گوناگون

معاون اول قوه قضاییه: برای قرار گرفتن پشت میز قضا بایدظرفیت لازم قضاوت را داشت

81160787 5689442

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام سید ابراهیم رییسی شامگاه یکشنبه با حضور در محفل انس با قرآن در دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری خطاب به دانشجویان تاکید کرد: شما دانشجویید و قرار است که روزی قاضی شوید از این رو باید ظرفیت داشته باشید. برخی ظرف رسیدن به دانش، رای آوردن، رای نیاوردن، قبول شدن و یا قبول نشدن را ندارند از اینرو باید ظرفیت ها را قوی کرد.

معاون اول قوه قضاییه گفت: در عرصه زندگی، فراز و فرودهایی خواهید داشت و اگر قرار باشد که تنها فراز داشته باشید نمی شود و چنین خواسته ای را از خدا نداشته باشید.

وی گفت که خداوند به موجب رحمانیت ارسال رسول و کتاب و برای انسان دو آفرینش خلقت جسم و جان ترسیم کرده است.

معاون رییس قوه قضاییه از دانشجویان و اساتید حاضر در این مراسم درخواست کرد که از ماه رجب به عنوان فرصتی برای ظرفیت سازی استفاده کنند چراکه این مصیبت است که انسان بدون ظرفیت سازی در پشت میز قضا قرار گرفته و درباره جان و مال و ناموس مردم تصمیم گیری کند.

حجت الاسلام رییسی گفت: پیرمرد و پیرزنی که به دادگاه مراجعه می کند خبر از مدرک قاضی ندارد و می گوید که بیاد داشته باشید در جایگاه علی (ع) قرار گرفتید. اگر به درستی ظرفیت سازی کنیم می توانیم قضاتی عادل داشته باشیم و کام جامعه را شاد کنیم.

به گفته حجت الاسلام رییسی، چهار هزار شبکه ماهواره ای در حال سخن هستند اما کدامیک بیان دارند؟ سر و صدا و قیل و قال در دنیا بسیار است اما کدامیک از این صداها را می توان بیان دانست؟ بیان در پرتو تبیان محقق می شود.

وی با یادآوری این که قرآن نیاز به معلم دارد از رسول اکرم (ص) به عنوان معلم اول و امیر المومنین علی (ع) به عنوان معلم ثانی یاد کرد و گفت: هرکسی که ادبیات و بدیع بداند را نمی توان مفسر قرآن کریم دانست زیرا قرآن علم دراسه و وراثه است و به عبارتی کسی که از جنس قرآن باشد می تواند آنرا تفسیر کند.

**اشنایی با قران و علوم قرانی

رییس دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری در این آیین گفت: قاضی باید به قرآن و علوم قرآنی آشنا بوده و به این کتاب آسمانی احاطه کامل داشته باشد

محمد جواد شریعت قاسمی افزود: دانشجویان این دانشگاه سرنوشت آینده شان رقم خورده است و در آینده به امر خطیر و پرخطر قضاوت خواهند پرداخت و امیدوارم که همه دانشجویان از این پرتگاه هولناک به سلامتی عبور کنند.

وی با بیان این که بدون شک در اسلام و معارف اسلامی چیزی مهمتر از قرآن کریم نداریم؛ اضافه کرد: مطابق اصل 167 قانون اساسی، در مواقعی که ابهام در قانون وجود دارد باید بر اساس فتوای معتبر رای صادر کرد از این رو قاضی نمی تواند به بهانه ابهام در قوانین از صدور حکم استنکاف کند.

شبک ** 1983** 1917

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا