گوناگون

قرائت قرآن شجریان در مراسم ختم پدر

حاج علی اکبر فرزندش مهدی را همراه خود به جلسات قرآن می برد و تلاش می کرد در حالی که صدایش هنوز شکل نگرفته بود، به شیوه او قرآن بخواند. مهدی تا دوازده سالگی زیر سایه پدر و تحت تعلیم او با آواز خوانی آشنا شده بود مدتی نیز آواز خواند اما پس از درگذشت حاج علی اکبر و به واسطه معرفی دوستان نزدیک پدر خدمت حاج سید محمد عرب رسید تا آن صدای خوش را در خدمت تلاوت قرآن تربیت کند. مهدی پس از استادش به جایگاه اول قاریان مشهد رسید. او شاگردان زیادی به سبک قرائت استادش تربیت کرد.

محمدرضا شجریان در بیست و نه سالگی پدر به دنیا آمد و از چهار سالگی به مجالس قرائت پدر می رفت. در دوازده سالگی قرائتش از رادیو مشهد پخش شد. تا قبل از سال 46 که شجریان به تهران مهاجرت کند در رادیو مشهد به صورت افتخاری قرآن می خواند. پدر با آواز خواندن پسر موافق نبود و محمدرضا شجریان به همین دلیل تا چهار سال در رادیو تهران با نام «سیاوش بیدگانی» آواز خواند.

حاج مهدی پس از ملاقات استاد احمد عبادی نوازنده نامی سه تار دل قوی کرد و رضایت داد که پسر در راه موسیقی گام بردارد با این حال از او خواست که بخشی از تلاوت هایش را منتشر کند اما محمدرضا به دلیل جلوگیری از برخی سوءتفاهمات از این کار سر باز زد.

حاج مهدی شجریان در 18 اسفند سال 75 در گذشت و محمدرضا در مراسم او بار دیگر به قرائت آیاتی از قرآن پرداخت و دو سال بعد از آن اثر «به یاد پدر» را منتشر کرد و به خواسته پدر جامه عمل پوشاند.

flvplayer

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا