گوناگون

فرصت های هند در بندر چابهار از نگاه یک تحلیلگر هندی

81189292 5739877

به گزارش چهارشنبه ایرنا، دراین مقاله مفصل که یک بخش آن در روزنامه ایندین اکسپرس منتشر شد، گوپتا می گوید همانطور که دولت ˈنارندار مودیˈ در اولویت های سیاست خارجی خود بیان نموده، یکی از مسایلی که نیاز به توجه ویژه دارد بحث نهایی کردن سرمایه گذاری هند در توسعه بندرچابهار در ایران به دلیل فرصت های بسیارخوب اقتصادی و تجاری این منطقه استراتژیک است.

این تحلیلگر هندی می نویسد: این موضوع بسیار مهم است چرا که فرصت های موجود هند برای حضور در چابهار به سرعت درحال از دست رفتن هستند.

متن این مقاله به شرح زیر است:

تهران و دهلی نو برای توسعه بندرچاه بهار در زمان بازدید سید محمد خاتمی ریاست جمهوری اسلامی ایران از هند درسال 2003 موافقت کرده بودند اما درطول این 11 سال هیچ گونه پیشرفت و موفقیتی در راه توسعه این بندر به دست نیاورده اند.

به نظر می رسد که دولت قبلی هند که نزدیک 100 میلیون دلار را برای سرمایه گذاری در این بندر تصویب نموده بود قادر به تصمیم گیری در مورد آن نبود اما دولت جدید می تواند به سرعت این موضوع را بررسی و این معامله را نهایی و مهر و موم نماید.

اهمیت استراتژیک بندر چابهار برای هند اغراق آمیز نیست. این بندر در استان سیستان و بلوچستان ایران در ساحل دریای عمان و کمی بیرون از خلیج فارس قرار دارد. در واقع چابهار یک دروازه طبیعی برای ورود هند به افغانستان و آسیای میانه است.

در 10 سال گذشته ایرانیان مبالغ قابل توجهی پول در توسعه بندرچابهارسرمایه گذاری کرده اند. بزرگراه 600 کیلومتری چابهار به زاهدان در شمال این بندر در حال ساخت و ساز عملیاتی است و زاهدان تنها در حدود 240 کیلومتربا منطقه میلک در مرز ایران و افغانستان فاصله دارد.

زرنج در تقاطع جاده میلک در افغانستان قرار دارد که هند درحال ساخت بزرگراه زرنج – دل آرام است بنابراین درحال حاضریک جاده ارتباطی بسیار عالی بین چابهار و افغانستان از طریق زاهدان وجود دارد.

ایران همچنین درحال ساخت یک خط آهن از چابهار به زاهدان است که باعث اتصال این بندر مهم به شبکه راه آهن ایران و آسیای مرکزی و کشورهای حوزه قفقاز خواهد شد.

ایرانی ها همچنین درحال ساخت یک مجتمع پتروشیمی بسیار بزرگ در چابهار هستند که گاز خود را از طریق یک خط لوله از ایرانشهر دریافت می کند که فقط 200 کیلومتر از چابهار فاصله دارد.

دولت ایران همچنین در حال ساخت یک منطقه ویژه آزاد تجاری در منطقه چابهار برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی می باشد. این نکته قابل درک است که در حال حاضر حتی زمین در اختیار برخی از کشورهای آسیای میانه و افغانستان در منطقه آزاد چابهار قرار داده شده است.

ایرانی ها علاقه زیادی به جذب سرمایه گذاران هندی در منطقه آزاد تجاری دارند. بندر چابهار دارای پتانسیل های رو به رشد خوبی است و در حال حاضر نزدیک به دو میلیون تن محموله کالا سالیانه در این بندر جابجا می شود.

پیش بینی می شود با اتمام فاز سوم توسعه این بندر ظرفیت حمل کالا و بار این بندر به 82 میلیون تن در سال 2020 برسد و این باعث ایجاد ترافیک در زمینه حمل کالاهای صادراتی و وارداتی و نیز انتقال کالا خواهد شد.

بندرچابهار بسیار امن تراز بندر گوادر در استان بلوچستان پاکستان است که در فاصله 76 کیلومتری از شهرستان چابهار قرار دارد.ترانزیت کالا از افغانستان از طریق پاکستان قطعا راه دورتری است.

در یک گزارش اخیر در روزنامه پاکستانی دان نیز به صورت شفاف نوشته شده که تجارت حمل و نقل کالا از افغانستان در سال مالی 2013-2012 در حدود 54 درصد به علت توسعه بندر چابهار کاهش یافته است. ایرانی ها در حال تکاپو برای جوان سازی و احیای فعالیت های اقتصادی در افغانستان پس از خروج نیروهای ایالات متحده از این کشور محصور درخشکی هستند و به همین دلیل بیشتر بندر چابهار را توسعه داده اند. چینی ها در حال ورود به منطقه آزاد چابهار از یک راه و استراتژی بزرگتری هستند آنها کار بر روی احداث یک پالایشگاه نفت سنگین را آغاز کرده اند .

ماشین های لایروبی چین در بندر چابهار برای احیای اراضی کاربردی در حال فعالیت هستند. بازارچه فروش کالاهای چینی نیز در بندر چابهار افتتاح شده است.

گزارش شده که یک شرکت چینی نیز علاقمند به توسعه مجتمع پتروشیمی دربندر چابهار است.

چابهار یک فرصت بزرگ استراتژیک برای هند نه تنها برای ورود به ایران بلکه برای رسیدن به افغانستان و آسیای میانه را ارائه می کند. دغدغه در مورد پتانسیل های تجاری بندر چابهار اغراق نیست به دلیل اینکه ایران در حال حاضر در چابهار سرمایه گذاری هنگفتی نموده و بسیاری از کشورهای دیگر برای سرمایه گذاری علاقه نشان داده اند.

در واقع سرمایه گذاری 100 میلیون دلاری هند که در حال برنامه ریزی است بسیار محافطه کارانه می باشد و بایستی افزایش یابد .

شرکت های هندی فرصت خوبی برای تامین تجهیزات برای ساخت و ساز خط راه آهن چابهار به زاهدان دارند از آنجا که این بندر فقط در حدود یک هزار کیلومتر از بندر کاندلا در ایالت گجرات در غرب هند فاصله مستقیم دارد بایستی یک خط حمل و نقل برای دور زدن دبی و هدایت تجارت کالا بین ایران و هند که باعث افزایش میزان تجارت کالا و تجارت ترانزیتی به افغانستان و کشورهای مستقل مشترک المنافع می شود در نظر گرفت.

تعدادی زیادی از هیئت های رسمی و شرکت های خصوصی هند بارها به چابهار سفر کرده اند اما هنوز هیچ سرمایه گذاری ارزنده برای تجارت و یا کسب و کار مهمی انجام نداده اند و این مقامات و بازرگانان ایرانی را نا امید نموده است.

ایرانیان فکر می کنند که هنوز عزم هند جدی نیست. مردم محلی بلوچ علاقمند به هند هستند و بسیاری از آنها مسلط به زبان اردو هستند و آسان این زبان را تکلم می کنند.

برخی از بازرگانان به طور منظم برای پیدا کردن فروشندگان بارها به هند رفت و آمد نموده اند اما به دلیل امکان انتقال پول و نیز بدلیل نبود یک خط کشتیرانی مستقیم حمل کالا با مشکل برخورد نموده اند.

مشکلات هند برای تجارت مستقیم با افغانستان از طریق پاکستان در آینده ادامه خواهد یافت و استفاده از مسیر چابهار می تواند مشکلات دسترسی به افغانستان را برای هند حل و فصل نماید.

حضور هند در بندر چابهار نیز روابط دهلی نو و تهران را به طور فزاینده ای برای تبدیل شدن به یک رابطه استراتژیک اقتصادی تقویت می کند ضمن اینکه از تلخ کامی طولانی مدت ایران نسبت به رای هند در آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه تهران در سال 2005 نیز خواهد کاست.

با این حال در زمان حاضر روابط هند با ایران در شرایط دشوار قرار دارد به طوری که حتی در زمان تحریم ها و با وجود بسته شدن کانال های پرداختی خوشبختانه هند از ایران نفت وارد می نمود اما دهلی نو در همین زمان ها نیز میزان واردات نفت را کاهش داد به طوری که میانگین وارداتی به حدود 200 هزار بشکه در روز در سال 2013 به رسید و حجم تجارت دو کشور نیزبه بیش از 16 میلیارد دلار کاهش یافت.

اکنون هند نیاز به ساختن یک رابطه مستقل با ایران بدون تاثیر از روابط با عربستان سعودی، شورای همکاری خلیج فارس و ایالات متحده دارد. دیپلماسی ما باید در تعمیق همکاری های استراتژیک با شورای همکاری خلیج فارس و همچنین ایران باشد با توجه به اینکه هدف از روابط با یکی از آنها به معنی تضاد در روابط با دیگران نیست.

احتمال ایجاد روابط حسنه بین ایران و غرب اهمیت ایران را افزایش می دهد و چابهار به طور قطع از این روابط حسنه منافع زیادی به دست می آورد.

اگر هند در حال حاضر به سرمایه گذاری در بندر چابهار وارد نشود ممکن است خیلی دیر شده و بعدها گران تر مجبور به انجام این کار شود. افزایش حضور هند در چابهار در حال حاضر مانند سهام ارزشمندی است که سود آن را بعدها دریافت خواهد کرد.

تحلیلگر هندی در پایان این مقاله تاکید می کند: هند باید یک چشم انداز استراتژیک و بلند مدت و البته نه با یک رویکرد تجاری محدود به سمت توسعه بندر چابهار اتخاذ نموده و در منطقه آزاد تجاری این منطقه استراتژیک سرمایه گذاری نماید.

275

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا