گوناگون

مدیرعامل بورس کالای ایران: تنها یک درصد ارزش معاملات بورس کالا مربوط به کشاورزی است

81168393 5703408

ˈحسین پناهیانˈ روز یکشنبه در جمع خبرنگاران در مشهد افزود: در این میان سهم کالاهای صنعتی و معدنی 53درصد و فرآورده های نفتی و پتروشیمی 46،5 درصد است.

وی با اشاره به وضعیت نامطلوب حضور بخش کشاورزی از نظر ارزش و حجم معاملات در بورس کالا، گفت: سالانه بیش از 100 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در کشور تولید می شود که پارسال از این میزان فقط حدود 300 هزار تن در بورس کالا داد و ستد شد.

وی با اشاره به فعالیت بورس کالا در حوزه قراردادهای آتی به عنوان یکی از ابزارهای مالی این مجموعه گفت: از حدود چهار سال قبل در بحث قراردادهای آتی سرکه فعالیت خود را آغاز کردیم و فقط طی پارسال حجم قراردادهای آتی سرکه در بورس به 210 هزار میلیارد ریال رسید.

وی بیان کرد: تاکید ما بر آن است که با راه اندازی ابزارهای مالی در بورس کالا به توسعه بخش های مختلف بویژه کشاورزی کمک کنیم.

وی تعداد کالاهایی که امروز در بورس کالا در سه گروه محصولات صنعتی و معدنی، پتروشیمی و فرآورده‎های نفتی و کشاورزی به صورت فیزیکی پذیرفته شده اند، 187 کالا و محصول عنوان کرد.

وی اظهار کرد: پذیرش زیره سبز و کنجاله سویا به عنوان دارایی‏های پایه قراردادهای آتی در بورس نیز انجام شده و زعفران و ذرت دانه ای هم در دستور کار است.

پناهیان افزود: این بورس در سال 92 حدود 200 هزار میلیارد ریال تامین مالی برای بخش تولید به عهده داشته است در حالی که عملکرد نظام بانکی با طول و عرض گسترده به هیچ وجه با بورس کالا قابل مقایسه نیست.

وی ادامه داد: ما در این مدت تلاش کردیم ابزارهای مالی کوتاه مدت چون تامین سرمایه در گردش بخش تولید را فراهم کنیم و اکنون سعی ما بر آن است که بر روی تامین منابع مالی طولانی مدت متمرکز شویم.

وی حجم کل معاملات بورس کالا در بخش بازار فیزیکی را در سال 92 افزون بر 428 هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت : این میزان نسبت به سال قبل از آن که 315 هزار میلیارد ریال بود رشد 36 درصدی دارد.

وی افزود: معاملات بازار مشتقه که شامل معاملات قراردادهای آتی است نیز طی پارسال 209 هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به سال پیش از آن که به 362 هزار میلیارد ریال رسیده بود به علت کاهش نرخ ارز و مانند آن، کاهش یافته است.

وی بیان کرد: هم اینک از میان محصولات صنعتی و معدنی بالغ بر 90 درصد معاملات مربوط به فولاد، مس و آلومینیوم تولیدی کشور از طریق ساز و کار بورس کالا انجام می شود.

2713/659/330

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا