گوناگون

لزوم توسعه شبکه ایستگاه‌های هواشناسی گرمسار و آرادان/ ضرورت کاهش تعرفه برق مصرفی در گرمسار

به گزارش خبرنگار مهر، غلامرضا حسنی غربا عصر سه شنبه در جلسه مشترکی با نماینده مردم شهرستان گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی در محل اداره هواشناسی گرمسار با تشریح وضعیت ایستگاه های هواشناسی این شهرستان اظهار داشت: این شهرستان دارای دو ایستگاه سینوپتیک و خودکار در شهرهای گرمسار و ایوانکی است که ایستگاه هواشناسی ایوانکی درحال انتظار برای تخصیص اعتبار به منظور جذب نیرو است تا با تامین نیروهای لازم، ایستگاه آن عملیاتی و به بهره برداری برسد.

وی همچنین گفت: ایستگاه اقلیم شناسی آرادان نیز با توجه به شهرستان شدن این منطقه، با تامین اعتبار به ایستگاه خودکار تبدیل خواهد شد.

4 ایستگاه خودکار هواشناسی در استان سمنان فعالیت می کنند

مدیرکل هواشناسی استان سمنان با تاکید بر اینکه توسعه ایستگاه شبکه های هواشناسی در کشور به سمت خودکار شدن است گفت: چهار ایستگاه خودکار در استان سمنان داریم که در شهرستان گرمسار نیز نیاز به توسعه شبکه ایستگاه های هواشناسی آن است و به این منظور ایستگاه خودکار این شهرستان طی ماه های آینده عملیاتی می شود.

حسنی غربا تصریح کرد: با توجه به اینکه استان سمنان دارای پنج اقلیم متفاوت با ویژگی های خاص و متاثر از خزر تا بیابان است که نیاز به ایستگاه های هواشناسی تخصصی در آن است و این ویژگی ها هم مزیت و هم فرصت است.

وی گفت: متاسفانه در گذشته چندان در توسعه شبکه ها و تجهیزات ایستگاه های هواشناسی استان کار نشده است و نیاز به سیستم ها و شبکه های راداری برد کوتاه داریم.

32 مخاطره جوی در ایران اتفاق می افتد

مدیرکل هواشناسی استان سمنان برآورد اعتباری مورد نیاز اداره کل هواشناسی استان سمنان را 22 میلیارد و 100 میلیون ریال دانست و ادامه داد: کشور از مخاطرات جوی مانند خشکسالی و سیلاب ها و … آسیب دیده است که این نشان از دو فاکتور تغییر اقلیم و افزایش پدیده های جوی است ولیکن در سال های گذشته نمود چندانی نداشت و نگاه تا امروز نگاه بعد از بحران بود، اما اکنون تغییر نگرش از مدیریت بعد از بحران به مدیریت قبل از بحران تبدیل شده است.

حسنی غربا تاکید کرد: 36 مخاطره جوی در دنیا وجود دارد که 32 مورد آن در کشور ایران اتفاق می افتد و در این راست هشت مورد از این مخاطرات جوی استان سمنان را تحت تاثیر خود قرار داده است.

وی همچنین گفت: خشسکسالی طی سالجاری بیش از 200 الی 300 میلیارد تومان به استان سمنان خسارت وارد کرده است که در صورت هماهنگی و همکاری با هواشناسی می توان میزان این آسیب ها را کاهش داد و بایستی حتی کوچ عشایر نیز با توجه به شرایط اقلیمی باشد.

استان سمنان از نظر اقلیمی مستعد کشت محصولات زعفران، زیره و زرشک است

مدیر کل هواشناسی استان سمنان راهکار کاهش آسیب های مخاطرات جوی و بحران را شناسایی نقاط آسیب پذیر وتحقیق و مطالعه ،تجهیز و نگهداری و بروز رسانی طرح های اجرا شده در حوزه های مختلف ذکر کرد و گفت:در این خصوص نیز نیازمند رفع خلاءهای قانونی برای اجرا، بررسی شیوه اجرای دقیق قوانین مرتبط با کاهش مخاطرات و اقدامات فرهنگی برای آشنایی مردم با این مخاطرات است.

حسنی غربا گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی و قرار گیری این استان در مناطق خشک کشور به منظور افزایش در آمد و اقتصاد پایدار و کاهش آسیب های اقتصادی ناشی از خشکسالی نیازمند تغییر الگوی کشت برخی محصولات کشاورزی است.

 وی افزود: استان سمنان از نظر اقلیمی مستعد کشت محصولات زعفران، زیره و زرشک است ولیکن مانند استان های خراسان رضوی، جنوبی و شمالی و کرمان بر روی این سه محصول که خواستگاه زیادی دارد کار نشده است در صورتی که این محصولات ترجیح اقتصادی بالا، مصرف کم آب و بازدهی بالا دارد، ضمن آنکه مزارع زرشک می تواند در صنعت گردشگری استان نیز نقش قابل توجه داشته باشد.

تعرفه قیمت برق گرمسار برای سه ماه تابستان کاهش داده شود

مدیر کل هواشناسی استان سمنان اظهار داشت: کلیه طرح های بزرگ در حوزه کشاورزی، صنعتی (آلاینده جوی) توسعه منابع آب، تفضیلی و جامع بایستی پیوست اقلیمی داشته باشد.

حسنی غربا گفت: با توجه به آخرین بررسی های انجام شده در سازمان هواشناسی کشور و تهیه نقشه های پیش بینی فصلی دما، در تابستان پیش رو در شهرستان گرمسار افزایش دمای حدود 1.5 درجه ای را تجربه خواهیم کرد که در این خصوص با توجه به تشابه دمای اقلیم این شهرستان با سایر نقاط مشابه مانند استان قم و شهرستان کاشان بایستی تعرفه قیمت برق در سه ماه تابستان کاهش داده شود.

وی همچنین اظهار داشت: حوزه جنوبی تمامی شهرستان های استان بهترین نقطعه برای تاسیس صنایع است.

ارتباط هواشناسی و کشاورزان تقویت شود

نماینده مردم شهرستان های گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه پیرامون تاثیر مثبت اداره کل هواشناسی در کاهش آسیب بلاهای طبیعی و نقش این اداره برای توسعه شهرستان گرمسار و لزوم اطلاع رسانی از جایگاه هواشناسی در برنامه ریزی ها سخن گفت.

کاتب گفت: ارتباط هواشناسی و کشاورزان به منظور جلوگیری از خسارت‌های احتمالی باید روز به روز بیشتر تقویت شود.

وی در خصوص نقش و جایگاه اقلیم در توسعه و نیاز توجه به این اطلاعات، خواستار تقویت برنامه‌ها در این بخش شد و تاکیدکرد: در بودجه کشور برای تامین منابع مالی لازم برای فعالیت های اداره کل هواشناسی استان کمک خواهد شد.  

خشکسالی و خطر از بین رفتن گونه های جانوری پارک ملی کویر

مدیر امور آب شهرستان گرمسار نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه خشکسالی حیات گونه های جانوری پارک ملی کویر را به خطر انداخته است، افزود: افزایش دمای هوا و آسیب پذیری و شکنندگی زیست بوم این پارک، حیات گونه های جانوری منطقه حفاظت شده را تهدید می کند به طوری که در حال حاضر در 440 هزار هکتار از اراضی این منطقه مشکل جدی آب وجود ندارد.

ولی جورابلو گفت: خشکسالی و کاهش منابع آب در منطقه سبب بحران خشکی چشمه ها و منابع آبی در پارک ملی کویر شده است که در این زمینه، خواستار حضور و کمک بیشتر مسئولان استان و شهرستان برای حل این بحران هستیم.

وی همچنین پیشنهاد کرد برای جلوگیری از تلف شدن وحوش پارک ملی کویر با تانکر آبرسانی شود.

انجام پروژه های آبرسانی برای تامین آبشخورهای گونه های جانوری در پارک ملی کویر

رئیس اداره پارک ملی کویر نیز در حاشیه این نشست به خبرنگار مهر گفت: از گذشته چشمه های موجود در منطقه حفاظت شده پارک ملی کویر بعلت پائین بودن میزان نزولات آسمانی با کم آبی مواجه بوده است.

تقی قندالی دوست تصریح کرد: برای تامین آبشخورهای گونه های جانوری در پارک ملی کویر طی سالهای گذشته همواره سعی در انجام پروژه های آبرسانی بوسیله لوله کشی انجام شده است.

وی گفت: برای جلوگیری از بحران خشکسالی سالهای اخیر سعی در ذخیره سازی آب چشمه ها با ایجاد آب انبار و انتقال آب بصورت ایجاد قنات و لوله در پارک ملی کویر انجام شده است.

رئیس اداره پارک ملی کویر همچنین در خاتمه اظهار داشت: سه حلقه چاه به سبک چاه های آب عشایری در این منطقه داریم که در حال ایجاد دو چاه تلمبه آبی و دو آب انبار دیگر هستیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا