گوناگون

قم می‌تواند پیشتاز تحول در علوم انسانی باشد

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام محمدصادق صالحی منش ظهر پنج شنبه در مراسم افتتاح دو پروژه عمرانی در پردیس فارابی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه قم یک شهر فرهنگی است اظهار داشت: امروز در حوزه علمیه قم ۱۵ مرجع تقلید جهان تشیع فعالیت می‌کنند.

وی افزود: حضور جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، هزار نفر از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه و ۱۰۰ هزار طلبه مشغول به تحصیل یا تبلیغ از دیگر ویژگی‌های قم است که نشان می‌دهد این شهر چه اهمیتی برای تشیع دارد.

استاندار قم گفت: همچنین در این شهر ۳۰۰ پژوهشگاه علمی و تبلیغاتی وجود دارند که هر یک از بهترین اساتید حوزه و دانشگاه استفاده می‌کنند و در فضای مجازی اثرگذار هستند.  

حجت‌الاسلام صالحی‌منش ابراز داشت: مقام معظم رهبری هفته گذشته در پیامی که برای دوره جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی مرقوم فرمودند به مهندسی فرهنگی و نوسازی نظام علمی کشور و همچنین تحول در علوم انسانی اشاره کردند که این امور هنوز به سرانجام مطلوب نرسیده است.

وی ادامه داد: به تعویق انداختن این امور خسارت بزرگی متوجه انقلاب و کشور خواهد کرد که برای ایجاد این هماهنگی میان حوزه و دانشگاه در شهر قم ظرفیت‌های خوبی داریم.

لزوم توجه دولت به دانشگاه‌ تهران

رئیس پردیس فارابی دانشگاه تهران هم در این مراسم با اشاره به اهمیت مسئله وحدت حوزه و دانشگاه اظهار داشت: پردیس فارابی در این مسیر گام برمی‌دارد و در این راستا اقدام به راه‌اندازی رشته‌های مرتبط کرده است.

وی با اشاره به مشکلات مالی دانشگاه تهران گفت: وقتی قرار است به کیفیت توجه کنیم، نمی‌توانیم درگیر مسائلی مانند پرژه‌های عمرانی یا حقوق پرسنل باشیم.

سید محمد مقیمی ادامه داد: در برخی از دانشکده‌های دانشگاه تهران حق التدریس اساتید پنج ماه عقب افتاده و در چنین شرایطی کیفیت تدریس استاد به مخاطره می‌افتد.

وی با اشاره به اهمیت تامین زیرساخت های عمرانی در پردیس فارابی دانشگاه تهران اظهار داشت: پرسنل پردیس قم دانشگاه در روز هفت ساعت کار مفید دارند.

رئیس پردیس فارابی دانشگاه تهران گفت: فعالیت‌های کمیسیون علوم انسانی دانشگاه تهران به پردیس فارابی محل شده و مرکز تبادلات پژوهشی با حوزه علمیه قم هم در این پردیس راه‌اندازی شده است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های این پردیس برای گسترش فعالیت‌های خود در حوزه علوم انسانی اسلامی افزود: ما آمادگی داریم که هر پنج ماه یک پروژه بزرگ افتتاح کنیم اما دانشگاه تهران باید اهتمامش به مسئله ارتقای کیفیت باشد که این هم نیاز به حمایت دولت دارد.

مقیمی خاطرنشان کرد: اینکه مدام بخواهیم با استفاده از شهریه دانشگاه‌ها را اداره‌ کنیم، ساده‌ترین راه حل است اما بهترین آن نیست. دانشگاه‌ها باید به دیگر منابع درآمدی از جمله انجام پژوهش‌های دستگاه‌های دولتی توجه کنند.

به گفته وی از دو پروژه‌ای که امروز در این پردیس افتتاح شدند، یکی مربوط به دانشکده مدیریت و حسابداری است که با ۵۶۰۰ متر زیربنا در پنج طبقه در ۱۴ ماه به بهره‌برداری رسیده است.

پروژه دیگر خوابگاه دخترانه است که با استفاده از مصوبات سفر رهبر انقلاب به قم در مدت ۲۷ ماه و با زیربنای ۴۴۰۰ مترمربع ساخته شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا