گوناگون

لزوم توجه والدین به سلامت فکری فرزندان از دوران کودکی/تشویق فرزندان مقدم بر تهدید است

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی پیش از ظهر امروز در مراسم رونمایی از نخستین نرم افزار جامع نوزادی با اشاره به اینکه زحمات زیادی برای تهیه این نرم افزار کشیده شده است، اظهار داشت: بخش عمده ای از مبحثی که رهبر انقلاب از سبک زندگی اسلامی مطرح کردند به دوران کودکی افراد برمی گردد.

وی با اشاره به اینکه موضوعات مختلفی در حوزه کودک وجود دارد که لازم است کارشناسان امر به آنها توجه کنند، ادامه داد: اگر در این راستا به درستی عمل نشود به یقین خلاهای زیادی برای خانواده ها ایجاد می شود و غربی ها سعی می کنند که الگوی تربیت خود را به ما ارائه دهند.

امام جمعه موقت اصفهان با بیان آیه ای از قرآن کریم که “مال و فرزند زینت زندگی دنیاست”، به بخشی از موضوعات مهمی که لازم است برای تربیت کودکان به آنها توجه شود اشاره و ابراز داشت: تأثیر والدین بر نطفه، تأثیر علم و معنویت پدر و مادر در کودک، مبحث چله داشتن پدر و مادر برای انعقاد نطفه، تأثیر وضعیت گذشته و اعمال در کودک، افزایش اثرپذیری کودک همراه با رشد عقلی، اثر وضعی غذا در تربیت اولاد، تأثیر ایمان و اخلاق و اعمال پدر و مادر در فرزند از مهم ترین این موارد است.

وی با اشاره به اینکه روز اول محرم مصادف با روزی است که حضرت زکریا برای فرزندآوری دعا فرمود، تاکید کرد: قرائت آیات اول سوره مریم برای افرادی که در زمینه بارداری مشکل دارند در این ایام توصیه شده است.

آیت الله مهدوی در ادامه به دیگر موضوعات مهم در این زمینه اشاره و بیان داشت: فاصله بارداری، راهکارهای تربیت اراده نوزاد، تأثیر دعا برای قرة العین بودن نوزاد، برکت اولاد برای پدر و مادر، خواص غذاها و میوه ها در تربیت اولاد، دختر یا پسر بودن فرزند و اینکه ترجیح با جسم است یا فکر، تفاوت روش های تربیتی دختران و پسران، تأثیرات اذان و اقامه و تلاوت قرآن در زمان شیردهی به فرزند، عدالت در تربیت فرزندان، اتحاد روش والدین در تربیت، هدیه دادن به فرزندان، بوسیدن و اظهار محبت به اولاد از دیگر مواردی است که باید مورد توجه کارشناسان برای تهیه موارد آموزشی تربیت کودک باشد.

وی با اشاره به اینکه در بحث تربیت فرزندان سه نوع حجابی، عتابی (سرزنش)، و عقابی (تنبیه جسمی) مطرح است، تاکید کرد: بهترین نوع تربیت حجابی است که والدین بدون سرزنش فرزند تنها میان خود و فرزند فاصله ایجاد می کند و این نکته را نیز والدین نباید فراموش کنند که حسن فعلی و فاعلی کودک را تفکیک کنند به این معنا که کودک تحقیر نشود بلکه عمل وی مورد نکوهش باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: سن  آموزش احکام به فرزندان، آموزش اصول دین از 4 سالگی، تعلیم منافع و مصالح اعمال در راستای اقناع فکری اولاد، آموزش نظم از دوران کودکی که موجب برکت وقت و موفقیت است، آموزش مراقبت از حقوق دیگران، تعلیم قصه های دینی از دیگر مباحث مهم در این زمینه است.

وی اضافه کرد: باید توجه کنیم که حکم اخلاقی و شرعی برخی مسایل همانند کتک زدن ممکن است متفاوت باشد که در این گونه مواقع  اخلاق بر احکام شرعی ارجحیت دارد.

آیت الله مهدوی در زمینه تربیت روحی فرزندان نیز بیان داشت: مطابق روایات مهم تر از کسب مال سلامت جسم و مهم تر از سلامت جسم صحت فکر است و والدین باید در این زمینه دقت های لازم را در تربیت کودکان خود  مبذول دارند.

 
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا