گوناگون

میزان تولید زباله در اردبیل نگران کننده است/ ضرورت بازتعریف استاندارد بهداشت آب

به گزارش خبرنگار مهر، سید رضا موسوی بعد از ظهر شنبه در نشست مشترک با اصحاب رسانه گفت: روزانه در کل استان 750 تن پسماند در بخش شهری و 320 الی 350 تن پسماند در بخش روستایی تولید می شود.

وی با بیان اینکه در خود اردبیل روزانه 300 الی 340 تن زباله در روز تولید می شود، اضافه کرد: به ازای هر شهروند 800 گرم زباله در روز تولید می شود.

به گفته موسوی این در حالی است که میانگین کشوری نزدیک به 600 گرم است و اردبیل در تولید زباله وضعیت مناسبی ندارد.

مدیر کل محیط زیست استان به ضرورت اجرای برنامه های مدیریت پسماند در استان تاکید کرد و افزود: به عنوان مثال تفکیک از مبدا از جمله شیوه های ضروری مدیریت پسماند است.

وی افزود: اجرای این طرح علاوه بر درآمد زایی  از طریق زباله های بی مصرف می تواند به اشتغال زایی تعدادی نیز کمک کند.

موسوی بیان داشت: علاوه بر این وضعیت زباله در اطراف جاده ها و مسیرهای ارتباطی استان مناسب نبوده و گردشگری این استان را تهدید می کند.

ضرورت ایجاد تصفیه خانه در شهرهای اردبیل

وی دغدغه دیگر محیط زیستی ها را نبود تصفیه خانه در بسیاری از شهرها عنوان کرد و افزود: در حال حاضر فقط شهرهای اردبیل، خلخال، گرمی و مشگین شهر تصفیه خانه دارند.

به گفته مدیر کل محیط زیست استان در مابقی شهرستان ها از چاه های جاذب برای جمع آوری و تصفیه آب استفاده می شود.

وی به ضرورت راه اندازی به موقع تصفیه خانه نیر در بالا دست سد یامچی اشاره کرد و بیان داشت: هر چند آب اردبیل تصفیه شده و وارد شبکه مصرف می شود اما توسعه تصفیه خانه ها می تواند بخش مهمی از سلامت و بهداشت آب را تضمین کند.

موسوی در خصوص سکوت محیط زیست در ارائه نتایج آزمایشات از کیفیت و بهداشت آب شرب ادامه داد: رسیدگی به بهداشت آب شرب به عهده علوم پزشکی است و بهتر است انعکاس آن از سوی یک دستگاه صورت گیرد.

مدیر کل محیط زیست استان تاکید کرد: با این وجود استانداردهای سلامت و بهداشت آب در استان نیازمند بازنگری است و در بحث آب های سطحی و زیرزمینی باید به صورت مدون مورد بازبینی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه آب سه رودخانه اصلی و 10 تالاب شاخص به صورت فصلی از نظر کیفی پالایش می شود، ادامه داد: مدیریت آب های سطحی و زیر زمینی یکی از چالش هایی است که ضرورت مدیریت تالاب ها را در دستور کار محیط زیست استان قرار داده است.

وی افزود: نظرات محیط زیست در خصوص کیفیت آب به ویژه در بخش کشاورزی به صورت مکرر در اختیار دستگاه های زیربط قرار می گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا