گوناگون

مدیر کل شیلات خوزستان: سالانه بیش از 100 هزار تن ماهی در خوزستان صید می شود

81188923 5739134

ˈ عبدالرحیم مغینمی ˈ روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال پیش بینی می شود در بخش آبزی پروری حدود 50 هزار تن ماهی شامل گونه های تجاری و میگو تولید شود.

وی سطح زیر کشت مزارع پرورش ماهیان گرمابی در استان خوزستان را 12 هزار هکتار عنوان کرد و گفت: بخشی از این مزارع مربوط به مزارع پرورش میگو که حدود 30 مزرعه هستند در منطقه چوئبده آبادان در حال فعالیت می باشند.

مدیرکل شیلات خوزستان افزود: پیش بینی می شود امسال یکهزار و 500 تن میگوی پرورشی در این مزارع تولید شود.

وی تولید ماهیان سردآبی در شمال خوزستان را یادآور شد و اظهار کرد: سالانه حدود یکهزار تن ماهی سردآبی در شمال خوزستان بویژه در شهرستان اندیکا تولید می شود.

مغینمی با اشاره به صادرات سالانه 700 تن میگو به کشورهای اروپایی افزود: به طور متوسط سالانه 30 هزار تن آبزیان پرورشی و دریایی صادر می شود که عمده این صادرات به کشور عراق می باشد.

وی با اشاره به فاصله زیاد بازارهای سنتی استان خوزستان با استانداردها گفت: برای رسیدن به استاندارد مطلوب در بخش عرضه، حمل و نقل، نگهداری سردخانه ای، عمل آوری و بسته بندی آبزیان مشارکت و جذب سرمایه گذار لازم است.

مدیرکل شیلات خوزستان اضافه کرد: مصرف سرانه ماهی در کشور با میانگین جهانی فاصله زیادی دارد بنابراین برای افزایش این سرانه از نظر داشتن پروتئین سالم باید مجتمع های صید و صیادی، اسکله ها، شناورها، بازارها و صنایع جانبی در بخش میگو و ماهی ساماندهی شود.

وی گفت: خوشبختانه در بخش میگو در شهرستان آبادان و خرمشهر و بخشی در اهواز سرمایه گذاری اولیه مناسب انجام شده که در این رابطه می توانیم محصول میگو را عمل آوری و نگهداری کنیم.

مغینمی عمل آوری در بخش آبزیان را نیمه فعال خواند و افزود: با توجه به داشتن ظرفیت 17 هزار تن ماهی برای سرمایه گذاری، عمل آوری و راه اندازی صنایع جانبی باید تسهیلات ارزان قیمت برای بهره برداران فراهم کرد.

وی با اشاره به تولید ماهی پرورشی در خرمشهر اظهار کرد: شهرستان خرمشهر بدلیل داشتن آب و زمین های مناسب پرورش آبزیان روند رو به رشد تولید ماهی پرورشی در مجتمع شهید احمدیان را طی می کند.

مدیرکل شیلات خوزستان افزود: سه هزار هکتار در گام نخست مجتمع پرورش ماهی شهید احمدیان زیر کشت مفید قرار گرفت و سالانه بیش از هشت هزار تن ماهی بویژه گونه کپور ماهیان (کپور، آمور، فیتوفاگ، بیگ هد) تولید می شود.

وی گفت: گام دوم طرح توسعه مجتمع شهید احمدیان خرمشهر با ظرفیت یکهزار و 200 هکتار مفید در قالب 88 مزرعه است و در حال حاضر بخش اعظم تسهیلات بانکی برای توسعه طرح تامین شده و بهره برداران و شرکت های تعاونی در بخش زیرساخت ها مبالغی به عنوان آورده تامین و قرارداد اولیه منعقد شده است.

مغینمی افزود: پیش بینی می شود ظرف سال آینده این مزارع گام دوم مجتمع شهید احمدیان به طور متوسط 15 الی 20 هزار تن ماهی پرورشی تولید شود.

وی در پاسخ به این سوال که ماهی وحشی به نام تیلاپیا در مزارع پرورشی ماهی شهید احمدیان یافت شده گفت: بر اساس گزارش اداره شیلات این گونه ماهی در انهار رودخانه اروند و انتهای رودخانه کارون یافت شده و به احتمال زیاد از طریق مرز آبی عراق وارد شده است.

مدیرکل شیلات خوزستان افزود: این گونه ماهی گوشتخوار علاوه بر مصرف تخم ماهی پرورشی، سریعا در مزارع رشد می کند و خطرات کاهش تولید را برای پرورش دهندگان به وجود می آورد.

مغینمی گفت: در حال حاضر برای جلوگیری و مبارزه بیولوژیکی نامه ای به محیط زیست ارسال شده است و پرورش دهندگان برای جلوگیری از ورود این گونه ماهی از فیلترها استفاده کنند.ک/3

7100/7279

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا