گوناگون

فاکتورهای مهم در شکست عبدالله/ منافع غرب در انتخاب احمدزی است

دکتر سید علی معلم زاده کارشناس مسائل افغانستان در ادامه گفتگو با خبرگزاری مهر به بررسی تحولات انتخاباتی در این کشور پرداخت و گفت: وجود تقلب و تخلف انتخاباتی در دور اول ثابت شده است، چنانچه عبدالله عبدالله باید 80 درصد آرا را در ولایت هرات کسب می کرد که اینطور نشد.

وی افزود: درحالیکه مردم هرات فارسی زبان بوده و احتمال می رفت که اکثریت آرای ماخوذه در حوزه های رای گیری متعلق به عبدالله عبدالله باشد تقریبا آرای اعلام شده در این شهر مساوی بود که همین موضوع نشان می دهد تقلب در انتخابات صورت گرفته است.

این کارشناس مسائل افغانستان گفت: عبدالله عبدالله به خاطر منافع مردم افغانستان امیدوار بود که رئیس جمهوری آتی این کشور شود اما به خاطر مسائل مهمی همچون قومیت و زبان احتمال می رود که بازنده انتخابات ریاست جمهوری افغانستان باشد.

 طالبان هرگز از بین نمی رود زیرا بر اساس سیاست مداخله گر ایالات متحده در منطقه برای کنترل هند، روسیه و چین ساخته شده است

معلم زاده در پاسخ به این پرسش که “منافع چه کسانی در این است که عبدالله عبدالله پیروز انتخابات نشود؟” گفت: عبدالله به نتایج دور اول انتخابات ریاست جمهوری افغانستان اعتراض نکرد، این درحالیست که اسناد و مدارکی در زمینه بروز تقلب در انتخابات وجود داشت. این نامزد انتخاباتی پیش بینی می کرد که در دور دوم انتخابات اکثریت آرا را کسب کند و پیروز انتخابات شود اما روند انتخابات طبق خواسته وی پیش نرفت.

وی با اشاره به نقش قومیت در روند انتخابات ریاست جمهوری افغانستان گفت پدر عبدالله پشتون بوده و اقوام پدری نیز به عبدالله در کابل رای دادند اما متاسفانه حاکمیت و قدرت های فرامنطقه ای می خواهند کسی روی کار آید که با هند و روسیه رقابت کند و در جهت منافع اروپاییها و آمریکا گام بردارد.

afghanistan elections 20140406

کارشناس مسائل افغانستان در رابطه با سیاست خارجی نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری افغانستان گفت: اگر عبدالله عبدالله رئیس جمهوری افغانستان شود، به نفع مردم است. از طرفی اگر اشرف غنی احمدزی روی کار آید سیاست حامد کرزای یعنی همان سیاست عقل گرایی یا خردگرایی را در پیش می گیرد.

وی افزود: سیاست اشرف غنی احمدزی در قبال ایران و تاجیکستان سیاست نسبتا قابل قبول بوده اما اگر عبدالله عبدالله رئیس جمهور شود، وزنه قدرت به طرف همسایگان به خصوص ایران بوده و به نفع پاکستان، آمریکا و ناتو نیست.

معلم زاده در ادامه گفت: درست است که مادر عبدالله تاجیک بوده و پدرش پشتون است اما فرهنگ این نامزد انتخاباتی به تاجیک ها نزدیک تر است اما اشرف غنی احمدزی یک پشتون متعصب بوده که روابط وی خیلی با ایران نمی تواند هماهنگ باشد.

حاکمیت و قدرت های فرامنطقه ای می خواهند کسی در افغانستان روی کار آید که با هند و روسیه رقابت کند و در جهت منافع غرب گام بردارد. اگر عبدالله عبدالله رئیس جمهور شود، وزنه قدرت به طرف همسایگان به خصوص ایران بوده و به نفع پاکستان، آمریکا و ناتو نیست

این کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: فکر می کنم که در صورت انتخابات اشرف غنی احمدزی مناسبات ایران و افغانستان جلوتر نخواهد رفت اما اگر عبدالله پیروز شود، این مناسبات جلوتر نیز می رود.

معلم زاده در ادامه یادآور شد: در صورت روی کار آمدن اشرف غنی احمدزی روابط افغانستان همچون رابطه فعلی با ایران است و بیشتر گرایش به سمت پاکستان، آمریکا و عربستان سعودی است. البته یک تحلیل وجود دارد و آن اینکه احمدزی در صورت روی کارآمدن تلاش گسترده ای را برای کاهش تنش میان طالبان و دولت مرکزی انجام می دهد.

وی افزود: طالبان هرگز از بین نمی رود زیرا بر اساس سیاست مداخله گر ایالات متحده در منطقه برای کنترل هند، روسیه و چین ساخته شده است. البته نکته حائز اهمیت این است که با روی کار آمدن احمدزی امکان صلح میان دولت با طالبان وجود دارد.

این کارشناس مسائل افغانستان تاکید کرد: آمریکایی ها به افغانستان نیامدند که با تروریسم مبارزه کنند و در مواردی که نیروهای رادیکال قومی در جهت منافع غرب حرکت کنند با آنها در عین حال همکاری می کنند.

دکتر سید علی معلم زاده گفت: هر فردی که در افغانستان جانشین حامد کرزای می شود مجبور به ایجاد توازن بر اساس مناسبات منطقه ای و بین المللی است و نمی تواند کاملا تحت سلطه کشوری دیگر درآید و فرصت برای رئیس جمهوری آتی بگونه ای ایجاد شده که باید با بقیه کشورها مناسبات دوستانه برقرار کند.

وی تاکید کرد تفاوت معنادار در سیاست نامزدهای انتخاباتی دیده نمی شود و حقیقت این است که این دو نامزد در هر موقعیتی که قرار دارند سیاست کلی کشور خود را در پیش می گیرند که هم باید با منافع گروههای قومی در داخل و هم با منافع قدرت های خارجی یعنی چین، روسیه و اتحادیه اروپا سازگار باشد.

این کارشناس مسائل افغانستان در رابطه با بروز تقلب و تخلف انتخاباتی گفت: در برخی از حوزه های رای گیری آرا دستکاری شده و در برخی از مناطق رای گیری نشده است اما فعلا هواداران عبدالله اعتراض جدی نکرده و تنها با آمدن به خیابانها و برگزاری تظاهرات خواستار تفکیک آرای ناپاک از آرای پاک هستند.

این کارشناس مسائل سیاسی درباره علت پافشاری آمریکا برای انعقاد پیمان راهبردی واشنگتن-کابل گفت آمریکایی ها اهداف استراتژیک خود را در منطقه دنبال می کنند و در پی آن هستند تا با انعقاد پیمان امنیتی راه نفوذ خود را به ایران پیدا کنند.

………………………………..

گفتگو از معصومه زارع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا