گوناگون

مرد بی رحم سینما، کسی نیست جز …


مجله اینترنتی برترین ها

روزنامه هفت صبح:

می گویند ترنس مالیک نسبت به بازیگران فیلم های خود بی رحم است و اگر احساس کند نقشی به کار فیلم نهایی اش نمی آید، مهم نیست چه کسی آن را بازی کرده؛ این گزارش مروری است بر رفتار خالق «درخت زندگی» با ستاره های هالیوودی قربانی اش …

ترنس مالیک سابقه ای پرماجرا با بازیگران دارد. و هر چه خروجی و تعداد بازیگران و عوامل فیلم هایش بیشتر می شوند ماجراها هم شاخ و برگ بیشتری پیدا می کنند اما در واقع فقط سال 1998 بود که این تمایل برای حذف نقش ها و اجراها در فیلم «خط باریک قرمز» عینیت پیدا کرد و از آن زمان ماجرای کنار گذاشته شدن و هدر رفتن تلاش های بازیگران در فیلم های مالیک مثل افسانه ها نقل شده است و البته کمی بی انصافی است چون «خط باریک قرمز» گروه بازیگران عظیمی داشت (به هر حال فیلم در مورد جنگ بود) و خیلی از آنها که گفته اند از لیست خط خورده اند در واقع هیچ وقت حتی در یک صحنه هم بازی نکرده بودند و باقی نقش های خیلی کوتاهی داشتند.

اصلا به نظر می رسد بسیاری از بازیگران تازه بعد از بازی در آن فیلم اسم و رسمی پیدا کردند اما این هم واقعیت دارد که مالیک اسم های بزرگ را در دسته های عظیم فرا می خواند و همیشه در این جور دسته ها عده ای به حاشیه رانده می شوند. اینجا سعی می کنیم به بازیگرانی بپردازیم که از فیلم های مالیک خط خورده اند یا کسانی که نقش هایشان کوتاه شده است و اینکه چطور با این مسئله خمواجه شده اند. قضاوت اینکه کدام یک بهتر این کار را انجام داده اند را به شما واگذار می کنیم.

خط باریک قرمز

میکی رورک

میزان تلخی ماجرا: 10 از 10

اصل ماجرا و واکنش بازیگر: از یک طرف، به نظر می رسد که میکی رورک واقعا حق داشت. نقش او فقط کمی کوتاه نشده بود در فیلم نهایی اصلا هیچ اثری از اجرای رورک نبود، اجرایی که به گفته خودش «بهترین کاری بود که تا به حال انجام داده ام.»

253483 103

و مثل بسیاری دیگر از بازیگرانی که در این لیست هستند، احساس کرد که تا حدی ازش سوء استفاده شده. «من روزهای خیلی بدی داشتم و تری این را می دانست و برای همین بهم می گفت که حذفم مربوط به نقش بوده، که واقعا جواب داد.»

از طرف دیگر، بسیاری از واکنش های او به نظر غیرعادی می آمد چون مالیک انگیزه هایی در اتاق تدوین دارد و احتمال اینکه رورک به دلایل روایی از فیلم حذف شده باشد. بسیار زیاد است. هر چند او ادعا می کند مسئله شخصی تر از این حرف ها است. حتی اگر مالیک فرسنگ ها از فضای آلوده هالیوود فاصله نداشت باز هم باورش مشکل است که اجرای یکی را که دوست داشته و برای فیلمش مناسب می دانسته به خاطر رضایت دیگران یا مسائل شخصی حذف کرده باشد.


دنیای جدید

کریستوفرپلامر

میزان تلخی ماجرا: 7 از 10

نقش تا چه حد آسیب دید: کوتاه شد

اصل ماجرا و واکنش بازیگر: پلامر چند سالی صبر کرد تا خشم خود را بروز بدهد، سال 2011 به مجله نیویورک گفت: «مالیک عاشق طبیعت است، و فقط از پرنده ها فیلم می گیرد.»

253484 346

او ادعا می کند که تنها فرد ناراضی نیست: «کالین فارل می گوید، نقشم تو فیلم نقش یک مرغ ماهی خوار بوده. مالیک من را اینطور می بیند.» ممکن است یک صحنه جذاب را بازی کنی. بعد مالیک با صدای غریبه جنوبی اش که با آکسفورد و هاروارد مخلوط شده بگوید «آه بله». فکر می کردم یک مرغ ماهی خوار دارد آن حوالی پرواز می کند. من برایش نامه ای اعتراض آمیز فرستادم چون فیلم را دیدم و به ندرت در آن حضور داشتم – بخش من را نابود کرده بود. پلامر خودش را با آدرین برودی هم مقایسه کرد: «یاد ماجرای آدرین برودی می افتم، نقش اول و برجسته فیلم «خط باریک قرمز» را بازی کرد و بعد دید اصلا تو فیلم نیست. من از دست مالیک عصبانی هستم ولی نمی توانم تحسینش نکنم. اون فردیت خاصی دارد و البته دیوانه است به دیوانگی کلاه فروش دیوانه». سال 2012 در مصاحبه ای گفت: «من بعضی از فیلم های مالیک را دوست دارم اما مشکل تری این است که به یک نویسنده نیاز دارد. خودش اینقدر یک نوشته را بازنویسی می کند که متظاهر و پرمدعا به نظر برسد… و فیلم هایش را طوری تدوین می کند که همه از فیلم حذف بشوند… من تو اتاق تدوین حذف شدم.»


به سوی شگفتی

مایکل شین

میزان تلخی ماجرا: 10 از 10

نقش تا چه حد آسیب دید: کاملا حذف شد

253485 163

اصل ماجرا و واکنش بازیگر: حضور شین در فیلم از اول هم چندان جدی نبود. به گفته خودش: «من نقش رئیس بن افلک را داشتم ولی آن بخش از فیلم حذف شد.»

فقط رفته بودم تا دوستم ریچل مک آدامز را ببینم که تری گفت اگر ممکن است یک روز تو فیلمبرداری باشم و من خوشم آمد و گفتم: آره حتما، من همان دور و بر بودم و نهایتا ممکن بود تو دوتا صحنه حضور داشته باشم.»


خط باریک قرمز

آدریان برودی

میزان تلخی ماجرا: 6 از 10

نقش تا چه حد آسیب دید: از نقش اصلی به نقش مکمل تبدیل شد.

253486 706

اصل ماجرا و واکنش بازیگر: آدریان برودی هنوز در فیلم بود اما نقشش آن چیزی نبود که انتظارش را داشت، اجرا کرده بود و در فیلمنامه خوانده بود. البته باید به خاطر داشته باشیم که این برودی قبلا پیانیست بود و مشخص است که انتظار داشت نقشش در فیلم تحول بزرگی در زندگی بازیگریش باشد. او در سال 2001 در مصاحبه ای با ایندیپندنت گفت: «سختی آن فیلم برای من به خاطر بازی در کنار ستارگانی بود که تحسین شان می کردم. مخصوصا نیک بولت و شان پن شنیده هایم در موردشان پن از او غولی ساخته بود که اگر کارم را قبول نداشت نابود می شدم.»

اما از 6 ماه فیلمبرداری در «لباس کثیفی که هیچ وقت آن را نمی شستند» تنها سرخوردگی نصیبش شد. «من خیلی حرفه ای و جدی تلاش کرده بودم اما هیچ چیز مطابق انتظار و تلاشم نبود.»


درخت زندگی

شان پن

میزان تلخی ماجرا: 5 از 10

253487 479

نقش تا چه حد آسیب دید: اساسا در مرحله فیلمنامه و از میزان حضورش کاسته شد.

اصل ماجرا و واکنش بازیگر: شان پن که در لیست بازیگران «خط باریک قرمز» باقی ماند در این سال ها رابطه خوبی با مالیک پیدا کرده بود. سال 2002 گفت: «مدتی زمان برد تا خودم را با نقشم در پروژه ای به این بزرگی تطبیق دادم و این با مکالمه های صمیمانه ام با تری ممکن شد.» و همین احتمالا ناامیدی و ناخشنودی اش از کاهش نقشش در فیلم «درخت زندگی» را بیشتر کرد. در مصاحبه با فیگارو گفت: «من اصلا حس فیلمنامه را از فیلم نگرفتم، فیلمنامه ای که اتفاقا یکی از باشکوه ترین نوشته هایی بود که به عمرم خوانده ام. به نظر من روایتی واضح تر و متعارف تر می توانست، بدون آسیب زدن به زیبایی و تاثیر آن، فیلم بهتری از آب دربیاورد. صادقانهبگویم که هنوز هم دارم تلاش می کنم بفهمم دقیقا آنجا چه کار می کردم و قرار بود چه چیزی به متن اضافه کنم، از آن بدتر اینکه تری هیچ وقت سعی نکرد این را برایم توضیح بدهد.»

اما به نظر می رسد که شان پن اعتقاد دارد پیش فرض هایش از فیلم بر نظرش تاثیر گذاشته اند چون در همان مصاحبه فیگارو گفت: «البته این فیلمی است که به همه توصیه می کنم ببینند اگر بتوانید پیش فرض هایتان را کنار بگذارید ارتباطی شخصی، احساسی و معنوی با آن پیدا خواهید کرد.»


به سوی شگفتی

آمانداپیت

میزان تلخی ماجرا: 10 از 10

253488 565

نقش تا چه حد آسیب دید: کاملا حذف شد.

الصل ماجرا و واکنش بازیگر: این میزان تلخی ماجرا را از خودمان حدس زدیم چون هیچ اطلاعی از واکنش پیت به حذف نقشش نداریم. پیت به LA story گفته بود: «من خیلی هم نقشی نداشتم، برای همین اصلا حسش نکردم اما همین حد هم واقعا زیبا بود. مالیک واقعا دوست داشتنی است و شیوه کار خیلی خیلی خاصی دارد. او مثل یک نوازنده جاز است، گزینه های متنوعی پیش رویش است اما هیچ وقت یک کار را دو بار انجام نمی دهد.»


به سوی شگفتی

بری پیپر

میزان تلخی ماجرا: 10 از 10

نقش تا چه حد آسیب دید: کاملا حذف شد

253489 243

اصل ماجرا و واکنش بازیگر: ما اصلا نمی دانم پیپر چه واکنشی نسبت به حذف خودش از فیلم داشت اما در مصاحبه ای، سال 2010، گفت که واقعا دوست داشته بازی در این فیلم را تجربه کند. «باید کاملا صادقانه به شما بگویم که اصلا نمی دانم داستان در مورد چی هست. فقط می دانم در فیلم حضور داشتم که یک بخش کوچکیبود و از همان حضور کوتاهم خاطره خوبی دارم چون شبیه هیچ کدام از تجربه هایم نبود … این پروژه به قدری آزاد بود که باید مثل همراهی با جریان آب مدام شناور می ماندی وگرنه ممکن بود غرق شوی.»

با این همه حتی بازیگرانی که در فیلم هایش باقی مانده اند هم گله هایی دارند. اولگا کریلنکو با اینکه هنوز از مالیک تعریف می کند ولی می گوید: «صحنه هایی که خیلی دوست داشتم از فیلم حذف شدند.» و به نظرش حذف ها شخصیت او در فیلم را تحت تاثیر قرار داده اند. «از آن چیزی که من بازی کردم معلوم بود که مارینا کاملا رفتار هیستریک دارد، اگر مالیک تمام آن فیلم های خام را نگه داشته بود، شخصیت آن زن کاملا متفاوت می شد.»

و نقش مکمل او، بن افلک که بدون شک نقش مرکزی فیلم باقی ماند می گوید: «تجربه عجیبی بود چون می شود گفت که اصلا دیالوگ نداشتیم و دقیقا نمی دانستم دارد چه اتفاقی می افتد. بعد به نظرم رسید که انگار دارد کلی رنگ را روی هم انباشته می کند تا بعدا در اتاق تدوین از آنها استفاده کند. برای من تجربه جدید یادگیری بود چون تری شیوه دیگر برای بازی گرفتن از بازیگران دارد. در بعضی صحنه ها اصلا نمی توانی متوجه بشوی برایش تو مهمتری با یک درخت و هیچ وقت هم ازش نمی پرسی چون اصلا دوست نداری جوابش را بدانی.»

مالیک در حال حاضر دو پروژه در دست دارد و از طرف او نقل کرده اند که «هر روز بیشتر و بیشتر به سکوت علاقه پیدا می کنم.» می دانیم که کارگردان ظریف و با سلیقه با ترکیب بازیگرانی مثل ناتالی پورتمن، کریستین بیل، کیت بلانشت، ترسا پالمر، رایان اونیل، … اصلا دلیلی برای نگرانی ندارد.


خط باریک قرمز

گری اولدمن

میزان تلخی ماجرا: صفر از 10

نقش تا چه حد آسیب دید: هیچ وقت به سطح فیلمبرداری نرسیدند.

253490 932

اصل ماجرا و واکنش بازیگران: گری اولدمن در هیچ صحنه ای از فیلم های مالیک ظاهر نشد حتی هیچ وقت با هواپیما به استرالیا نرفت. ظاهرا نقش مشخصا برای او نوشته شده و برایش ارسال شده بود. اما قبل از اینکه عکاسی شروع بشود مالیک فهمید همینطوری هم کلی شخصیت در فیلم هستند و فیلمبرداری بسیار عظیم شده است (و البته حق با او بود) و نقش اولدمن در مرحله فیلمنامه حذف شد.

همین طور در مورد ویگو مورتنسن، مارتین شین، و جیسون پاتریک. دو نفر اول در برخی از روخوانی های فیلمنامه شرکت کردند اما هیچ چیزی در هیچ جایی پیدا نکردیم که نشان از شکایت یا عدم رضایت این دو نفر از حضورشان داشته باشد. حداقل در مورد شین، به نظر نمی رسد این تجربه احترام و علاقه او را به مالیک کمرنگ کرده باشد چون در موردش گفته: «او مردی کاملا معنوی، باهوش و ماهر است که تاثیر عمیقی بر من گذاشته.»


به سوی شگفتی

ریچل وایز

میزان تلخی ماجرا: 10 از 10

نقش تا چه حد آسیب دید: کاملا حذف شد

253491 893

اصل ماجرا و واکنش بازیگر: اگر بازیگر برنده اسکار هم از حذف های مالیک در امان نباشد پس تکلیف بقیه معلوم است. البته ریچل وایز خیلی صبورانه و بدون ناراحتی با این مسئله برخورد کرد «من می خواستم کار با مالیک را تجربه کنم، ولی هیچ وقت معلوم نیست با او به کجا می رسید. ممکن است سه ماه کار کنی و دست آخر اصلا تو فیلم نباشی». و چون وایز فقط چند روز در فیلمبرداری حاضر شده بود خودش را خیلی نزدیک به گیوتین مالیک حس کرده بود، «بالاخره فرصت کار کردن با مالیک را پیدا کردم فقط لذت تماشای کار خودم نصیبم نشد.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا