گوناگون

مولد مقیاس کوچک؛ مزیت سرمایه گذاری در کرمان

81211389 5778525

به گزارش روز یکشنبه بخش اطلاع رسانی کرمان مجازی، استان کرمان به عنوان یکی از پهناورترین استان های کشور و دارای پتانسیل های بسیار زیاد سرمایه گذاری در بخش صنعت، معدن و کشاورزی است.

متقاضیان آمادگی خود را برای سرمایه گذاری در بخش صنعت و معدن بویژه در بخش فولاد و مس اعلام کرده اند و با توجه به اینکه طرح های مذکور انرژی الکتریکی بالایی را برای راه اندازی و بهره برداری نیاز دارند لذا این استان پتانسیل سرمایه گذاری در بخش تولید برق را نیز به میزان بسیار زیادی داراست.

سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی، دولت را از سرمایه گذاری در بخش تولید و صادرات انرژی الکتریکی منع نموده است لذا دولت آمادگی کامل برای حمایت از سرمایه گذاران در این بخش را اعلام کرده و مساعدت های لازم را در جهت رفع موانع سرمایه گذاری خواهد نمود.

شرکت سهامی برق منطقه ای کرمان در همین راستا از سرمایه گذاران محترم برای احداث نیروگاه در مناطق مختلف استان دعوت به عمل می آورد.

اهمیت انرژی و منابع مختلف تهیه آن، در حال حاضر جزء رویکردهای اصلی دولتها قرار دارد. به عبارت بهتر، از مسائل مهم هر کشور در جهت توسعه اقتصادی و اجتماعی بررسی، اصلاح و استفاده بهینه از منابع موجود انرژی در آن کشور است.

امروزه بحران های اقتصادی و مسائلی نظیر محدودیت ذخایر فسیلی، نگرانی های زیست محیطی، ازدیاد جمعیت، رشد اقتصادی، همگی مباحث جهان شمولی هستند که فکر اندیشمندان را در یافتن راهکارهای مناسب در حل معضلات انرژی در جهان به خود مشغول داشته اند.

یکی از راه حل های مصرف بهینه و کاهش تلفات برق نزدیک نمودن نقاط تولید برق به مصرف به منظور تامین برق پایدارتر مشترکین، کاهش خاموشی و تلفات، افزایش راندمان و بهره وری بالاتر اقتصادی و حفاظت از محیط زیست می باشد.

لازمه این کار فعال شدن مشارکت بخش خصوصی در سرمایه گذاری برای احداث نیروگاه های پراکنده با هدف توجیه اقتصادی توسعه صنعت برق کشور خواهد بود.

در خصوص احداث نیروگاه های مقیاس کوچک با ظرفیت حداکثر 25 مگاوات توسط بخش خصوصی با سوخت گازی که مصوب وزارت نیرو می باشد چنانچه ظرفیت تولید در بازه 15-7 مگاوات باشد توسط شرکت برق منطقه ای بررسی و اقدام می شود و احداث نیروگاه مقیاس کوچک با قدرت کمتر از 7 مگاوات با شرکت های توزیع نیروی برق و بالاتر از 15 مگاوات توسط توانیر قابل اجراست.

مزایای استفاده از نیروگاه مقیاس کوچک:

با توجه به استقرار مولدهای تولید پراکنده در محل های مصرف، تلفات توزیع و انتقال کاهش یافته و همچنین کیفیت توانی که در اختیار مصرف کننده نهایی قرار می گیرد در مقایسه با واحدهای بزرگ نیروگاهی بهتر خواهد بود.

احداث این واحدها حجم سرمایه گذاری بالایی را در بر نخواهد داشت و لذا توسعه مشارکت بخش خصوصی را فراهم می سازد. زمان کوتاه ساخت و احداث واحدها از دیگر مزایای این مجموعه هاست.

از مزایای بارز احداث واحدهای تولید پراکنده می توان به فرهنگ سازی و ایجاد فضای اشتغال آنها اشاره نمود.

کاربردهای مختلف مولد مقیاس کوچک عبارتند از: کاهش هزینه های انرژی و دیماند، افزایش قابلیت اطمینان شامل تامین توان اضطراری و جانشین، کاهش تلفات شبکه انتقال و توزیع، افزایش پیک سایی و بارهای قابل قطع، کاهش یا حذف نیاز به توسعه شبکه انتقال و توزیع، قابلیت تولید همزمان برق و گرما، بهبود ضریب بار شرکت برق، پراکندگی در منابع انرژی اولیه مورد نیاز، کاهش آلاینده ها، کاهش تراکم خطوط، قابلیت راه اندازی در شرایط اضطراری، پاسخ زمانی سریع.

نشانی وب سایت های مرتبط با دستورالعمل مولد مقیاس کوچک:

طرح تولید پراکنده – مولدین مقیاس کوچک شرکت توانیر www.tavanir.org.ir/privatization/generatorsسازمان بهره وری انرژی ایران www.saba.org.ir

پورتال وزارت نیرو www.moe.org.ir

دفتر خصوصی سازی صنعت برق www.psp.moe.org.ir

شرکت برق منطقه ای کرمان www.krec.co.ir

مستندات لازم برای دریافت پروانه احداث:

گزارش تامین مالی

گزارش فنی شامل:

تاییدیه فنی مولد

تاییدیه مشخصات فنی شبکه

تاییدیه مطالعات اتصال به شبکه

تاییدیه سازمان محیط زیست

تاییدیه شرکت گاز مبنی بر امکان واگذاری ظرفیت متناسب با ظرفیت مولد

مدارک مربوط به در اختیار گرفتن زمین ساختگاه طرح

نیروگاه گازی:

در یک نیروگاه گازی تولید انرژی، توسط یک توربین ژنراتور گازی انجام می شود. توربین های گازی شامل یک کمپرسور با جریان خروجی محوری، یک محفظه احتراق و یک توربین که هنگام حرکت از طریق شفت به یک ژنراتور متصل است، می باشد. در توربین گاز، هوای ورودی توسط کمپرسور فشرده شده و سپس به سمت محفظه احتراق مشتعل با سوخت گاز یا گازوئیل هدایت می شود. گاز گرم متصاعد شده حاصل از سوختن به سمت توربین گازی می رود. انرژی حرارتی تبدیل به انرژی مکانیکی شده و پس از به چرخش درآوردن پره های توربین، ژنراتور و کمپرسور نیز به حرکت در می آیند. راندمان این نیروگاه ها مابین 30 الی 37 درصد می باشد.

نیروگاه سیکل ترکیبی:

در یک نیروگاه سیکل ترکیبی، تولید انرژی توسط توربین ژنراتورهای گازی و بخاری حاصل می شود. گرمای خروجی از اگزوز توربین گازی، توسط بویلرهای بازیافت حرارت دمای مورد نیاز برای تولید بخار را ایجاد می کند. در عین حال بخار ایجاد شده برای به گردش درآوردن پره های توربین های بخاری استفاده می شود. در این نیروگاه ها عموما از سیستم خنک کننده خشک یا تر برای خنک کردن آب حاصل از چگالش بخار خروجی از توربین بخار استفاده می شود. راندمان این نیروگاه ها مابین 45 تا 55 درصد است.

نیروگاه بادی:

ژنراتور نیروگاه های بادی از نوع آسنکرون می باشند. در ژنراتور آسنکرون برخلاف سنکرون لغزش می تواند بین 3 تا 5 درصد باشد و در کار ژنراتور اختلالی بوجود نیاورد. ولی نکته مهم در اینجا انرژی بسیار متغیر باد است که دایما در حال تغییر است و متناسب با آن دور تغییر می کند. لغزش مجاز این ژنراتورها 10 درصد است. برای کارآیی بهتر لازم است تا ولتاژ القایی در روتور ثابت نگه داشته شود. برای این کار از سه مقومت متغیر 1 اهمی استفاده می شود به طوری که این مقومتها روی هر فاز قرار می گیرند و توسط یک مدار کنترلی بطور اتومات تغییر می کنند. برای انتقال انرژی باد به ژنراتور از مین گیربکس استفاده می شود.

عموما توربین های بادی از لحاظ دور به سه دسته تقسیم می شوند:

دور ثابت

دور متغیر

دو دوره، توربین ها از نوع دور ثابت هستند.

دور په 28 دور در دقیقه و دور ژنراتور 1600 دور در دقیقه است. گیربکس طوری طراحی شده است که ورودی آن متغیر ولی خروجی آن ثابت باشد. اگر باد از مقدار معینی بیشتر شود تولید برق بطور اتومات قطع می شود بطوری که اگر سرعت باد 5 متر در ثانیه باشد تولید شروع می شود و در 16 متر بر ثانیه تولید حداکثر است و نهایتا در 25 متر در ثانیه تولید بطور اتومات قطع می شود تا به اجزا واحد آسیب نرسد. البته شرایط بالا با شرط ایزو می باشند (فشار 1 اتمسفر و دمای 25 درجه) و در جوی سایت بینالود (1550 متر ارتفاع از سطح دریا) فول تولید در سرعت 14 متر در ثانیه بدست می آید.

نیروگاه خورشیدی:

انرژی خورشیدی عظیم ترین منبع انرژی در جهان است. این انرژی پاک، رایگان و بی پایان بوده و در بیشتر مناطق کره زمین قابل استحصال است. محدودیت منابع فسیلی و پیامدهای حاصل از تغییرات جهانی، فرصت های مناسبی را برای رقابت انرژی خورشیدی با انرژی های زیست محیطی و آب و هوای فسیلی بویژه در کشورهایی با پتانسیل بالای تابش ایجاد نموده است. با توجه به اینکه کشور ایران 8 تا 9 ماه از سال از بارش باران بی بهره است و در واقع آسمانی صاف دارد، می تواند بخش عظیمی از انرژی مورد نیاز خود را از تابش نور خورشید تامین کند. ماژول و اینورتر مهم ترین اجزای نیروگاه فتوولتائیک متصل به شبکه هستند. با توجه به بالا بودن هزینه اولیه این نیروگاه ها، طراحی بهینه اجزای اصلی نیروگاه ها با در نظرگرفتن مسائل مالی، قابلیت اطمینان و استفاده بهینه از مساحت زمین نیروگاه ها امری ضروری است.

راهنمای متقاضیان نیروگاه خورشیدی:

برای دریافت مجوز و موافقتنامه احداث نیروگاه خورشیدی، لازم است ضمن مراجعه به سایت سازمان انرژی های نو (سانا) به نشانی الکترونیکی www.suna.org.ir نسبت به دریافت و تکمیل کاربرگ های الف، ب و ج اقدام و به سازمان انرژی های نو ارسال شود.

در ادامه این گزارش فلوچارت های گردش کار برای احداث مولد مقیاس کوچک درج شده است.ک/1

8154

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا