گوناگون

مشاور پروژه حفاظتی زاگرس مرکزی: مناطق ونک و دنا نیاز به توجه مسوولان دارد

81191965 5744803

به گزارش ایرنا، علی زند مقدم عصر شنبه در دومین نشست کمیته برنامه ریزی محلی طرح تنوع زیستی زاگرس مرکزی در سمیرم افزود: این دو منطقه از سال گذشته به محدوده حفاظتی طرح زاگرس اضافه شد.

وی با اشاره به محدوده 103هزار هکتاری طرح سیمای حفاظتی زاگرس مرکزی در سمیرم اظهار کرد: این شهرستان تنها منطقه بین المللی و راهبردی طبیعی استان اصفهان در زمان حاضر است.

وی تاکید کرد: ضروری است مسوولان سازمانهای مرتبط با واگذاری زمین و معدن در این مناطق، قبل از هر کاری برای گرفتن استعلام زیست محیطی اقدام کنند.

این کارشناس و مشاور پروژه زاگرس اضافه کرد: جایگزینی تامین معیشت بهره برداران و عشایر حاضر در این مناطق لازمه تحقق هدف و جلوگیری از تخریب طبیعت است.

زند مقدم به اهمیت قرار گرفتن سمیرم در قلب محدوده اجرای طرح تنوع زیستی زاگرس مرکزی بعنوان تنها شهرستان استان اصفهان اشاره کرد و گفت: ضرورت توجه بیشتر به گونه های دارویی سمیرم امروز بیش از گذشته احساس می شود.

این کارشناس محیط زیست با تقدیر از رییس منابع طبیعی و آبخیزداری سمیرم به خاطر نگهداری و حراست از مراتع و عرصه های طبیعی خاطر نشان کرد: این اداره و مسوول آن الگوی مثال زدنی در تلاش برای حفظ و نگهداری منابع طبیعی است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سمیرم نیز گفت: بهره برداری بی رویه از علف های کوهی و دارویی سمیرم، برخی گونه ها مانند موسیر و زرین گیاه را با خطر نابودی مواجه کرده است.

علی حسین بهرامیان تصریح کرد: افراد غیر بومی که از استانهای مجاور به مناطق طبیعی و کوهستان های سمیرم برای برداشت علف های کوهی و خوراکی هجوم می آورند عامل اصلی تخریب منابع طبیعی هستند.

وی تاکید کرد: اداره منابع طبیعی و آبخیزداری با تمام توان جلوی این تخریب ها را می گیرد اما این کار تنها از دست یک سازمان ساخته نیست و نیازمند مشارکت و عزم همگانی مردم و مسوولان محلی است.

این مسوول از اداره محیط زیست هم خواست به افرادی که از سایر استان ها برای گرفتن مجوز شکار مراجعه می کنند، مجوز ندهد.

بهرامیان گفت: در چند سال اخیر شاهد ورود زودهنگام عشایر به ییلاق و تشدید تخریب طبیعت تازه روییده سمیرم هستیم که آثار منفی این کار بزودی دامن خود عشایر و دام های آنها را با کاهش علوفه طبیعی خواهد گرفت.

شهرستان سمیرم با چهار محدوده مطالعاتی (دشت) قبر کیخا، سمیرم، وردشت و کمه جزو حوضه آبریز کارون محسوب می شود و دارای 36 هزار هکتار باغ، 22 هزار هکتار زمین زراعی، 455 هزار هکتار عرصه ملی و 330 هزار هکتار مرتع و جنگل های طبیعی بویژه در حوزه دنا و زاگرس است.

7147پ/ 607

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا