گوناگون

فرماندار: جاذبه های گردشگری آستارا با برگزاری جشنواره های متعدد معرفی می شود

81150713 5671622

به گزارش خبرنگار ایرنا ، سیروس شفقی روز یکشنبه در جلسه هماهنگی برگزاری جشنواره گیاهان دارویی و گل گاوزبان افزود: شهرستان آستارا در همه زمینه های گردشگری سلامت ، گردشگری طبیعت ، گردشگری تجاری و توریسم تفریحی ساحلی و جنگلی قابلیت های زیادی دارد که برای معرفی هر کدام از این قابلیت ها ، جشنواره های متعدد طراحی و به اجرا در می آید.

وی با تاکید بر برگزاری و اجرای مناسب جشنواره گیاهان دارویی آستارا گفت: علاوه بر جنبه های تبلیغاتی ، سایر قابلیت های گردشگری و فرهنگی آستارا و همچنین مباحث علمی و تخصصی در این زمینه نیز باید در کنار برگزاری این رویداد اجتماعی و فرهنگی مد نظر قرار گیرد.

شفقی همچنین بیان کرد: در استان گیلان به بحث تولید و فرآوری گیاهان دارویی چندان توجهی نشده در حالی که به علت تنوع گیاهی ، این استان می تواند یکی از قطب های تولید ، فرآوری و حتی صادرات گیاهان دارویی باشد.

وی با اشاره به وجود 11 اقلیم از 14 اقلیم جغرافیای جهانی و نیز300 روز آفتابی در کشور و نیز اختلاف دمایی 40 تا 50 درجه سانتیگراد همزمان در کشور افزود: این ظرفیت ها باعث تنوع رشد گیاهان دارویی در کشور و به خصوص در استان گیلان شده است.

وی گیاهان دارویی را فرصت طلایی شهرستان آستارا و استان گیلان برشمرد و گفت: ما باید از همه ظرفیت های بومی و محلی خود در زمینه گردشگری و توسعه اقتصادی بهره بگیریم.

شفقی شهرستان آستارا را با توجه به رویش انواع متعدد گیاهان دارویی جزو مناطق مستعد برای توسعه کشت و فرآوری گیاهان دارویی ذکر کرد و گفت: تولید و فروش گیاهان دارویی می تواند نقش موثری در افزایش درآمد و رفاه روستاییان ایفا کند.

وی افزود: در صورت مدیریت اصولی و اقتصادی کشت ، صنایع جانبی گیاهان دارویی نیز می تواند در شهرستان مستقر شده و مازاد تولید هم به سایر استانها و حتی خارج از کشور صادر شود.

وی اظهار کرد: تولید گیاهان دارویی اگر به صورت اقتصادی و متناسب با الگوهای محیطی و قابلیت های اقلیمی منطقه انجام شود ، می تواند موجب حفظ منابع طبیعی و محیط زیست منطقه نیز شود.

شفقی اضافه کرد: اگر کشاورزان و روستاییان به ارزش اقتصادی گیاهان دارویی واقف شوند و بدانند که مقرون به صرفه تر و اقتصادی تر از سایر کشت هاست ، به یقین در این حوزه فعالتر خواهند شد.

فرماندار آستارا همچنین گفت: گیاهان دارویی فقط منحصر به دارو و درمان نیست بلکه تولید این گیاهان در امور بهداشتی و آرایشی و عرقیات و نوشیدنی ها نیز قابلیت استفاده دارد.

بخشدار مرکزی شهرستان آستارا و دبیر اجرایی جشنواره گیاهان دارویی شهرستان آستارا نیز در این جلسه هدف از برگزاری این جشنواره را نشان دادن اهمیت گیاهان دارویی در سلامت عمومی جامعه و معرفی قابلیت ها و توانمندی های گردشگری آستارا ذکر کرد.

چنگیز شکوری گفت: با برگزاری این جشنواره زمینه برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه تولید و فرآوری و حتی صادرات گیاهان دارویی در منطقه فراهم می شود.

وی پر کردن اوقات فراغت مردم ، معرفی سایر جاذبه های فرهنگی و گردشگری آستارا را از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره ذکر و زمان برگزاری آن را یکم خردادماه از ساعت 15 تا 19 عنوان کرد.

وی ادامه داد: در روز برگزاری این جشنواره ، در مکان تعیین شده که در یکی از مناظر طبیعی و در رویشگاه گیاه گل گاوزبان در دهستان حیران خواهد بود ، نمایشگاه فرهنگی و هنری به همراه بازیهای بومی و محلی نیز برگزار می شود.

شکوری اضافه کرد: در این جشنواره عرقیات گیاهی ، گیاهان دارویی موجود در منطقه به همراه چایی گل گاوزبان عرضه خواهد شد.

بخشدار مرکزی آستارا اظهار کرد: جشنواره گیاهان دارویی با محوریت گل گاوزبان خواهد بود و در این جشنواره گل گاوزبان به عنوان یکی از گیاهان دارویی پرمصرف تولیدی مناطق کوهستانی شهرستان آستارا به صورت علمی و تخصصی معرفی خواهد شد.

به گزارش ایرنا ، در شهرستان آستارا گیاهان دارویی متعددی از قبیل گزنه ، پونه وحشی ، مرزه ، گل گاوزبان ، بالدیرغان ، بولاق اوتی ، آویشن و دههد گونه دیگر به صورت خودرو در مناطق جلگه ای و کوهستانی شهرستان آستارا شناسایی شده و مورد استفاده مردم قرار می گیرد.

گل گاوزبان به عنوان پرمصرف ترین گیاه طبیعی با وسیع ترین رویشگاه جزو شناسنامه پوشش گیاهی شهرستان آستارا محسوب می شود.

برداشت گیاه دارویی و چای سنتی گل گاوزبان در روستاهای کوهستانی غرب شهرستان آستارا باتوجه به شرایط آب و هوایی از نیمه نخست اردیبهشت ماه آغاز می شود.

رویشگاه اصلی این گیاه ارتفاعات شمال ایران است و علاوه بر کشت دستی ، در مناطق وسیعی که سطح آن در کوهستان های شهرستان آستارا به صدها هکتار می رسد ، این گیاه به صورت پراکنده و خودرو می روید.

ارزش اقتصادی هر کیلوگرم گل گاوزبان تر 500 هزار ریال و ارزش هر کیلوگرم خشک شده آن یک میلیون ریال است و اهالی منطقه سالانه بالغ بر یک و نیم میلیارد ریال از فروش این محصول به دست می آوردند.

گل گاوزبان در طب سنتی از گذشته های دور تاکنون در ایران مصرف فراوان داشته و از نظر طب سنتی ، برگ و گل گاوزبان با طبیعت گرم دارای اثر نشاط آور ، مقوی قلب و اعصاب و شاداب کننده رخساره است.

در طب سنتی این گیاه دارویی برای ناراحتی های تنفسی به ویژه در رفع عوارض گریپ و سرماخوردگی مفید بوده و در درمان بیماری های کلیوی به ویژه ورم کلیه مورد استفاده قرار می گیرد.

گل گاو زبان با نام علمی Echium amoenum گیاهی دو یا چند ساله از تیره Boraginaceae است که بومی ارتفاعات جنگلهای شمال ایران بوده و از دیرباز در ایران مورد استفاده دارویی قرار می گرفته است.

عمل گل چینی این گیاه نسبت به شرایط آب و هوایی مناطق مختلف ، از اوایل اردیبهشت ماه آغاز شده و تا پایان گلدهی آن در تابستان ادامه می یابد و گل های برداشت شده در فضای باز و با نور غیرمستقیم آفتاب خشک می شود.

گل گاوزبان به صورت سنتی کشت ، برداشت و فرآوری می شود به طوری که این گیاه از اواخر زمستان از خاک می روید و از اوایل اردیبهشت ماه تا پایان فصل تابستان گلهای آن در چندین مرحله برداشت می شود.

جوشانده گیاه طبی ˈگل گاوزبانˈ در طب سنتی ایران ، چین و هندوستان موارد استفاده فراوانی دارد.

در طب گیاهی ایران از گذشته های دور از جوشانده ˈگل گاوزبانˈ به عنوان نوشیدنی آرامبخش و دارویی مفید برای درمان بیماریهای رماتیسم ، کلیه ، سرماخوردگی ، تپش قلب و اعصاب استفاده می شود.

این گیاه به صورت خودرو در اراضی و دامنه های جنگلی شهرستان های رودسر ، تالش ، رودبار ، رضوانشهر و آستارا می روید.

در استان گیلان 516 هکتار از اراضی کشاورزی به کشت گل گاو زبان اختصاص دارد و شهرستان رودسر با 450 هکتار مقام نخست کاشت این گیاه دارویی را در استان دارد و شهرستان آستارا در غرب استان گیلان نیز یکی از قطب های تولید این گیاه دارویی به شمار می رود.ک/3

535/695

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا