گوناگون

مهران، رودخانه ای که با نامهربانیها سرمی کند/ بیهوده کاری کارگران حاصل بی تدبیری

به گزارش خبرنگار مهر، در روزهای بارانی در مسیر خانه تا محل کارم همیشه کارگران زحمت کش شهرداری را می بینم که بعد از بارش باران گل و لای باقیمانده از سیل که همراه با آشغال است را به زحمت وارد آب مهرانه رود می کنند،(مهرانه رود از دامنه‌های کوه سهند سرچشمه گرفته و پس از ورود به تبریز در جهت شرق به غرب جريان پيدا کرده و تبریز را به دو قسمت تقسیم نموده و نهایتا در ناحیه شمال‌غربی تبریز به تلخه‌رود می‌ ریزد)این سئوال در ذهن مردم شهر تبریز همیشه حادث می شود که چرا اینها آشغالها را بار دیگر به آب می سپارند،دوما” چرا در موقعه ساماندهی مسیر مهران رود موسوم به چایکنار تبریز از اول فکری به حال این مشکل اساسی یعنی سیلاب و اشغال نکرده اند، آیا این طرح توجیه کارشناسی داشته است و معلوم نیست این کار عبث شهرداری و عوامل آن تا کی ادامه خواهد داشت.

IMG02492094

برای یافتن و پی بردن به مشکل مردم به خیابان چای کنار تبریز می روم یکی از عابرین که ساکن آن محله است وقتی کنجکاوی بیش از اندازه من را می بیند و می فهمد خبرنگار هستم در جواب سئوال من که به کارگران در حال کار اشاره می کنم و می پرسم اینها چیکار می کنند می گوید:معلوم نیست همیشه بعد از بارش باران و برف می آیند و اشغالها را به آب می دهند و این کار بی نتیجه را حداقل 30 یا 40 بار در سال انجام میدهند.

حامد حسین زاده یکی از مغازه داران سر کوچه کلانتر کوچه می گوید: معلوم نیست شهرداری تبریز چرا به جای تمام کردن طرح فضای سبز و پارک چایکنار این کارهای بیهوده را انجام میدهد و در ورودی و خروجی زیر گذر آبرسان در حال ساخت پل تبادل ترافیک است.

حسین خدایی یکی دیگر از ساکنین محل به تازگی به جمع ما پیوسته خاطر نشان می کند: طرحی که به گفته مسئولان تراز اول مدیریت شهری، یکی از مهم ترین اولویت ها و دغدغه های مجموعه مدیریت شهری کلانشهر تبریز بوده و است نمی دانم چرا تکمیل نمی شود و علی رغم تصویب بودجه های کلان شهری برای اجرای این طرح عمرانی و مهم شهرداری کلانشهر تبریز،‌ هنوز هم گویا بهره برداری و ساماندهی فضای شهری مهرانه رود با برخی نامهربانی ها و شاید غفلتهای مسئولان مربوطه مواجه شده است.

برای بررسی و پیگیری مشکل و سئوال همیشگی مردم تبریز به دفتر خبرگزاری بر می گردم و به این نتیجه می رسم که در این بین به عقیده کارشناسان محیط زیست و مدیری شهری، اجرای کامل و اصولی این طرح تا حد زیادی می تواند نقش بسیار ارزشمندی در تلطیف آب و هوای شهری کلانشهر تبریز و تبدیل این منطقه از تبریز به یک مجموعه گردشگری بسیار بی نظیر ایفاء نماید.

پیگیری های مصرانه نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی هم گویا  این بار بی نتیجه مانده است و علی رغم تاکید آن ها بر لزوم ساماندهی و بهسازی کامل مهرانه رود و انتقال آب سد شهید مدنی تبریز به این رود ، هنوز هم ساماندهی کامل مهرانه رود در هاله ای از ابهام قرار دارد.

مهم تر از همه اینکه طرح انتقال آب سد شهید مدنی تبریز به مهرانه رود ، مصوب هیئت وزیران است و تا کنون آن چنان که مسئولان امر باید به این مهم می پرداخته اند نپرداخته اند.

IMG02472328

لزوم تسریع در ساماندهی و انتقال آب به مهرانه رود

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم ساماندهی هرچه سریعتر مهرانه رود و انتقال آب سد شهید مدنی به این رود می گوید: طرح آبدار کردن مهرانه‌رود باید با هماهنگی ارگان‌های مربوطه به سرعت پیگیری شود، چون علاوه بر زیباسازی شهر و جذب گردشگر در زمینه‌ تلطیف هوای تبریز نیز مؤثر است.

محمد حسین فرهنگی ادامه می دهد: علی رغم اینکه اجرای این طرح یکی از مصوبه های مهم هیات دولت در شهر تبریز است، هنوز هم به علت تعلل برخی مسئولان شاهد بی نتیجه ماندن اجرای این طرح در شهر اولین ها هستیم.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی ضمن تقدیر از عملکرد شهرداری کلانشهر تبریز در ساماندهی نسبی این طرح ابراز می دارد:باید از شهرداری تبریز تقدیر کرد که با توجه به منابع محدود خود، ساماندهی را به خوبی پیش برده است.

وی افزود: با ساماندهی اولیه محیط مهرانه رود و تعبیه کانالی شیک و کم عرض ، مردم تبریز انتظار داشتند که دیگر از آلودگی های قبلی که اکثر اوقات در حاشیه رود مشاهده می شد خبری نباشد ولی علی رغم کاهش زباله موجود در حاشیه رود هنوز هم با ریزش باران های موسمی و فصلی در تبریز مشاهده می گردد که آب این رود ، زباله های شهری را با خود حمل کرده و در حاشیه کانال به جا می گذارد.

فرهنگی خاطر نشان کرد:اگر چنین پیش برود نه تنها وضعیت فعلی مهرانه رود ، باعث کاهش جذب گردشگر و افزایش آلودگی هوا می شود بلکه سلامت همشهریان ساکن در اطراف این رود بیش از پیش به خطر خواهد افتاد.

IMG02490824

ساماندهی کامل مهرانه رود، در انتظار آبگیری سد شهید مدنی

رئیس شورای اسلامی استان آذربایجان شرقی مهم ترین دلیل عدم ساماندهی کامل مهرانه رود را ،آبگیری نشدن سد شهید مدنی تبریز عنوان کرد و اظهار داشت: با توجه به اینکه ساماندهی مهرانه رود یکی از مهم ترین و حساس ترین طرح های مصوب آذربایجان شرقی است متاسفانه به دلیل آبگیری نشدن سد شهید مدنی، اجرای کامل این طرح تا امروز با وقفه مواجه شده است.

احتشام حاجی پور گفت: شورای اسلامی کلانشهر تبریز آمادگی کامل دارد که در صورت فراهم شدن بسترها و زیرسازی های لازم در اسرع وقت، طرح ساماندهی مهرانه رود را با تمام جزئیات موجود و مصوب اجراء کند.

وی افزود: این انباشت زباله و گل و لای در حاشیه این رود متاسفانه در بعضی موارد احتمال افزایش حیوانات موذی و همچنین گسترش بیماری ها و امراض را در پی خواهد داشت.

فاز اول آبدار کردن مهرانه رود تابستان سالجاری صورت می گیرد

سخنگوی شورای اسلامی شهر تبریز نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: فاز اول اجرای طرح ساماندهی مهرانه رود، تابستان سالجاری از مسیرتحت پوشش شهرداری منطقه یک تا پل منصور افتتاح خواهد شد.

وی همچنین در خصوص وضعیت نامناسب مهرانه رود هنگام ریزش باران های فصلی و غیر فصلی و احتمال افزایش حیوانات موذی و شیوع بیماری ها ادامه می دهد: طبق هماهنگی های بعمل آمده با مسئولان مربوطه، قرار شده است که در ابتدای مسیر ورودی آب به مهرانه رود ، فیلترهایی نصب شود که از ورود گل و لای و زباله های شهری به داخل کانال مهرانه رود جلوگیری شود.

حاجی زاده در ادامه سخنان خود با بیان اینکه شهرداری کلانشهر تبریز قول داده است که تا پایان سالجاری، طرح ساماندهی مهرانه رود را به صورت کامل اجرا کند گفت: تمامی طرح های تکمیلی مربوط به این طرح از جمله ایجاد باند ویژه دوچرخه سواری و ایجاد ایستگاه های ورزش پس از آبدار کردن مهرانه رود اجراء خواهد شد.

در پایان گفتنی است که متاسفانه،علی رغم پیگیری های متعدد موفق به مصاحبه با شهردار منطقه 5 کلانشهر تبریز که یکی از متولیان اجرای قسمتی از  این طرح است نشدیم وبا عدم پاسخگویی رییس روابط عمومی شهرداری منطقه مواجه شدیم ولی همه مسئولین و مردم تبریز به خوبی می دانند،ساماندهی کامل مهرانه رود از جمله انتقال آب سد شهید مدنی  به مهرانه رود، ایجاد باند دوچرخه سواری در حاشیه این رود،علاوه بر اینکه باعث ایجاد یک فضای مناسب و استاندارد شهری برای همشهریان تبریزی می شود بلکه باعث خواهد شد که شهر اولین ها بیش از پیش با استقبال گردشگران داخلی و خارجی روبرو شود که به تبع افزایش گردشگران، رشد و شکوفایی اقتصادی و فرهنگی تبریز را در بر خواهد داشت.

———————————————————-
گزارش از:سید مرتضی مرتضوی-اسد بابایی

عکس از:مینا نوعی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا