گوناگون

قدم اول در مدیریت صحیح نگاه امانتدارانه و تکلیف مدارانه است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید ابوالقاسم علیزاده ظهر پنجشنبه در همایش فرهنگ و مدیریت جهادی ابلاغ شعار “اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی” از سوی رهبر انقلاب را یک راهبرد و نقشه راه دانست و اظهار داشت: شعار امسال پیش از آنکه یک شعار باشد یک راهبرد است که رهبر فرزانه انقلاب با این نامگذاری می خواستند جهت درست را برای ما ترسیم کنند.

وی مشکلات فرهنگی را یکی از دغدغه های روز جامعه برشمرد و عنوان کرد: امروز دغدغه خیلی از افراد فرهنگ عمومی جامعه است که منظور از فرهنگ در واقع فرهنگ دینی، فرهنگ انقلابی، فرهنگ بسیجی و فرهنگ جهادی است که تا کنون طرح های زیادی در این زمینه مطرح شده است ولی خروجی نداشته اند.

در حال پرداخت خسارت عدم پیروی از دستور امام(ره) هستیم

معاون سیاسی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور بیان داشت: امام راحل در ماه سوم بعد از پیروزی انقلاب دستوری را مبنی بر ایجاد نهادی تحت عنوان امر به معروف و نهی از منکر به شورای انقلاب ابلاغ کردند که این دستور روی زمین ماند.

حجت الاسلام علیزاده افزود: اکنون ما در حال پرداخت خسارت عدم پیروی از دستور امام خمینی(ره) هستیم در صورتیکه اگر این دستور امام اجرایی می شد الان بعد از گذشت 35 سال از انقلاب اسلامی دغدغه فرهنگ را نداشتیم.

وی خاطر نشان کرد: بایستی حساسیت و توجه بیشتری نسبت به اندیشه ها و شعارهای رهبر معظم انقلاب داشته باشیم چرا که روی این اندیشه ها جهت گیری های درست و کارهای کارشناسی عمیقی صورت گرفته است.

معاون سیاسی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه به تشریح راهکارهای مدیریت راهبردی با تفکر جهادی پرداخت و عنوان کرد: نگاه راهبردی داشتن به حوزه مدیریت بسیار مهم است و احساس می شود یکی از خلاء های جدی حوزه مدیریت در جامعه ما مدیریت راهبردی است.

تفکر و برنامه ریزی دو عنصر مدیریت راهبردی

حجت الاسلام علیزاده اضافه کرد: منظور از مدیریت راهبردی علم و هنر ایجاد پیوند بین توانمندی های داخلی و فرصت های مدیریتی به منظور تحقق چشم انداز، اهداف، ماموریت ها، اجرای ارزیابی و کنترل تصمیمات با توکل، ایمان، بصیرت، هوشمندی، انعطاف، استحکام توام با آینده نگری، جامع نگری و نگرش سیستمی همراه با خلاقیت، نوآوری، یادگیری و توانمند سازی مستمر است.

وی دو عنصر تفکر و برنامه ریزی را در بحث مدیریت راهبردی حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: از جمله خصوصیات تفکر جهادی پیوند و بیعت با ولایت، ایمان و اخلاص، حریت در عبودیت، اطاعت آگاهانه و عدالت خواهی است.

معاون سیاسی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه بیان داشت: مدیریت جهادی نوعی امانت داری بوده و در واقع یک تکلیف نه حق و طلبکاری، خدمت نه ریاست و حکومت و هدایت نه سلطه و تحکم است.

حجت الاسلام علیزاده به 12 اصل به عنوان عناصر اصلی مدیریت راهبردی اشاره کرد و گفت: اولین اصل در این حوزه وجود مدیر کارآمد و خود ساخته است و مدیر کارآمد به کسی می گویند که هم دانش مدیریت را داشته و هم توان و انگیزه مدیریت را داشته باشد.

مدیریت با راهبرد غلط موجب ایجاد نگاه مالکانه می شود

وی از تفکر جهادی بعنوان دومین اصل مدیریت راهبردی یاد کرد و افزود: ارزش ها، برنامه ریزی، سند چشم انداز و سند ماموریت، توجه به شرایط محیطی، نگاه و رویکرد جامعه پویا، شناسایی توانمندی ها و منابع مادی و معنوی و نیروی انسانی مستعد و کارا از دیگر اصول مدیریت راهبردی هستند.

معاون سیاسی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور ادامه داد: جذب و سازماندهی استعدادها و عوامل موثر، آموزش و پرورش استعدادها متناسب با پیش روندگی شرایط جدید، بکارگیری و استفاده هوشمندانه از سرمایه های موجود و ارزیابی و کنترل موثر دیگر اصول مهم و اساسی در بحث مدیریت راهبردی هستند.

حجت الاسلام علیزاده با اشاره به اینکه تلقی و نوع نگاه به مدیریت خشت اول بنای مدیریت راهبردی با تفکر جهادی است اظهار داشت: معمولا نوع نگرش و نگاه اولیه به مدیریت راهبردی مسیر مدیریت را ترسیم و تنظیم می کند و یک مدیر را در مدار خاصی قرار می دهد.

وی انواع نگاه به مدیریت را شامل دو قسمت نگاه غلط و نگاه درست دانست و بیان داشت: مدیریت اگر در مسیر راهبرد غلط قرار گیرد نگاه مالکانه و شاهانه در آن ایجاد می شود و بدنبال آن منیت، کبر، منفعت شخصی و حزبی و نوعی دیکتاتوری در مدیریت بوجود می آید.

یکی از خلاء های جامعه مدیریت جهادی است

معاون سیاسی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه افزود: با وجود این شرایط زیرمجموعه برای اینکه کار خود را از دست ندهند مجبور به تملق و چاپلوسی شده و بدنبال آن فساد، ظلم، تقابل، بی ثباتی و تزلزل در دستگاه بوجود می آید و آن مجموعه بعد از خسارات فراوان با شکست مواجه می شود.

حجت الاسلام علیزاده گفت: در مسیر مدیریت صحیح قدم اول نگاه امانتدارانه و تکلیف مدارانه است و در این شرایط احساس مسئولیت شکل گرفته و مدیر از مشورت زیرمجموعه استفاده می کند و در عزل و نصب های خود به شایسته سالاری بیش از عوامل دیگز اهمیت می دهد.

وی ادامه داد: در مسیر مدیریت صحیح وجدان کاری و احساس آزادی شکل گرفته و زمینه رشد و پیشرفت فراهم می شود و این امور باعث استحکام دستگاه و بهره مندی هر چه بهتر از امکانات می شود.

معاون سیاسی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه در پایان سخنرانی خود عنوان کرد: جامعه ما دشمنان جدی و قسم خورده ای دارد لذا بایستی در بحث مدیریت ها بخصوص به خود آمده و خود را پیدا کنیم چرا که یکی از خلاء های جامعه ما همین خلاء مدیریت جهادی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا