گوناگون

قوانين منع كننده سيگار در كشورهاي مختلف

سلامت نیوز: بر اساس آمارهاي گوناگون، بالغ بر 12 تا 15 ميليون نفر در ايران سيگاري هستند، كه حدود 3 درصد را زنان و 28 درصد را مردان شامل مي شود .طبق آمارهاي گرفته شده سالانه در ايران 65 ميليارد نخ سيگار مصرف مي شود.از سوي ديگر 28درصد از زنان ايران قليان مي كشند.

مالزي
وزير بهداشت مالزي اعلام كرد شهر مالاكا كه جزيي از ميراث جهاني شمرده مي شود، به اولين شهر عاري از دود سيگار در اين كشور بدل مي شود.افرادي كه اين قانون را زيرپا بگذارند 300 رينگيت (100دلار) جريمه خواهند شد، البته ممكن است جريمه تا حداكثر 5000 رينگيت افزايش يابد.

اروگوئه
اين كشور بزرگ ترين تصاوير هشداردهنده روي پاكت هاي سيگار را دارد كه 80 درصد سطح پاكت را مي پوشاند و در رده هاي بعدي مكزيك (65 درصد) و موريتاني (نيز با 65 درصد) قرار دارند.

تركمنستان
تنها كشور سابق اتحاد شوروي كه ممنوعيت شديدتري از قزاقستان در زمينه سيگاركشيدن اعمال كرده است، كشور همسايه آن تركمنستان است كه رهبر سابق آن صفر مراد نيازوف، سيگار كشيدن حتي در خيابان ها را ممنوع كرد.

برزيل
بر اساس قانون جديد استعمال سيگار در تمام اماكن سرپوشيده اين كشور ممنوع مي شود و با متخلفان برخورد قانوني خواهد شد. همچنين به موجب اين قانون هر نوع تبليغات دخانيات مثل پوستر و بنر در مراكز فروش و تجاري ممنوع مي شود. در گذشته اين ممنوعيت فقط محدود به آگهي هاي تلويزيون، راديو و بيلبوردها بود. علاوه بر اين اقدامات علايم هشدار دهنده بهداشتي در دو طرف بسته بندي هاي سيگار نيز چاپ مي شوند تا به مصرف كنندگان خطرات استعمال دخانيات و پيامدهاي خطرناك آن را يادآوري كنند.

امريكا
ايالت كاليفرنياي امريكا يكي از سخت ترين و سنگين ترين قوانين را نسبت به مصرف سيگار در اماكن عمومي در جهان دارد.از سال 1993 سيگار كشيدن در داخل و در فاصله 5/1 متري از اماكن عمومي ممنوع شده است. در حال حاضر اين فاصله تا 6 متر اضافه شده و تقريبا تمام اماكن عمومي را در بر مي گيرد.سيگاري هاي نيويورك در مواجهه با اقدامات جديد براي بالابردن قيمت سيگار و محدود كردن محل هاي سيگار كشيدن با دردسر بيشتري روبه رو شده اند
به گزارش خبرگزاري فرانسه افزايش ماليات بر سيگار در نيويورك قيمت سيگار در اين شهر را به بالاترين نرخ در آمريكا، يعني به حدود 11 تا 15 دلار در هر پاكت سيگار، يا 75 سنت به ازاي هر نخ سيگار رساند. شهردار نيويورك، مايكل بلومبرگ، يك سيگاري سابق كه اكنون يه يك ضدسيگار پرحرارت بدل شده است، براي اولين بار از اين ايده مقامات بهداشتي براي غيرقانوني كردن سيگار كشيدن در پارك ها و كنار ساحل حمايت كرد.از سال 2009 در تمامي 50 ايالت امريكا تلفن هاي رايگان جهت مشاوره با افراد آموزش ديده در زمينة ترك سيگار راه اندازي شده است.

نروژ
در نروژ كه سيگار كشيدن در مكان هاي دربسته عمومي در آن ممنوع است،در پيروي از چند كشور غربي ديگر مانندايرلندو ايسلند از ابتداي سال 2010 نمايش سيگار را در فروشگاه ها ممنوع كرد تا ميل به خريد سيگار را كاهش دهد. و باز هم شركت سيگارسازي فيليپ موريس توليدكننده سيگارهاي مارلبورو اعلام كرد براي مقابله با قانون جديدي در نروژ كه نمايش سيگار در فروشگاه ها را ممنوع مي كند، به دادگاه شكايت مي كند. رئيس اداره بهداشت نروژ در اين باره گفت: «اين اقدام شركت فيليپ موريس نشان مي دهد كه ما در مسير درست قرار داريم.»

آفريقاي جنوبي
مقامات بهداشتي آفريقاي جنوبي در حال بررسي اعمال قوانين سخت تر ضدسيگار در اين كشور هستند و پيشنهاد كرده اند سيگار كشيدن در مكان هاي دربسته كاملاممنوع شود. آنها پيشنهاد كرده اند حتي دود كردن سيگار در مكان هاي سر بازي مانند كنار ساحل هم غيرقانوني شود.به گزارش خبرگزاري فرانسه استاديوم ها، باغ وحش ها، غذاخوري ها از جمله مكان هايي هستند كه ممكن است مشمول قانون جديد شوند. در سواحل سيگار كشيدن فقط هنگامي مجاز خواهد بود كه فرد سيگاري دست كم 50 متر از نزديك ترين فرد ديگر فاصله داشته باشد.

كرواسي
كرواسي از ماه مه 2009 ممنوعيت سيگار كشيدن در مكان هاي عمومي را اعمال كرد كه بر اساس استانداردهاياتحاديه اروپااست كه اين كشور اميدوار است تا سال 2012 به آن بپيوندد.

صربستان
روشن كردن سيگار در اغلب مكان هاي عمومي ممنوع است.جريمه زيرپا گذاشتن اين ممنوعيت 50 يورو (64 دلار) براي افراد و تا 10000 يورو براي شركت ها است.بر اساس آمار سازمان جهاني بهداشت كشورهاي بالكان محل سكونت قهارترين سيگاري هاي اروپا است، به طوري كه 30 تا 40 درصد افراد بزرگسالان اين كشورها دچار اين اعتياد هستند.

لبنان
بهشت سيگاري ها جهنم مي شود: ممنوعيت سيگار در مكان هاي عمومي لبنان ممنوعيت سيگار كشيدن در مكان هاي عمومي شامل كافه ها و رستوران هاي لبنان بر اساس قانوني جديدي كه جريمه هاي سنگيني براي متخلفان در نظر گرفته است، به اجرا در مي آيد.به گزارش خبرگزاري فرانسه در لبنان، كشوري كه «بهشت سيگاري ها» شمرده مي شد، قانوني كه در سال گذشته اجراي آن شروع شد، سيگار كشيدن در فرودگاه ها، بيمارستان ها و مدارس را ممنوع كرده بود اما اكنون اين ممنوعيت به ساير مكان هاي عمومي نيز گسترش پيدا مي كند: بر اساس اين قانون تبليغات دخانيات نيز كه مسوول گرايش جوانان به سيگار كشيدن دانسته مي شود، ممنوع مي شود.سيگاري هايي كه در فضاهاي عمومي دربسته سيگار روشن كنند، با جريمه 90 دلاري مواجه مي شوند، و صاحبان رستوران ها و كافه ها كه نسبت به تخلف از اين قانون در محيط كارشان چشم پوشي كنند از 900 تا 2700 دلار جريمه خواهند شد.

عربستان
استعمال دخانيات در مكان هاي عمومي اين كشور از جمله رستوران ها ممنوع است.استعمال مواد دخاني در ادارات دولتي، رستوران ها،فروشگاه ها و مراكز خريد اين كشور غير قانوني تلقي مي شود. همچنين از فروش تنباكو به افراد زير 18 سال ممانعت به عمل مي آيد.

اسپانيا
براي كاهش استفاده از سيگار در اماكن عمومي لايحه اي را به تصويب رساند كه براساس آن مصرف سيگار در محل كار و اماكن عمومي تا 600 يورو جريمه خواهد داشت. جريمه اي كه براي اولين بار 30 يورو و تكرار آن تا 600 يورو جريمه خواهد داشت.

يونان
45 درصد كل جمعيت يونان سيگار مي كشند. در اين كشور 31 مركز ترك سيگار وجود دارد كه 12 مركز آن در آتن فعال هستند. هرچند افزايش استعمال دخانيات در ميان زنان يونان افزايش قابل توجهي داشته اما هنوز مردان اين كشور بيشترين بخش از جمعيت سيگاري ها را تشكيل مي دهند. ميانگين سن آغاز استعمال دخانيات در يونان براي پسران 12 سال و دختران 15 سال اعلام شده است.

قزاقستان
قزاقستان پيش از اين سيگار كشيدن در مكان هاي عمومي مانند استاديوم ها و ايستگاه هاي حمل و نقل عمومي را ممنوع كرده است، اما مقررات جديد اين ممنوعيت را علاوه بر اين تمام كافه هاي و رستوران هاي پردود اين كشور آسياي مركزي گسترش مي دهد.

روسيه
خريد و فروش سيگار به افراد 18 سال در برخي فروشگاه ها و منع استعمال دخانيات در مراكز عمومي از قبيل ايستگاه هاي مترو، سينماها و مراكز دولتي را ممنوع اعلام كرده است اما سيگار كشيدن در كافه ها و رستوران ها يك امر معمول است. روسيه از 26 ژوئيه 2010 هشدارهاي بهداشتي بارزي را براي اولين بار روي پاكت هاي سيگار قرار داد تا سيگاري ها را در اين كشور معتاد به نيكوتين با پيام هاي در مورد چين و چروك و ناتواني جنسي شوكه كند.اين قوانين جديد شامل هشدارهايي معطوف به زنان جوان، مانند پيام هايي درباره پيري زودرس پوست و آسيب ناشي از سيگاركشيدن در حين بارداري است.

تركيه
جريمه كشيدن سيگار در اماكني كه لوح ممنوع بودن سيگار در آن نصب شده است 500 لير (حدود ؟دلار ) است.

ونزوئلا
رييس جمهوري ونزوئلااعلام كرد كه مصرف الكل و سيگار در محافل عمومي و خيابان ها ممنوع است و افراد خاطي جريمه مي شوند.«هوگو چاوز» طي بيانيه يي اعلام كرد كه نيروهاي پليس و ارتش پس از اجراي اين قانون تمامي افرادي را كه خارج از ساعات مقرر در خيابان ها و يا زاغه ها به فروش مشروبات الكلي مي پردازند، دستگير كرده و روانه زندان مي كنند.

فرانسه
از تاريخ 1 فوريه سال 2007 قدم مهمي را براي پيشگيري و كاهش مصرف سيگار در اين كشور آغاز كرد. قانون شكني در اين مورد در كشور فرانسه جريمه يي 450 يورويي دارد.

انگلستان
تقريبا در تمام اماكن عمومي سيگار كشيدن ممنوع است. افرادي كه در ادارات، رستوران ها، وسايل نقليه عمومي و مانند آن سيگار بكشند تا 80 دلار جريمه خواهند شد. اين در حالي است كه اين جريمه شامل افرادي كه به سيگاري ها اجازه سيگار كشيدن در اين اماكن را بدهند نيز خواهد شد.در شهر منچستر انگليس نيز افرادي كه ته سيگار خود را در خيابان ها بيندازند ؟پوند جريمه خواهند شد و براي متخلفان برگه هاي جريمه ثابت صادر مي شود.دولت بريتانيا در حال بررسي اين موضوع است كه شركت هاي دخانيات را وادار كند براي كاهش جاذبه سيگار كشيدن محصولات خود را در بسته بندي هاي ساده عرضه كنند.اندرو لنزلي از مقامات وزارت بهداشت انگليس هشدار داده كه برخي از كودكان به علت رنگ و طراحي هاي جذاب پاكت هاي سيگار به استعمال آن جذب مي شوند.
سه تا از بزرگ ترين شركت هاي سازنده سيگار در برتانيا، ايمپريال توباكو، جاپان توباكو ايتنترنشنال و بريتيش امريكن توباكو به دنبال لغو اين ممنوعيت از طريق دادگاه ها بودند.

هندوستان
از اكتبر سال 2008 مصرف سيگار در اماكن عمومي اين كشور ممنوع اعلام شد و هر كسي كه از اين لحاظ قانون شكني كند تا 4.5 دلار جريمه خواهد شد. هر گونه تبليغ مستقيم و غير مستقيم محصولات دخاني و فروش آنها به كودكان نيز بر طبق قانون اين كشور ممنوع است.

ايرلند جنوبي
يكي از سنگين ترين قوانين را بر ضد سيگاري ها از سال 2004 وضع كرده است. استعمال سيگار در مكان هايي همچون رستوران ها، ادارات و كلوپ هاي اين كشور ممنوع و براي متخلفين جريمه يي تا سه هزار يورو در نظر گرفته شده است. مقامات عالي رتبه اين كشور مدعي هستند اين طرح موجب شده حداقل هفت هزار نفر ايرلندي كشيدن سيگار را ترك كنند.

ويتنام
سيگار كشيدن در مدارس، مهدكودك ها، سينماها، ساختمان هاي دولتي و وسايل نقليه عمومي ممنوع است.اين كشور ماليات دخانيات را بالاخواهد برد تا تقاضا براي سيگار كاهش دهد.مردان در نواحي روستايي ويتنام نيز مانند با پيپ هاي سنتي بزرگ ساخته شده از بامبو كه با تنباكوي قوي پر شده است، دخانيات را استعمال مي كنند.

چين
چين بزرگ ترين توليد كننده و مصرف كننده محصولات دخاني در جهان است.از ماه مه سال 2008 و قبل از شروع بازي هاي المپيك، مقامات اين كشور سيگار كشيدن را در بسياري از اماكن عمومي پكن، پايتخت اين كشور ممنوع اعلام كردند. اين اقدام دولت با هدف كاهش مصرف سيگار در ميان 350 ميليون سيگاري در اين كشور صورت گرفت.تقريبا يك سوم تمام سيگارهاي جهان در چين دود مي شوند و يك چهارم مردم اين كشور معتاد به مصرف سيگار هستند.

سوئد
در ماه اخير ممنوعيت استفاده از سيگار در رستوران ها و اماكن عمومي اين كشور جهت جلوگيري از ايجاد مزاحمت براي افراد غيرسيگاري اجرا مي كند. اجراي اين قانون با حمايت اكثريت شهروندان سوئدي روبه رو بود. هم اكنون 85 درصد سوئدي ها از ممنوع شدن استعمال دخانيات در رستوران ها و 77 درصد از ممنوعيت سيگار در كلوپ هاي شبانه حمايت كرده و 70درصد از سيگاري ها نيز موافق اجراي اين قانون در اماكن عمومي هستند.

ژاپن
در توكيو سيگار كشيدن در كافه ها و رستوران ها آزاد است، اما سيگار كشيدن در پياده روها ممنوع است.

كانادا
اين كشور يكي از كمترين نرخ هاي مصرف سيگار را در جهان دارد. بعد از اعلام ممنوعيت مصرف سيگار در اماكن عمومي و ادارات و همچنين تصويب قانون ثبت تصاوير هولناك روي پاكت هاي سيگار، اين آمار باز هم كاهش داشته است.در كانادا حتي ساخت اتاق هاي مخصوص مصرف دخانيات مجاز نيست.اكنون در شش ايالت و منطقه كانادا و استراليا مصرف دخانيات در خودروهايي كه سرنشين كودك دارند ممنوع شده است.كانادا اولين كشوري كه در سال 2001 تصاوير هشداردهنده بزرگ روي پاكت سيگار قرار داد، از هر 10 سيگاري سابق، سه نفر گفته بودند كه اين تصاوير آنها را به ترك سيگار واداشته است، و يك چهارم سيگاري ها هم گفتند اين تصاوير به ترك آنها كمك كرده است.

در امارات هم اكنون 60 مركز ترك سيگار فعال هستند.وزير بهداشت امارات اعلام كرد كه دولت در نظر دارد هر سال در كشور دو مركز ترك سيگار را احداث كند. اخيرا وزارت بهداشت پيشنهاد داده بود تا قيمت دخانيات هر دو سال دو برابر شود تا سيگاري ها به خصوص جوانان تشويق به ترك آن شوند.همچنين اعلام شد خودرو هايي كه كودكان سرنشين آن هستند و پارك ها نيز به زودي جزو اماكن عمومي مشمول ممنوعيت استعمال سيگار قرار مي گيرند. فروش سيگار نيز به افراد زير 20 سال ممنوع شد.از ديگر برنامه هاي دولت امارات ممنوعيت تبليغات دخانيات است.

آمار مصرف كنندگان سيگار در ايران
بر اساس آمارهاي گوناگون، بالغ بر 12 تا 15 ميليون نفر در ايران سيگاري هستند، كه حدود 3 درصد را زنان و 28 درصد را مردان شامل مي شود .طبق آمارهاي گرفته شده سالانه در ايران 65 ميليارد نخ سيگار مصرف مي شود.از سوي ديگر 28درصد از زنان ايران قليان مي كشند. سرانه مصرف سيگار در ايران براساس آمارهايي كه مراكز و مسوولين داخلي اعلام مي كنند چيزي نزديك به 1050 تا 1176 نخ در سال براي هر بزرگسال است. 121 كشور جهان جزو پرمصرف ترين كشورها در دخانيات هستند كه كشور ايران در رتبه 67 قرار دارد.خديجه محصلي،كارشناس دبيرخانه كشوري كنترل دخانيات وزارت بهداشت گفته:«3 درصد از گروه سني 13 تا 15 سال سيگاري هستند و از اين ميزان، 5 و يك دهم درصد را پسران و 9 دهم درصد را دختران تشكيل مي دهند.» مردان سيگاري حدود 12 نخ و زنان سيگاري روزانه 5 نخ سيگار مي كشند. براساس اخرين امار وزارت بهداشت 09/11 درصد جمعيت 15 تا 64 سال شامل 21/13 زنان و 0/81 درصد مردان به طور روزانه مصرف كننده مواد دخاني در كشور هستند.

آمار مصرف كنندگان سيگار در جهان
آمارها از 187 كشور جهان حاكي از آن است كه در سال 2012 ميلادي، 967 ميليون نفر روزانه سيگار كشيده اند در حالي كه اين آمار در سال 1980 ميلادي 721 ميليون نفر بوده است. در بررسي هاي آماري همچنين مشاهده مي شود چندين كشور بزرگ جهان همچون بنگلادش، چين و روسيه طي سال هاي اخير بيشتر با افزايش تعداد مصرف كنندگان سيگار روبه رو بوده اند.همچنين در سال 2010، حدود 200 ميليون زن در سراسر جهان سيگار مصرف مي كردند.

تجارت سيگار
گردش مالي محصول سيگار در كشور سالانه 4هزار و 500 ميليارد تومان است كه 55درصد اين رقم يعني 2هزار و 500 ميليارد تومان سهم قاچاق سيگار است و هزار و 500ميليارد تومان نيز سهم واردات و توليد داخل مي شود. براساس آمار ارائه شده، سالانه پنج هزار و 600 ميليارد نخ سيگار در دنيا مصرف مي شود كه تجارتي معادل 330ميليارد دلار در سال را به خود اختصاص مي دهد.
منبع: روزنامه اعتماد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا