گوناگون

قرآن سند هویت مسلمانان و شناسنامه فرهنگی ماست/ برای منحرف نشدن باید قرآن و اهل بیت(ع) را مبنا قرار دهیم

به گزارش خبرنگار مهر، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز 3 تیرماه در مراسم افتتاحیه بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم که در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، گفت: قرآن کریم چراغ هدایت و طریق معرفت است و آنان که آستان شریفش متوسل شده اند و از جرعه های گوارای این دریای معرفت نوشیده اند شایسته تکریم و کرامتند. هزار زن و مرد و کودک و نوجوان به این آستان به هوای کوی دوست گام نهاده اند تا فرهنگ و هنر اسلامی و قرآنی را در این سرزمین بالنده و باشکوه کنند. خدای متعال را شاکریم که ما را با قرآن مانوس کرد.

وی افزود: قرآن کتاب فضیلت و نسخه عدالت است. انسانها را به اندیشیدن و حرمت گذاشتن به اندیشه ها و دینداری توصیه می کند و روزگار شرک فریاد توحید سر می دهد و در زمانه اسارت بشر در بندهای درون و برون سرود آزادی و رهایی می خواند. در هنگامه خشونت و جنگ افروزی باران رحمت می بارد و در زمان نزاع و اختلاف ندای وحدت سر می دهد. در کشاکش هنجارها و خودپرستی ها بیرق عندالله اتقاکم می افروزد.

علی جنتی در ادامه سخنانش افزود: اما در روزگار ما که هنگامه دوگانه و خودپرستی و خودباوری و دین گریزی است کلید رهایی انسان چیست؟ آیا راهی جز بازگشت به فطرت قرآن و وحی و عترت وجود دارد.

وی گفت: اگر پرداختن به ظاهر آن مانند تلاوت و … امر مقدسی است اما قرآن به خاطر محتوایش اهمیت دارد. قرآن سرشار از رازهای نهفته است چرا که مخاطب آن انسان است و انسان موجودی پررمز و راز است. قرآن کتاب جاودانه است که همواره می تواند جوابگوی انسان پر رمز و راز باشد قرآن می تواند پاسخگوی نیازهای انسان امروزی هم باشد. همان طور که پاسخگوی نیازهای انسان گذشته بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه قرآن متعلق به انسان و برای انسان است، تصریح کرد: برای تأمین زندگی آن هم زندگی که همواره دارای تغییر و تحول است. تمام تحولات انسان سبب می شود که زندگی انسان لحظه به لحظه نو شود با هر وضعیتی انسان با رجوع به قرآن نکته تازه می یابد. قرآن کتاب هدایت است و در هر شرایطی راه انسان را نشان می دهد.

جنتی افزود: قرآن اختصاص به یک انسان که در یک قبیله زندگی می کرد، ندارد. بنابراین باید با مراجعه و پژوهش در قرآن رازهای نهفته آنرا کشف کرد و دائما باید در آن نوآوری شود چرا که قرآن کهنه نمی شود در واقع این انسانها هستند که کهنه می شوند. بنابراین با نو شدن زندگی باید رهنمودهای نو از قرآن استخراج کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این کتاب آسمانی ملاک یگانگی مسلمانان است. قرآن سند هویت مسلمانان و شناسنامه فرهنگی ماست اگر می خواهیم دچار انحراف نشویم باید قرآن و اهل بیت(ع) را مبنا قرار دهیم.

وی در پایان سخنانش اشاره کرد: نمایشگاه قرآن ایده ای بدیع و فرصتی است برای تمام ابتکارات و پژوهشهای قرآنی و این افتخاری است برای سرزمینی که قرآن را در طبق افتخار خود قرار داده است. امیدواریم برگزاری این نمایشگاه که در آستانه ماه میهمانی خداست فرصتی باشد تا با قرآن مانوس باشیم.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا