گوناگون

علت سقوط کابین شهربازی پارک ارم اعلام شد

81162741 5693179

به گزارش خبرنگار ایرنا ˈایرج جهانگیرˈ روز سه شنبه با حضور دو نفر از اعضای خانواده حادثه دیدگان و جمعی از اصحاب رسانه در نشست خبری در ساختمان مدیریت پارک ارم افزود: دوشنبه این هفته نشستی با حضور مدیر کل استاندارد تهران و کارشناسان بالارتبه سازمان استاندارد و شرکت مهندسی و بازرسی پنتا در دفتر مرکزی استاندارد ملی تشکیل شد.

وی ادامه داد: در این نشست پارک ارم مقصر اصلی شناخته نشد ولی اینکه مقصر اصلی کیست سازمان استاندار در هفته آینده به صورت رسمی اعلام می کند.

جهانگیر در مورد جلسه مشترک با معصومه آباد یکی از اعضای شورای شهر تهران گفت: رییس کمیسیون ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر تهران بعد از نشست مشترک سه ساعته در این موضوع، به این موضوع اذعان کرد که مدیریت پارک ارم سبز در این حادثه مقصر نیست.

وی ادامه داد: دو ارگان رسمی اعلام کرده اند که این مجموعه در این حادثه مقصر نیست ولی من معتقدم دانستن حق مردم است و مسوولان باید بدون شعار زدگی پاسخگوی مسئولیت های خودشان در قبال مردم باشند.

جهانگیر با اشاره به چهار سال مدیریت در این مجموعه گفت: مدیریت پارک ارم سبز اعلام می کند با توجه به حادثه پیش آمده در این مجموعه تفریحی برای سه دختر جوان در استفاده از دستگاه کرزی موس، از مردم ایران و خانواده این سه نفر عذرخواهی می کند.

مدیرعامل پارک ارم افزود: در صورتی که اعلام شود مدیریت شرکت پارک ارم سبز در این واقعه مقصر است از سمت خود استعفا می دهم.

جهانگیر با گله مندی از برخی سایت ها خبری گفت: برخی رسانه ها پیش از آنکه نظر نهایی اعلام شود با اظهارنظرهای سریع و غیرکارشناسی مطالب نادرستی را منتشر کردند.

این مقام مسئول در رابطه با تعطیلی مجموعه شهربازی پارک ارم گفت: اینکه به خاطر یک حادثه با کل مجموعه برخورد شود بی انصافی است از رسانه ها سعه صدر بیشتری را انتظار دارم تا روند تحقیق ادامه پیدا کند و مقصر اصلی شناخته شود.

وی درباره اینکه تمام دستگاه های بازی پارک ارم فرسوده است گفت: این موضوع صحت ندارد و بهتر است به جای کلمه فرسوده نام قدیمی برده شود چرا که تاکنون برای بازسازی و نوسازی این دستگاه ها بارها هزینه های قابل توجهی پرداخت شده است.

جهانگیر افزود: جالب است که در همه رسانه ها اعلام شده بود ترن هوایی دچار مشکل بوده در حالیکه این ترن با وجود قدیمی بودن تا به حال هیچ حادثه ای نداشته و دستگاه موش دیوانه (کریزی موس) بوده که مشکل پیدا کرده است.

مدیرعامل شرکت ارم سبز همچنین گفت: این دستگاه تنها دو ماه از زمان کارکردش می گذشت که این حادثه رخ داد.

وی درمورد پروسه ورود و نصب دستگاه بازی در پارک ارم گفت: برای قبول یک دستگاه بازی جدید در مرحله اول سازندگان با ارائه طرح توجیهی دستگاه را معرفی می کنند و ما آن را به اداره استاندارد ارائه می دهیم.

جهانگیر ادامه داد: در این مرحله دفترچه ای از طرف اداره استاندارد تحویل داده می شود و پس از بررسی کارشناسان آن اداره اجازه ساخت صادر می شود.

وی با اشاره به اینکه این دستگاه در حین ساخت نیز بررسی می شود، گفت: در نهایت در زمان نصب دستگاه محل فونداسیون نیز بازدید می شود حتی در روز افتتاح هم دوباره آن را بررسی می کنند و در نهایت برگه مجوز بهره برداری صادر می شود.

مدیرعامل شرکت ارم سبز با اشاره به اینکه یکی از شرکت های بازرسی اداره استاندارد، شرکت مهندسی و بازرسی پنتا است گفت: مدیریت مجموعه در طول این دوره با همین شرکت نیز برای بررسی فنی وایمنی دستگاه ها قرارداد منعقد کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر قرارداد با این شرکت فسخ و با شرکت کنترل کیفیت ایران منعقد شده است.

جهانگیر افزود: شرکت کنترل کیفیت ایران موظف شده تا از فردا تمام دستگاه های ارم را به طور دقیق چک کند این درحالی است که مجموعه تعطیل نیست ودستگاه های روشن در خدمت متقاضیان آن قرار می گیرد.

وی در مورد مصدومان این حادثه گفت: مونا یوسفی در بیمارستان نور افشار نیاوران بستری شده و دچار شکستگی عمده، پاره شدن ریه و شکستگی دست و لگن شده است عملهای جراحی انجام شده و امروز یا فردا وارد بخش عمومی خواهد شد.

جهانگیر افزود: نگار قربانی در بیمارستان آسیا بستری شده و وضعیت جسمی وی نیز بهتر شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: شکستگی مهره گردن از آسیب های وارده به این مصدوم است، با این حال نخاع ایشان آسیب ندیده، حتی پرده نخاعی نیز پاره نشده است.

وی در مورد رکسانا فرهی نیز گفت: این مصدوم نیز در بیمارستان آسیا بستری شده است و بدون عمل جراحی وارد بخش عمومی شده است.

مدیرعامل شرکت ارم سبز در درباره بیمه دستگاه ها و مراجعه کنندگان به مجموعه تفریحی پارک ارم تصریح کرد: حتی شما خبرنگارانی که در این جلسه حضور پیدا کرده اید از زمان ورود به مجموعه ارم سبز تا زمان خروج بیمه مسئولیت مدنی هستید همه دستگاه ها نیز بیمه خودشان از قبیل شخص ثالث را نیز دارند.

وی اظهار کرد: چون این حادثه در محدوده مدیریتی من رخ داده است از این سه خانواده طلب عفو دارم و از ملت شریف ایران عذرخواهی می کنم و به عنوان مسئول پاسخگو، قول می دهم تا زمانی که در این مسند باشم دیگر چنین حوادثی رخ ندهد.

جهانگیر افزود: با توجه به اینکه از موارد قابل بازدید مسئولان فنی شهربازی، بسته بودن کمربند ایمنی دستگاه برای مهار سرنشین می باشد در زمان وقوع حادثه کمربند سرنشینان بسته و باز نشده بود.

وی بیان کرد: بریده شدن شفتی با قطر 9 سانت آن هم به صورت برش کالباسی که بر روی این ارابه نصب بوده است باعث خروج کابین از خطر ریل و واژگونی آن شد.

مدیرعامل مجتمع تفریحی پارک ارم اظهار کرد: چرایی بریده شدن «شفت» باید توسط سازنده و اداره استاندارد بررسی و پاسخ داده شود.

در ادامه دو نفر از اعضای خانواده حادثه دیدگان در این نشست حاضر شدند.

قربانی، پدر نگار یکی از مصدومان گفت: این حادثه درسی است که ما باید در بخش نظارتی عمیق تر شویم تا با تحول اساسی شاهد تکرار چنین حوادثی در آینده نباشیم.

وی ادامه داد: این دستگاه ها باید برابر استاندارد اروپا تست و کنترل شود تا دوباره راه بیفتد.

یوسفی نژاد، پدر یکی دیگر از حادثه دیدگان با تشکر از خبرنگاران برای انعکاس این حادثه گفت: خوشحالم که طی این چند روز صدای ما به گوش مسئولان رسید.

وی با انتقاد از سیستم امدادرسانی گفت: سیستم امدادرسانی در بیمارستان به علت کمبود نیرو به خوبی انجام نمی شود و اگر خودم در بیمارستان حضور نداشتم، مطمئنا دخترم در ساعات اولیه جان می داد.

وی با تشکر از پزشکان اورژانس بیمارستان خاطر نشان کرد: اما خوشبختانه کادر درمانی، خیلی خوب به بچه ها رسیدگی کردند هم چنین مسئولین ارم سبز از ساعات اولیه کمال همکاری را با ما داشتند.

وی با اشاره به اینکه این مجموعه جوایز زیادی را گرفته است، گفت: گروهی که قبل از بچه های ما سوار این ترن شده بودند زمان پیاده شدن عنوان کردند دستگاه خارج از استاندارد کمی تکان می خورد و باید ناظر فنی در آن زمان این وسیله را چک می کرده پس چگونه این مجموعه توانسته جایزه ایمنی را دریافت کند؟ اصلا ملاک استاندارد در کشور ما چیست؟

در این نشست بیانیه پارک ارم، مجوز بهره برداری تجهیزات شهربازی ارم، گواهینامه بازرسی ایمنی، پروانه بهره برداری تاسیسات گردشگری، بیمه نامه مسئولیت مدیران شهربازی، بیمه نامه مسئولیت مدنی عمومی، خط مشی سیستم های مدیریتی شرکت ارم سبز، گواهینامه اهتمام به کیفیت شهربازی پارک ارم سبز نیز به خبرنگاران ارایه شد.

روز جمعه 19اردیبهشت ماه 93 در اثر نقص فنی در دستگاه Crazy Mouse (موش دیوانه) در شهربازی لونا سه پارک ارم، سه سرنشین دختر 22 تا 25 ساله از کابین به زمین سقوط کرده و به شدت مصدوم شدند.

تهرام/1699**1565

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا