گوناگون

مدیرمسئولان ایلامی از همایش مدیران مطبوعات محلی کشور می‌گویند

شرکت‌کنندگان ایلامی از همایش مدیران مطبوعات محلی استان‌ها می‌گویند.

«منیژه زیبایی» مدیرمسئول هفته‌نامه‌ی «شکوه آزادی»، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه ایلام در خصوص همایش مدیران مسئول مطبوعات محلی کشور اظهار کرد: برگزاری این‌گونه همایش‌ها نه‌تنها باعث انسجام ملی و بالندگی مطبوعات محلی شد بلکه زمینه‌ی تبادل افکار و تجارب بین مدیران مسوول نشریات محلی سراسر کشور را فراهم آورد که امیدواریم آغاز راهی برای این موضوع باشد.

مدیرمسوول هفته‌نامه شکوه‌ آزادی گفت: این همایش باعث ارتباط منسجم بین اصحاب مطبوعات با مسوولان استانی در رابطه با مشکلات جامعه خواهد شد و اگر اهداف آئین‌نامه‌ای که در این همایش ترسیم‌شده بود محقق شود شاهد تکامل و جهش مناسب مطبوعات خواهیم بود.

«زهرا پوراسماعیل» صاحب‌امتیاز و مدیرمسئول نشریه‌ی «انعکاس» در این خصوص به ایسنا گفت: برگزاری این همایش در گام نخست یک حرکت خوب در جهت ساماندهی مطبوعات خواهد بود.

وی با انتقاد از محورهای بسته‌ی مطبوعاتی ارائه‌شده در این همایش، ادامه داد: دریکی از محورهای این بسته عنوان شده است باید 60 درصد محتویات نشریات از سیاست خاص معاونت مطبوعاتی ارشاد گرفته شده است پیروی کنند و در رعایت این چارچوب می‌توانند از یکسری امتیازات برخوردار شوند درحالی‌که هر نشریه سیاست‌های خاص خود را دارد درصورتی‌که هرکدام از آن‌ها نسبت به نشر مباحث دینی مذهبی، حوزه دفاع مقدس، مباحث اجتماعی، سیاسی و اقتصادی اهتمام داشته و در ستون‌های نشریه خود آن‌ها را می‌گنجاند و اگر با این وصف چنین تحمیلی را بر نشریه وارد کنند به معنای نفی سیاست نشریه‌ی محلی است.

سردبیر دوهفته‌نامه‌ی انعکاس اضافه کرد: یکی دیگر از محورهای مندرج در این بسته رواج زبان فارسی در نشریات محلی بود حال‌آنکه یکی از ویژگی‌های بارز نشریات محلی دوزبانه بودن آن‌ها و نشر و ترویج فرهنگ و عقاید بومی محلی است در این صورت اگر زبان نشریات محلی فارسی شود در اصل تعارض ایجاد خواهد شد حال‌آنکه اعتقاد بر این است ترویج فرهنگ بومی محلی با زبان محلی در افراد ایجاد پشتوانه می‌کند و تبدیل به مانعی برای گرایش به‌سوی فرهنگ‌های غربی خواهد شد.

پوراسماعیل افزود: با توجه بااینکه فرصت سخنرانی به مدیران مسوول داده نشد در قالب سؤال مشکلات خود را بیان کردند که آن‌هم برای تعداد محدودی بیشتر میسر نشد بنابراین بهتر بود بستری فراهم می‌شد فعالان فرهنگی بابیان ناگفته‌ها‌ به شهرهای خود برگردند.

وی ابراز امیدواری کرد دو مسئله “چاپ نشریه باکیفیت و بروز” و “وکیل حقوقی” که از فقرهای استان ایلام هستند از طریق این اتحادیه حل شود.

«محمد اکبری» مدیرمسئول«سیمای نو» نیز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: برگزاری این گردهمایی با حضور مدیران مسوول نشریات محلی باعث شکل‌گیری ذهن همگرایانه بین آن‌ها شد.

مدیرمسوول هفته‌نامه سیمای نو با بیان اینکه سیاست‌های مورد نظر امور مطبوعات کشور نیازمند تغییر و هم‌خوانی با سیاست‌های نشریات محلی است، افزود: مثلاً نشریه تخصصی “ریاضی” چگونه زبان فارسی را ترویج کند بدین‌جهت محور این آیین‌نامه باید کارشناسی‌تر عمل کنند البته معاون امور مطبوعات و اطلاع‌رسانی فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور بر تغییر این محورها تأکید کرد.

اکبری گفت: این گردهمایی با نگاهی صنفی به بحث مطبوعات تشکیل شد و از آنجائی که معتقد هستیم حقوق محلی زیر نظر روزنامه‌های سراسری مغفول مانده است این همایش برگزار شد که جای تقدیر دارد.

مدیرمسئول هفته‌نامه سیمای نو برگزاری کارگاه اقتصاد مقاومتی، رونمایی از پوستر اتحادیه مطبوعات محلی کشور، بازدید از کتابخانه ملی و نمایشگاه جانبی مطبوعات محلی از برنامه‌های قابل‌توجه این همایش بود.

«معصومه علی‌حسینی»، مدیرمسوول هفته‌ نامه «طنین» نیز در مورد همایش مدیران مسوول مطبوعات محلی اظهار کرد: سخنرانی “خداداد ابراهیمی” که اطلاعات جامعی در خصوص مشکلات مطبوعات محلی کشور ارائه دادند موجب غرور مدیران مسوول استان ایلام شد اما آنچه موجب ناراحتی است متاسفانه مدعوین در جلسه‌ی پرسش و پاسخ نوبت‌ها را رعایت نکردند و به جای بیان سوال بیشتر گزارش ارائه دادند هرچند این پرسشگری حول محور مشکلات شخصی بود و طبق معمول نوبت به ایلام نرسید.

مدیرمسوول هفته‌نامه طنین گفت: بنده وقت استراحت جلسه، سئوالی از آقای انتظامی معاون امور مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی براینکه “چگونه تقویت مطبوعات محلی امکان‌پذیر است وقتی روزنامه سراسری 3 ماه یکبار بالای 100 میلیون تومان یارانه می‌گیرند و تمام مراکز مالی و پشتیبان‌ها در سیطره آن‌ها است اما مطبوعات محلی مثل ایلام که عاری از منابع مالی و پشتیبان هستند سالانه 800 هزار تا 2 میلیون یارانه دریافت می‌کنند” که متأسفانه این سؤال بنده بی‌جواب ماند.

علی‌حسینی افزود: چنین همایش‌های یک پل ارتباطی خوب بین مدیر مسوولان نشریات و مسوولان کشوری خواهد شد.

«محمد یعقوبی» مدیرمسوول هفته‌نامه”پیغام ایلام” نیز گفت: اتحادیه مطبوعات محلی استان‌ها به‌صورت کشوری در سال‌های گذشته تشکیل شده است اما همایش در حمایت از مطبوعات محلی با این سبک برگزار نشده بود که خوشبختانه با هماهنگی آقایان “خداداد ابراهیمی” و “حسن حیدری” چنین همایشی با حضور مدیران مسوولان در محل کتابخانه مرکزی برگزار شد.

مدیرمسوول هفته‌نامه “پیغام ایلام” اضافه کرد: بعضی از مدیران مسوول راجع به پرداخت یارانه‌ها و تبعیض پرداخت بالای یارانه کاغذ به روزنامه‌های سراسری و قیمت پایین نشریه محلی سخن گفتند و اینکه نشریه‌های محلی از یارانه و آگهی تبلیغاتی بهره‌مند شوند.

وی در مورد فراوانی نشریات محلی در ایلام و تجمیع نشریه‌های مرتبط با همدیگر اظهار کرد: این امکان وجود ندارد که نشریه‌های قدیمی و صاحب جایگاه با هفته‌های که بی‌هدف و صرف کسب درآمد مالی کار می‌کنند و یا اینکه براساس باندبازی مجوز نشریه گرفته است با همدیگر تجمیع شوند البته خوشبختانه این بند مورد تصویب قرار نگرفت.

یعقوبی همچنین مواردی همچون عدم همکاری ادارات استان به خصوص ارشاد اسلامی در نحوه‌ی توزیع آگهی و عدم شناخت مسوولان از مطبوعات را گوشه‌ای دیگر از سخنان مدیران مسوول استان ایلام عنوان کرد و گفت: عدم آشنایی مدیران ادارات به اطلاع‌رسانی جایگاه مطبوعات از سوی ارشاد برمی‌گردد.

به گزارش ایسنا، همایش مدیران مطبوعات محلی استان‌ها روز چهارشنبه ۲۳ مهر با حضور ۳۰۰ تن از مدیران مطبوعات محلی استان‌ها، اعضای هیئت‌مدیره اتحادیه مطبوعات محلی کشوری، جمعی از مدیرکل مطبوعات داخلی، جمعی از کارشناسان مطبوعات داخلی و همچنین حسین انتظامی معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن همایش‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا