گوناگون

قفل بزرگترین معدن فسفات ایران پس از ربع قرن وعده شکست

81222272 5797389

فرماندار چرام از عملیاتی شدن روند فعالیت معدن چرام به عنوان یک رویداد اقتصادی خوب در دولت تدبیر امید یاد کرد وگفت: در اولین اقدام 51 هکتار زمین به سرمایه گذار واگذار شد.

ابراهیم فتاح پور به مناسبت روز صنعت ومعدن در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با دستور استاندارکهگیلویه وبویراحمد دستگاههای خدمات رسان برای واگذاری انشعابهای آب ،گاز و برق به شرکت بهره بردار فسفات چرام اعلام آمادگی کردند.

وی گفت: سرمایه گذار طرح هم اکنون در حال پیگیری روند مقدماتی تامین تاسیسات و خدمات زیربنایی و مراحل اکتشاف،استخراخ و بهره برداری ازاین طرح است.

فتاح پوروی اظهارکرد: عملیات اکتشافی معدن فسفات این شهر از سال 1349 آغاز و تا سال 1372 به طول انجامید و پس از آن مطالعات امکان سنجی فنی و اقتصادی شروع شد.

وی گفت: هم اینک برنامه عملیاتی و زمانبندی شده شرکت تحقیقات صنعت و معدن آیرما برای آغاز این طرح به استانداری کهگیلویه و بویراحمد تحویل شده تا اقدامات بعدی انجام شود.

فرماندار چرام با اشاره به اینکه شرکت بین المللی تحقیقات صنعت و معدن آیرما بزرگترین تولید کننده کنستانتره فسفات و کودهای شیمیایی در ایران تمام مجوزهای لازم در زمینه بهره برداری از این معدن عظیم را دریافت کرده، افزود: نقشه استخراج از سوی این شرکت نیز طراحی شده که این امر بیانگر پیشرفت و گذر از مرحله سخت پروژه است.

فتاح پور مزیت فسفات کوه لار (بناری) نسبت به فسفات منطقه شیخ هابیل بخش سرفاریاب چرام را ذخیره و حجم بالای آن دانست و بیان کرد: معدن فسفات منطقه شیخ هابیل به لحاظ غنا درصد بالایی از خلوص فسفات20 تا 22درصد را داراست.

وی اظهار کرد: بسیاری از مشتقات و کنسانتره فسفات مورد نیاز کشور از خارج تامین می شود و هزینه های ارزی قابل توجهی را به همراه دارد.

فتاح پور عنوان کرد: با سرمایه گذاری و استخراج ذخایر معدنی فسفات در منطقه چرام علاوه بر تامین فسفات مورد نیاز داخل می توان از خروج ارز از کشور نیز جلوگیری کرد.

وی ابراز داشت: با بهره برداری از معدن فسفات چرام و ساخت صنایع تبدیلی در این منطقه افزون بر سه هزار فرصت شغلی ایجاد می شود که با توجه به محرومیت استان کهگیلویه و بویر احمد می تواند دریچه ای رو به توسعه برای این استان باشد.

فرماندار چرام افزود: براساس تحقیقات زمین شناسی شهرستان چرام به لحاظ داشتن معادن مختلف بسیار غنی است و برای استفاده از این ظرفیت ها در آن دانشکده صنعت و معدن کهگیلویه و بویراحمد احداث و راه اندازی شده است.

مدیره شرکت تحقیقات صنعت و معدن آیرما ذخیره احتمالی معدن فسفات محدوده کوه لار (بناری) در چرام را 200 میلیون تن اعلام کرد و گفت: ذخیره قطعی این معدن نیز 82 میلیون تن است.

امیر احدی از شروع عملیات نقشه برداری هشت هکتار از51 هکتار زمین واگذار شده به این شرکت خبر داد وگفت:روند اجرایی این طرح وارد مرحله جدیدی شده است.

وی گفت: برق وآب مور نیاز این شرکت به میزان مورد نیاز تامین شده است اما با توجه به نیاز هر ساعت به 30هزار مترمکعب گار رفع نیاز این میزان گاز در حد مسئولیت مسئولان استانی نیست و رایزنی آن برای اخذ مجوز آن در حال پیگیری است.

احدی بیان کرد: عملیات اجرایی نیازهای تاسیساتی این شرکت تا سه ماه آینده انجام خواهد شد ولی فعالیت برای بازنمودن دهانه معدن و عملیات اکتشتاف به زودی آغاز خواهد شد.

احدی با اشاره به اینکه با بهره برداری از این معدن سالانه یک میلیون تن فسفات از معدن چرام استخراج می شود، اظهار کرد: قابلیت استخراج آن سالانه به تدریج قابل افزایش است.

مدیر شرکت بین المللی تحقیقات صنعت و معدن آیرما بیان کرد: با بهره برداری اولیه از این معدن برای 400نفر و در دراز مدت برای یک هزار و 200 نفر به طور مستقیم شغل ایجاد می شود.

وی افزود: مطالعات و اقدامات لازم برای بهره برداری از معدن فسفات چرام (کوه لار)شامل چند فاز انجام گرفته است و در آینده نزدیک عملیات اجرایی اکتشاف و استخراج آن آغاز خواهد شد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد اجرای شدن فرایند عملیات مقدماتی و زیرسیاختی معدن فسفات چرام را بیانگر توجه دولت تدبیر و امید به بخش تولید و حمایت از بخش خصوصی دانست.

سید موسی خادمی حمایت بخش صنعت و معدن را از سیاست های دولت یازدهم اعلام کرد و افزود: آمادگی کامل برای تامین منابع تسهیلاتی، صدور مجوزها و تسهیل در امور به منظور بهره برداری از معدن فسفات چرام وجود دارد.

وی تصریح کرد: دستگاه های خدمات رسان شامل آب، برق، گاز و راه همکاری خوبی شرکت بهره بردار معدن فسفات چرام داشته اند.

خادمی یادآور شد: تکمیل زنجیره تولید معدن فسفات چرام با 82 میلیون تن ذخیره می تواند طرح مناسبی برای تولید و اشتغالزایی در این منطقه باشد.

ذخیره کلان معدن فسفات چرام و محصولات شیمیایی حاصل از آن شامل اسید فسفریک ،کودهای فسفاته، دی کلسیم فسفات، تری پلی فسفات، اسید فسفریک خوراکی و فسفر از جمله محصولات استراتژیک و بسیار ارزشمند در چرخه صنعتی کشور به ویژه صنعت پتروشیمی و پالایشگاهی کاربرد ویژه ای دارد.

کوه لار از رشته های زاگرس واقع در استان کهگیلویه و بویر احمد در جنوب غربی کشور منبع بسیار غنی از این ماده معدنی شناخته شده است و در صورت سرمایه گذاری از ظرفیت اقتصادی و اشتغالزایی خوبی نیز برخوردار است.

فاصله این معدن تا نزدیک ترین فرودگاه یعنی فرودگاه شرکت نفت گچساران 70 کیلومتر و تا نزدیکترین خط آهن 300 کیلومتر و فاصله با اولین بندر (بندر ماهشهر) 270 کیلومتر است.

ذخیره معدنی فسفات کوه لار (بناری) در 12 کیلومتری شهرستان 32هزار نفری چرام در 150 کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

671 مظفر عدالت نسب

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا