گوناگون

مسجدجامعی: تهران‌گردی‌ها هیچ هزینه‌ای ندارد

رئیس شوای شهر تهران با اشاره به اینکه شهرداری و شورا هیچ هزینه‌ای را بابت تهران‌گردی‌ها پرداخت نمی‌کنند، گفت:‌ هزینه تهران‌گردی‌ها در روز جمعه توسط اهالی محل و بازاریان تأمین می‌شود.

احمد مسجد جامعی رئیس شورای شهر تهران تهران گردی خود را این هفته از منطقه 12 (بازار تهران) آغاز کرد.

وی ابتدا بازدیدی را از سفره خانه سنتی واقع در خیابان خیام داشت و پس از صرف صبحانه با اهالی رسانه و خبرنگاران به زیارت امامزاده سیدناصرالدین رفت.

رئیس شورای شهر تهران سپس به دروازه نو رفت و از کاروانسراهای ماشاالله و دیوار طهماسبی بازدید کرد.

رئیس شورای شهر تهران در ادامه تهران گردی از کاروانسرای روغنی، نخستین حجره بازسازی شده، بازارچه حاج قاسم و حمام حاج قاسم بازدید کرد.

به گزارش فارس مسجد جامعی در حاشیه بازدید از کاروانسرای ماشاالله و دیوار طهماسبی خاطر نشان کرد: باقیمانده حصار صفوی در این محدوده باید مرمت و بازسازی شود.

مسجد جامعی سپس بازدیدی از مسجد آیت الله سید قیاس الدین جزایری داشت که این مسجد در سال 1300 هجری قمری بنا شده است و هم اکنون در حال بازسازی است.

رئیس شورای شهر تهران در حاشیه بازدید از قاب های تاریخی و بازارچه تهران در پاسخ به این پرسش که آیا تهران گردی های روز جمعه هزینه ای را برای شهرداری و شورا دارد یا خیر اظهار داشت: ما در برگزاری تهران گردی ها به بحث هزینه ها بسیار مقید هستیم و توجه ویژه ای را به این موضوع داریم.

وی تصریح کرد: هزینه های صبحانه نهار و پذیرایی های بین روز توسط اهالی هر محله و در واقع بزرگان آن منطقه و بازاریان تامین می شود و در این زمینه شورا و شهرداری هزینه ای را بابت پذیرایی پرداخت نمی کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برگزاری تهران گردی ها تاثیر اثری را بر روی حفظ و مرمت بافت های تاریخی و همچنین رفع مشکلات شهروندان داشته است یا خیر گفت: به هر حال بازدیدی را که ما از مناطق و محل ها انجام می دهیم در راستای رفع مشکلات و موانع شهروندان و همچنین حفظ اماکن تاریخ است.

مسجد جامعی گفت یکی از نکات بارز تهران​ گردی​ها حضور دستگاه های مسئول است. به طوری که در تهران گردی ها مدیران و معاونین میراث فرهنگی و همچنین شهرداران مناطق حضور دارند که همین امر باعث شده که حساسیت سایر دستگاه ها به حفظ بافت های تاریخی بیشتر شود.

وی با بیان اینکه با برگزاری و اجرای تهران گردی ها حساسیت شهرداری نیز برای حفظ و مرمت برخی بافت ها بیشتر شده است گفت: به طور مثال می توان به میدان توپخانه (میدان امام خمینی(ره))، میدان مشک و عودلاجان اشاره کرد.

رئیس شورای شهر تهران خاطر نشان کرد: البته باید به این موضوع اشاره کنم که تهران گردی ها به بنده از دوره سوم شورا شروع شده بود که همان موقع نیز این طرح با بچه های محل آغاز شده بود. و در واقع می توان گفت که تهران گردی از سال 77-78 آغاز شده بود.

مسجد جامعی در ادامه پاسخ به این پرسش که چرا این تعداد خبرنگار و عکاس برای پوشش تهران گردی دعوت می شوند گفت: ما هیچ دعوتنامه ای را برای خبرنگار و یا عکاسی نمی فرستیم بطوری که خبرنگاران و عکاسان خود تمایل به پوشش موضوعات اجتماعی در سطح تهران دارند و خوشحال هستیم که اهالی رسانه نیز ما را در پوشش حفظ اماکن تاریخ همراهی می کنند.

رئیس شورای شهر تهران در پایان گفت برگزاری تهران گردی ها سبب شده است که سایر اعضای شورای شهر نیز به نحو دیگری تمایل به برگزاری این گونه طرح ها و با نام های دیگر داشته باشند که آن را به فال نیک می گیریم.

رئیس شورای شهر تهران در ادامه بازدید از دو حمام تاریخی حاج قاسم و مهدی خان اظهار داشت: این حمام های تاریخی باید حفظ و مرمت شوند که در این زمینه قرار است سازمان میراث فرهنگی استان تهران با ارائه وام به مالکان این حمام ها تمهیدات لازم را برای حفظ این آثار تاریخی فراهم کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا