گوناگون

میراث جهانی نظام کشاورزی مبتنی برقنات الگوی موفقی برای حفظ محیط زیست

81213715 5782653

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، پیمان سعادت روز سه شنبه در مراسم تسلیم سند ثبت جهانی نظام کشاورزی مبتنی بر قنات به عنوان میراث جهانی کشاورزی جمهوری اسلامی ایران که با حضور نمایندگان عالیرتبه کشوری و سازمان های بین المللی در وزارت جهادکشاورزی برگزار شده بود، از وزیر جهاد کشاورزی در پیشبرد مراحل مختلف تهیه و دفاع از پرونده جهانی نظام کشاورزی مبتنی بر قنات قدردانی کرد.

وی افزود: این پرونده با کسب آرای قاطع داوران بین المللی و کمیته های علمی مربوطه در فائو همراه بوده و تلاش مسئولان وزارت جهادکشاورزی در این زمینه ستودنی است.

وی اظهار داشت: قنات که از فرهنگ غنی ایرانی است بواسطه تلاش های انجام شده برای ثبت آن، برگ زرین دیگری در شناساندن خدمات کشورمان به فرهنگ و تمدن بشری به ویژه در عرصه کشاورزی به جهانیان است و جمهوری اسلامی ایران همواره به مدیریت پایدار منابع طبیعی و محیط زیست اهتمام ورزیده و علاوه بر طرح ها و فعالیت های ملی، همکاری های گسترده ای را با نهاده ها و مجامع بین المللی دراین حوزه رقم زده است.

وی تصریح کرد: وزارت جهادکشاورزی در تلاش های خود برای اجرای ملی معاهدات، برنامه ها و طرح های بین المللی مرتبط با این حوزه ها به ویژه کنوانسیون های مقابله با بیابانزایی، تنوع زیستی و تغییرات آب و هوا در چارچوب ابتکار کشورهای دارای پوشش کم جنگلی همواره از حمایت وزارت امور خارجه برخوردار بوده است.

وی همچنین به توافقات سازمان جنگل ها و مراتع در پیشبرد موفقیت آمیز پروژه ارزنده ترسیب کربن که اکنون در دستور کار توسعه ای دولت جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است، اشاره کرد و گفت: بدیهی است ثبت جهانی نظام کشاورزی مبتنی بر قنات به عنوان میراث مهم جهانی به نام جمهوری اسلامی ایران علاوه بر برکات متعدد، آغازگر گام های بزرگتر برای شناسایی و معرفی سایر الگوهای توسعه پایدار موجود در کشورمان در سطح جامعه جهانی خواهد بود.

وی مراتب حمایت همه جانبه وزارت امور خارجه را از این فرایند اعلام کرد و اطمینان داد: سازمان های بین المللی و منطقه ای و کشورهای علاقمند می توانند وزارت جهادکشاورزی ایران را در حفظ و توسعه میراث ثبت شده و چه در ثبت و اشاعه آثار دیگر یاری دهند.

اقتصام(3)9186**1558

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا