گوناگون

عمل به فرامین امام خمینی(ره) شرط رسيدن جوامع اسلامي به عزت است

به گزارش خبرگزاری مهر، اين مراسم با حضور شخصیت های برجسته فرهنگی، دینی و ادبی از جمله؛ حجت الاسلام سید حسنین عباس گردیزی، رئیس جامعه الرضا (ع)، مفتی گلزار احمد نعیمی، رئیس حوزه علمیه اهل سنت جامعه نعیمیه، محمد رفیق مغول، شاعر و مداح، تقی صادقی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اسلام آباد و و جمعي ديگر از فرهيختگان ايراني و پاكستاني برگزار شد.

تقی صادقی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران سخناني در خصوص انديشه هاي بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران بيان كرد. وي گفت: امام خمینی(ره) پیام زیادی برای مسلمانان جهان ارسال كردند. براي نمونه احیای ارزشهای اسلام در جامعه و همچنين عزت و سرفرازی امت اسلامی از پیامهای بارز ایشان هستند.

وي ادامه داد: شناخت امام خمینی(ره) از اسلام، شناختي خاص بود. ايشان می فرمودند كه اسلام دو نوع است؛ یک اسلام ناب محمدی كه اسلام حقیقی است و ديگري اسلام آمریکایی كه دشمنان اسلام، از اسلام حقیقی احساس خطر می کنند ولی از اسلام آمریکایی هیچ ترسي ندارند.

وی در ادامه با بیان برخی از ویژگیهای امام افزود: امام خمینی(ره) اسلام مجسم بود. بنده به عنوان شاهد عینی نهضت امام(ره) از کودکی تا ارتحال آن حضرت می گویم ایشان از برکات الهی بودند. حضرت امام خمینی(ره) وقتی که بعد از تبعيد به وطن بازگشتند و انقلاب اسلامی پیروز شد، دنیا دوقطبی بود: یک قطب ليبراليسم به رهبری آمریکا و دیگری کمونیسم به رهبری شوروی كه با وجود تضادها و اختلافها، براي مقابله با اسلام متحد شده بودند.

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) با مقابله خستگی ناپذیر در برابر استکبار جهانی و نظام های کفر غربي و شرقي، پرچم توحید را برافراشتند و خطاب به آنها فرمودند: «اگر شما در برابر دین ما بایستید؛ ما در برابر دنیای شما خواهیم ایستاد.»

رایزن فرهنگی كشورمان در اسلام آباد تأكيد كرد: ما امروز نیازمند عمل به فرامین حضرت امام (ره) هستیم تا بتوانیم با عزت و سربلندی زندگی کنیم. امروز لازمه احیای ارزش های اسلامی وحدت اسلامی است و مسلمانان با حفظ وحدت می توانند از ارزش های دینی خود دفاع كرده و عزت و سرفرازی را در جهان کسب كنند.

وی افزود: امروزه نيز حضرت آیت الله العظمي خامنه ای كه پرچم دار همان اسلام ناب محمدی و ادامه دهنده راه امام خمینی (ره) هستند، مسلمانان جهان را دعوت می كنند که برای تحقق آرمان های اسلامی و دینی خود با يكديگر متحد شوند.

علامه مفتی گلزار نعیمی، از رهبران برجسته اهل تسنن بریلوی نيز در سخنانی به تبيين نقش و جايگاه امام (ره) در پيشبرد اهداف مقدس اسلامي پرداخت و اظهار كرد: امام خمینی (ره) بزرگترین رهبر جهان اسلام در عصر حاضر است که درس آزادگی را به مسلمانان و مستعضفان و مظلوم جهان یاد داد.

وي افزود: امام خمینی (ره) در واقع وارث و نماینده انبیا و پیامبر (ص) در عصر جدید و مظهر حکومت الهی بود. جملات این بزرگ مرد این قدر قدرت داشت که همه قدرت های مادی در برابر آن سرنگون شدند.

مفتي گلزار نعيمي تأكيد كرد: امام (ره) هميشه می فرمود كه من نمی خواهم فقط حکومت و اقتدار به دست بیاورم؛ بلكه می خواهم حکومت اسلامی برقرار کنم. به همين دليل ايشان مسلمانان را به سوی کلمه توحید دعوت کرد و مي بينيم كه انقلاب عظیم اسلامی، بعد از گذشت زمان زیادی هنوز ادامه دارد.

حجت الاسلام گردیزی، امام جمعه مسجد جامع امام صادق (ع) و رئیس حوزه علمیه شیعیان جامعه الرضا (ع) ديگر سخنران دیگر این مراسم بود. وي در آغاز سخنان خود گفت: یکی از ویژگی های امام خمینی (ره) این بود که خوف دشمن را از دل ملت ایران بيرون كرد. همچنین خوف شاه و آقای آن آمریکا را از دلهای مسلمانان بیرون آورد. چون با خوف نمی توانیم در برابر این ظالمان و جابران بایستم.

وي با بيان اينكه امروز در هیچ جای دنیا غیر از ایران حکومت اسلامی وجود ندارد، گفت: امام خمینی (ره) توانست با تلاش خود، حکومت 2500 ساله ستمشاهی را در ایران از بین ببرد و حکومت اسلامی را جایگزین آن كند. ايشان به ملت خود اعتمادی داد که براساس آن ملت ایران در همه صحنه ها پیشرفت چشمگیر داشته اند.

حجت الاسلام گردیزی ادامه داد: امام راحل(ره)، فقیه و مجتهد جامع الشرائط و بزرگترین مدیر و مدبر بودند. بي شك تمام کمالات انسانی در شخصیت امام جمع شده بود.

وي با بيان اينكه با گذشت زمان، اثرات انقلاب اسلامی در جهان مشاهده و مسلمانان جهان از ثمرات این موج بیداری اسلامی بهره مند خواهند شد، افزود: امام خمینی (ره) نظام سیاسی اسلام را به طور عملی پیاده کرد که روح آن نظریه ولایت فقیه است. امروزه ادامه دهنده این انقلاب نیز یک فقیه جامع الشرايط ديگر يعني حضرت آیت الله خامنه ای هستند؛ چرا كه نظام ولايت فقيه یک نظام حق و الهی و تسلسل ولایت اهل بیت و ائمه (ع) و ولایت رسول گرامي اسلام (ص) و سرچشمه آن ولایت خداست.

رئیس حوزه علمیه شیعیان جامعه الرضا (ع) تأكيد كرد: حکومت ولایت فقیه حکومت یک فرد نیست؛ بلکه حکومت اسلام و دین است.

نعت خواني رسول اكرم (ص) و مداحي اهل بيت (ع) توسط محمد حسین شگری، شعرخواني محمد رفیق مغول با موضوع امام خميني (ره)، برگزاري نمايشگاه عکس و پوستر ارايه فیلم های مستند با موضوع زندگانی حضرت امام خمینی (ره) از برنامه هاي جنبي اين كنفرانس بود كه رسانهاي بين المللي از جمله شبكه هاي تلويزيوني سچ تي وي، سماء، العالم، سحر به پوشش گسترده آن پرداختند.

در حاشیه این همايش، نمایشگاه ویژه‌ عکس، پوستر و سی دی فیلم های مستند و DVD راجع به زندگانی حضرت امام خمینی(ره) در محل سالن کتابخانه الصادق(ع) به زبان های فارسی، اردو، انگلیسی را برگزار گردید. علاقه مندان و عاشقان حضرت امام(ره) شیعه و سنی تا 6 بعد از ظهر از این نمایشگاه و پوسترهای زندگانی حضرت امام(ره) بازدید کردند.

ابراز علاقه قديمي‌ترين آكادمي جهان در ايتاليا براي همكاري با ايران

مديركل آكادمي لينچه‌اي در رم ايتاليا كه به عنوان قديمي‌ترين آكادمي جهان شناخته شده است، در ديدار با رايزن فرهنگي كشورمان در رم، خواستار همكاري بين اين آكادمي و مراكز علمي و فرهنگي ايران شد.

قربانعلي پورمرجان، رايزن فرهنگي كشورمان در ايتاليا به همراه آدا باكاري، مديركل آكادمي لينچه‌اي رم، قديمي‌ترين آكادمي جهان، نشستي را به منظور بررسي تقويت همكاري‌هاي دوجانبه ميان مراكز علمي و فرهنگي كشورمان و اين آكادمي برگزار كردند.

پروفسور باكاري در اين نشست گفت: ما در آكادمي لينچه‌اي با خيلي از كشورهاي دنيا ارتباط علمي داريم و علاقمنديم كه با مؤسسات و فرهنگستان‌هاي علمي ايران هم مراودات علمي داشته باشيم.

وي ادامه داد: ايران با تمدن كهن و ديرينه‌ خود در كل تاريخ بشر تأثيرگزار بوده و تمدن ايران به نوعي مادر تمدن‌ها به شمار مي رود. بنابراين دو كشور ايتاليا و ايران به عنوان صاحبان دو تمدن قديمي و تأثيرگذار، بايد در حوزه‌هاي علمي، مشاركت‌هاي بيشتري داشته باشند.

پورمرجان، رايزن فرهنگي ايران در رم، آمادگي خود براي ايجاد پل ارتباطي علمي بين آكادمي لينچه‌اي با مؤسسات و فرهنگستان‌هاي ايران اعلام كرد. وي گفت: علاوه بر اين مراودات رسمي و اداري، رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در رم آمادگي دارد تا برخي برنامه‌هاي مشترك فرهنگي و علمي را با مشاركت آكادمي لينچه‌اي برگزار كند.

وي ادامه داد: از جمله مي‌توانيم با همكاري هم سمينار علمي «جهان عاري از خشونت» را برگزار كنيم كه اصل آن توسط رياست محترم جمهوري ايران در سازمان ملل پيشنهاد و توسط اعضا تصويب شد.

وي تصريح كرد: رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در رم آماده است تا در صورت اعلام آمادگي از سوي آكادمي لينچه‌اي اين سمينار را به صورت مشترك و با حضور صاحبان فكر و انديشه برگزار كند.

آدا باكاري، ميركل آكادمي لينچه‌اي، با استقبال از پيشنهاد همكاري با رايزني جمهوري اسلامي ايران در رم گفت: ما در حوزه مطالعات اسلام‌شناسي، شرق‌شناسي و ايران‌شناسي فعال هستيم. همچنين كتابخانه‌ي اين آكادمي داراي كتب خطي فراوان است ولي سبب خوشحالي است كه جمهوري اسلامي ايران بتواند در تغذيه اين كتابخانه به ما كمك كند.

در پايان اين نشست توافقاتي بين مرجان‌پور و باكاري حاصل شد. از جمله‌ اين توافقات مي‌توان به ارسال نامه از سوي رايزني فرهنگي ايران به آكادمي لينچه‌اي براي گسترش مناسبات و روابط علمي و پيشنهاد برگزاري سمينار جهان عاري از خشونت، تهيه و تحويل فهرست نسخه‌هاي خطي موجود در كتابخانه آكادمي لينچه‌اي به رايزني فرهنگي ايران در رم، اهداي برخي كتاب در حوزه‌هاي زبان فارسي، اسلام‌شناسي و شرق‌شناسي كتابخانه آكادمي لينچه‌اي، مكاتبه براي ارتباط‌هاي دوجانبه آكادمي لينچه‌اي و فرهنگستان‌هاي ايران اشاره كرد.

براساس اين گزارش، آكادمي لينچه‌اي در سال 1603 توسط فدريكو چنچي، دانشمند ايتاليايي بنيانگذاري شد. اين فرهنگستان قديمي‌ترين و با سابقه‌ترين فرهنگستان علمي در دنيا است و در بين اعضاي اوليه آن مي‌توان به گاليلئو گاليله اشاره كرد. اين آكادمي از سال 1992 رسما به عنوان نهاد فرهنگي در مقام مشاور رئيس جمهور انتخاب شد و به عبارت ديگر رئيس فرهنگستان لينچه اي، مشاور فرهنگي و علمي رئيس جمهور ايتاليا محسوب مي‌شود.
 

موفقيت حافظ و قاری ایرانی در هند

حافظ و قاري ايراني در مسابقات بين المللی حفظ و قرائت محفلی قرآن کریم در هند به موفقيت دست يافت.

مسابقه حفظ و محفل قرائت قرآن کریم در مسجد جامع شهر بنگلور هند با شركت حافظان، قاریان و استادانی از کشورهای مصر، بنگلادش و کشور میزبان برگزار و با موفقیت حافظ و قاری ایرانی خاتمه یافت.

“حسن زرنوشه فراهانی” حافظ ایرانی شرکت کننده در بخش مسابقه رتبه دوم را كسب كرد. همچنين قرائت “علی قاسم آبادی” قاری اعزامی به این محفل قرآنی مورد  تحسین و تشویق مستمعین و شرکت کنندگان قرار گرفت.

شرکت حافظ و قاری ایرانی در چهارمین دوره از مسابقه حفظ و محفل قرآنی برای نخستین بار و با همکاری خانه فرهنگ جمهوري اسلامي ایران در بمبئی انجام گرفت.

رتبه نخست اين دوره از مسابقات بين المللي حفظ و قرائت محفلي قران كريم را پاشابن حبیب از کشور میزبان کسب کرد.

کارگاه آموزشی” روش پژوهش های علمی با تاکید برعلوم اسلامی” در اندونزي

کارگاه آموزشی” روش پژوهشهای علمی با تاکید برعلوم اسلامی” با حمايت رايزني فرهنگي در اندونزي برگزار شد.

كارگاه “پژوهش اجتماعی و فرهنگی” با حضور 20 نفر از دانشجویان و روزنامه نگاران ماكاسار به همت اتاق ایران دانشگاه حسن الدین ماکاسار با سخنرانی رنی سوسانتی، فارغ التحصیل دانشگاه تیلبرگ هلند در رشته مطالعات فرهنگی در محل سالن مطبوعات دانشگاه برگزار شد.

“رنی سوسانتی” در این نشست دو روزه روش و رویکرد پژوهش و تحقیق، پارادایم (الگوی) پژوهش و تحقیق، تعریف پژوهش و تحقیق، مدیریت منابع، مقایسه الگوی پژوهش و تحقیق اجتماعی در کشورهای غربی، کشورهای اسلامی و اندونزی، دسترسی مجلات (ماهنامه، فصلنامه یا سالنامه) بین المللی، مجلات (ماه نامه، فصلنامه یا سالنامه) بین المللی، روش های جمع آوری داده ها و روش های تحلیل داده ها را به دانشجويان ارائه داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا