش ماه دیگر هم فرصت داریم.

اگر هم در پایان سی‌ام تیر ماه به توافق نرسیدیم دنیا به آخر نرسیده است

سید عباس عراقچی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اینگونه عنوان کرد که همه معتقد هستند تا پایان سی‌ام تیر ماه فرصت برای رسیدن به توافق فراهم تر است چرا که بعد از آن ممکن است تحولاتی در اروپا آمریکا و یا جای دیگر صورت بگیرد. اگر هم در پایان سی‌ام تیر ماه به توافق نرسیدیم دنیا به آخر نرسیده است.

این فرد مذاکره‌کننده تیم ایرانی در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او در مورد ساز و کار تمدید مهلت شش ماهه اول مذاکرات پرسیده بود گفت:‌ اینکه برای شش ماه دوم مذاکرات را تمدید کنیم نیاز به مذاکرات جداگانه دارد و ما قطعا فرصتی را برای تمدید ادامه کار خواهیم گذاشت. اما این را هم می‌گویم که همه چیز در شش ماه دوم مذاکرات هم بر اساس توافق ژنو است.

عراقچی مذاکرات در همه سطوح را ادامه‌دار خواند و افزود: مذاکرات را در همه سطوح از جمله مذاکرات کارشناسی مدیران سیاسی و مقامات بلندپایه( ظریف-اشتون) ادامه می‌دهیم.

از کلیات خارج و وارد جزئیات شدیم

بحث تاثیرگزاری بحران اوکراین بر مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و طرف غربی موضوع دیگری بود که یکی از خبرنگارها از عراقچی پرسید.

عراقچی در پاسخ به سوال این خبرنگار موضوع بحران اوکراین را موضوعی جدی بین‌المللی دانست و گفت: در مذاکرات ایران و 1+5 تاثیر از این بحران جدی بین المللی ندیده ایم. امید همه طرف ها این است که بحران اوکراین تاثیری روی مذاکرات نگذارد و حتی روسیه هم همین امید را دارد.

بخش دیگری از صحبت‌های معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در جمع جمهوری اسلامی ایران به چشم‌انداز کلی طرح، چارچوب و اصول آن اختصاص داشت.

عراقچی در این باره اینگونه گفت که هدف چشم‌انداز کلی چارچوب و اصول قبلا در ژنو مشخص شده است و تا مقدار زیادی روشن است. ما هم در این دوره از مذاکرات(‌دور چهارم مذاکرات وین) تصمیم بر این داشته و داریم که از کلیات خارج و وارد جزئیات شویم. می‌خواستیم در دور چهارم مذاکرات وین وارد نوشتن طرح بشویم که چندان موفق نبودیم. مذاکرات ما در این دور به قدری گسترده بود که نتوانتستیم چیزی بنویسیم و تا زمانی که به توافق نرسیم نوشتن امکان پذیر نیست.

نقش کاترین اشتون در مذاکرات

مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران با اشاره به مذاکرات قبلی دو طرف در وین ادامه داد: در مذاکرات قبلی در بعضی از موضوعات به راه حل‌هایی نزدیک شده بودیم و در بعضی از موضوعات هم نه، شاید این انتظار زیادی باشد که ما در جلسه اول نگارش بتوانیم چیزی را نگارش کنیم و به روی کاغذ بیاوریم. ما در جلسات قبل صرفا تبادل ایده می‌کردیم.

وی افزود: روند مذاکرات سازنده و خوب است اما به نتیجه مشخصی نرسیده و هیچ پیشرفتی صورت نگرفته است، اما این به این معنی نیست که مذاکرات شکست خورده و خوب نبوده است.

قدرت تصمیم‌گیری و مذاکره لحظه به لحظه هیئت‌ها با پایتخت‌هایشان سوال دیگری بود که عراقچی پاسخ آن را اینگونه داد: در هر مذاکره‌ای هیئت‌ها با اختیار صد در صد بر همه موضوعات نمی‌آیند و لازم است برخی موارد را با پایتخت‌هایشان چک کنند. اینکه گفته می‌شود هیئت‌ها لحظه به لحظه با پایتخت‌هایشان در تماس هستند درست نیست و هرجا که لازم باشد با پایتخت‌هایشان تماس می‌گیرند.

اینکه نقش کاترین اشتون در مذاکرات ایران و طرف غربی چه نقشی است را خبرنگاری از عراقچی پرسید و عنوان کرد آیا خانم اشتون نقش بالانس‌کننده مذاکرات را دارد که عراقچی در پاسخ به او گفت: خانم اشتون در مذاکرات نقش بالانس کننده ندارند و نقش ایشان به عنوان هماهنگ‌کننده است.

وی در ادامه افزود: اینکه باید مواضع شش کشور مذاکره‌کننده با ایران واحد شود تنها این مورد مقداری زمان‌بر است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا