گوناگون

قدرت خرید افزایش مزد 93 متوقف شد/ کارگران: نگران جهش یکباره قیمت‌ها هستیم

به گزارش خبرنگار مهر، با تمام تلاش‌های صورت گرفته از سوی نمایندگان کارگران حداقل دستمزد امسال مشمولان قانون کار حدود 170 هزارتومان افزایش یافته است که اساسا جوابگوی افزایش هزینه های خانوار کارگری و متناسب با رشد قیمت ها در بازار نیست.

کارگران می گویند افزایش دستمزدها حتی در فصل اول سال نیز توان ایجاد قدرت خرید جدیدی را برای آنها ندارد و در سال های گذشته همواره افزایش های صورت گرفته در دستمزدها نتوانسته است منجر به جبران افزایش قیمت کالا و خدمات مصرفی خانوار کارگری در کشور باشد و همچنان آنها شاهد وضعیت کسری بودجه خانوار هستند.

هرچند از زمان آغاز به کار دولت تدبیر و امید وضعیت رشد قیمت ها در بازار با شیب ملایم تری اتفاق افتاده است، اما به دلیل پایین ماندن میزان حقوق و دستمزد نیروی کار؛ شکاف آزاردهنده بین هزینه و درآمد خانوارهای کارگری کشور همچنان پابرجاست و این مسئله بر تامین معیشت آنها سایه افکنده است.

نمایندگان کارگران معتقدند در دوره هایی آنها می توانستند امیدوار باشند که افزایش های صورت گرفته در دستمزد کارگران بتواند دستکم نیمی از سال دوام بیاورد و از این طریق افزایش هزینه های خانوار کارگری نیز جبران شود؛ اما در سال های اخیر به دلیل شیب تند افزایش قیمت ها، رشد دستمزدها نه تنها باعث افزایش قدرت خرید خانوارها نشده است، بلکه عملا تاثیر خود را از ابتدای سال نیز از دست داده است.

دولت تدبیر و امید به تازگی وارد اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها شده و اخیرا قیمت انواع حامل های انرژی نیز افزایش یافته است. بالطبع تاثیر افزایش قیمت حامل های انرژی به بازارهای کالا و خدمات مصرفی خانوار نیز کشیده می شود و هزینه تامین معیشت کارگران را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد.

مسائل مربوط به افزایش های افسارگسیخته قیمت ها در جریان اجرای فازاول هدفمندی یارانه ها و افزایش فشار به خانوارهای کم درآمد به ویژه کارگران، نگرانی های جدیدی را در آغاز اجرای فازدوم هدفمندی یارانه ها برای آنها ایجاد کرده و از اینرو نمایندگان کارگران در نامه ای به علی ربیعی؛ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن انتقاد از شیب تند افزایش قیمت ها در فازدوم هدفمندی، نگرانی های خود از وارد شدن فشار دوباره به زندگی کارگران را اعلام کرده اند.

هادی ابوی در گفتگو با مهر با بیان این مطلب که نامه ای در انتقاد از افزایش اخیر قیمت ها در سبد هزینه های خانوار کارگری به علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نوشته ایم گفت: در این نامه از شیب تند قیمت ها و تصمیمات دولت درباره میزان افزایش قیمت ها در فازدوم هدفمندی انتقاد کردیم.

عضو هیئت مدیره کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران اظهارداشت: همچنین تاکید کردیم که شیب افزایش قیمت ها برای کارگران تُند است و از اینرو درخواست کردیم تا دولت همانگونه که برای گروه هایی مانند افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی سبد کالا در نظر گرفته است، این حمایت ها از کارگران نیز انجام شود.

ابوی خاطرنشان کرد: دولت در زمان تعیین حداقل دستمزد سال جاری در شورای عالی کار وعده داد که تورم کنترل خواهد شد، اما عملا این وعده محقق نشده و قیمت ها در حال افزایش است؛ بنابراین می توان گفت افزایش حداقل دستمزد امسال مشمولان قانون کار عملا قدرت خرید جدیدی نداشته است.

وی همچنین تاکید کرد: در برخی اقلام افزایش قیمت های جدید چشمگیر بوده است که این مسائل می تواند بار هزینه ای جدیدی را در زندگی میلیون ها خانوار کارگری کشور ایجاد کند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا